לסקר לוועד עובדי חברת חשמל: "דאגתם בכל דרך אפשרית כי הדיונים לא יהיו אמיתיים"; צרפתי: "מדובר במנכ"ל שאיבד שליטה על ניהול החברה"

(עדכון) כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לסקר זימן ישיבת הנהלה דחופה לדון בהיערכות להמשך יישום תוכנית "מצפן" בעקבות המבוי הסתום במו"מ עם הוועד ; בכירים בוועד: "מי שפועל בחוסר תום לב זה המנכ"ל. כל צעד חד צדדי ייענה בתגובה"

בדרך לחידוש העימותים בחברת החשמל? מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, עשוי להודיע בימים הקרובים על חידוש הצעדים ליישום תוכנית ההתייעלות "מצפן", כך מעריכים בחברת החשמל, זאת לנוכח המבוי הסתום איליו נקלע המו"מ עם העובדים.

ל"גלובס" נודע כי לסקר זימן להיום (ג') בערב ישיבת הנהלה מיוחדת שלא מן המניין, ככל הנראה, על מנת לדון בצעדים נוספים ליישום תוכנית "מצפן" לשינוי ארגוני.

עוד נודע כי לסקר שיגר בשבועיים האחרונים מכתב ליו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, בו האשים את ארגון העובדים בעיכוב מכוון של השינוי הארגוני תוך ניהול מו"מ שלא בתום לב. במקביל, נעשתה פנייה גם ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על מנת שיתווך בין ההנהלה לעובדים, בינתיים ללא הצלחה.

המו"מ בין הנהלת חברת החשמל לארגון העובדים לגבי יישום תוכנית "מצפן" התחדש בתחילת חודש ינואר 2009, וזאת לאחר שביה"ד לעבודה הורה על הפסקת העיצומים בחברה. תוכנית "מצפן" כוללת פרישה ופיטורים של 2,000-2,500 עובדים (15% מכ"א הקבוע בחברה) ב-3 השנים הקרובות.

עקב המשבר הכלכלי והמיתון במשק, הציעה ההנהלה לצמצם את מספר הפורשים לכ-500 בשנה, אולם הוועד סרב לכך.

המועד המקורי שהקצה לסקר להשלמת המו"מ עם העובדים פקע ב-15 לפברואר 2009, אבל למרות זאת לא הודיעה בינתיים ההנהלה על חידוש הצעדים החד-צדדיים.

בכירים בחברת החשמל טענו באחרונה כי לסקר מתכנן להודיע על צעד נוסף בתוכנית "מצפן" במסגרתו סמנכ"ל משאבים אסטרטגיים, ד"ר אדריאן ביאנו, ימונה לתפקיד חדש של המדען הראשי בחברה, שאיליו יוכפף אגף תפ"ט (תכנון ופיתוח). בחברת החשמל הכחישו את הטענות וציינו כי הנושא לא נמצא בינתיים על סדר היום.

לפני כחודש אותת לסקר לוועד כי לא יסכים לעיכובים במו"מ, והנחה לבטל את ההשתלמות השנתית בבתי מלון בעלות של עשרות מיליוני שקלים.בתגובה פתחו העובדים בעיצומים שכללו הפסקת גביית כספים ואי קריאת מונים. לאחר 36 שעות העיצומים הופסקו וחודשה ההידברות בין הצדדים.

תגובת חברת החשמל לא התקבלה. בכירים בארגון העובדים מסרו בתגובה כי "כל צעד חד צדדי של ההנהלה ייתקל בתגובה. מי שמנהל מו"מ בחוסר תום לב זה המנכ"ל שפעם אחר פעם נוקט בצעדים חד צדדיים בניגוד לסיכומים בביה"ד לעבודה".

בהמשך לחשיפת "גלובס" פורסם מכתב מטעמו של לסקר אל יו"ר ועד העובדים. במכתבו התריע מנכ"ל חברת החשמל כי בניגוד להסכמה שהושגה בין הנהלת החברה לוועד העובדים, במסגרת הליך בבית הדין לעבודה ב-1.1.09, "הוועד לא רק שאינו פועל להגיע לסיכומים והסכמות בנושא השינויים הארגוניים בחברת החשמל, אלא שנציגיו מנצלים נכונות זאת להמשך הסחבת, בצורה בוטה ומזלזלת. לפיכך, בחלוף המועד למיצוי הליך ההדברות לא נותר בידי המנכ"ל אלא לחזור ולפעול להמשך יישום מרכיב השינוי הארגוני בתכנית מצפן".

"במסגרת ההליך בבית הדין לעבודה סוכם כי עד ליום ה-15.2.09 ימוצו הדיונים בין הצדדים. בעוד שהנהלת חברת חשמל השהתה, לפנים משורת הדין, צעדים ניהוליים שכבר הוחלט עליהם, השיבה מספר פעולות למצבן הקודם, הסכימה להגביל את המגעים בשלב הראשוני למספר חטיבות עיקריות, הרי שנכונותה זו של ההנהלה נוצלה על ידי ועד העובדים להמשך הסחבת. גם לאחר שחלף המועד האמור ניסה מנכ"ל חברת החשמל למצות כל הליך אפשרי כדי להגיע להבנה וסיכום עם ועד העובדים".

במכתבו מונה מנכ"ל החברה שורה של צעדים ואירועים הממחישים כיצד באופן שיטתי טרפד הוועד כל ניסיון להגיע להידברות של ממש. בין היתר מציין לסקר "למרבה הצער, דאגתם בכל דרך אפשרית כי הדיונים שיתנהלו לא יהיו אמיתיים ואינטנסיביים. בצוותי המשא ומתן שמונו גרמתם בפועל כי דיונים יקבעו בקצב בלתי מתקבל על הדעת של כפגישה אחת בשבוע בממוצע...כשליש מהפגישות המועטות שנקבעו "פוצצו" על ידכם בטענות פורמאליות מלאכותיות...סירבתם לקיים דיונים על חטיבת לוגיסטיקה, כפי שהתחייבתם, והתחמקתם מלהציג את צוות המשא ומתן שמונה לעניין".

והוא מוסיף "כך יצא, כי מתוך ארבעה הדיונים שנקבעו בכל הנוגע ליישום התכנית לשינוי ארגוני בחטיבת לקוחות, שניים כלל לא התקיימו ואילו בשני הדיונים שבכל זאת התקיימו, סירבו נציגי ועד העובדים להציג עמדה קונקרטית כלשהי ביחס לתוכנית, אשר הוצגה במקורה עוד לפני כתשעה חודשים".

"נציגי ועד העובדים מצאו לנכון לטעון כי "יש לארגון העובדים תשובות, אולם זה לא הזמן המתאים להציג אותן" דברים אלו הם ביטוי אחד מני רבים להפרת הסיכומים ויש בכך כדי להעיד שההצהרה בדבר נכונות לקיום דיונים אינטנסיביים "מתוך רצון כן להגיע לסיכומים והסכמים מחייבים" לא הייתה אלא סיסמא ריקה מתוכן".

"אפילו בדיונים שהתקיימו בנוגע להשלכות התכנית לשינוי ארגוני על זכויות העובדים סירבו נציגי הועד להציג עמדה עניינית כלשהי", מציין לסקר.

לאור כל זאת ומאחר שהמועד למיצוי הליכי ההדברות, ה-15.2.09, חלף מבלי שוועד העובדים הציג על התייחסות קונקרטית חדשה לכוונות החברה ביחס לשינויים הארגוניים, הודיע מנכ"ל חברת החשמל, במכתבו כי הוא מתכוון לפעול להמשך יישום מרכיב השינוי הארגוני של תכנית מצפן, וזאת מבלי לפגוע במצבת כוח האדם או לשחרר עובדים באופן חד-צדדי.

יו"ר ועד עובדי חברת חשמל דוד (מיקו) צרפתי הוציא מכתב בתגובה לזימון הישיבה המיוחדת: אלו נסיונות נואשים נוספים מצידו (לסקר) לקיים צעדים חד צדדיים - "לסקר שוב לא עומד בלחצי פרידמן הגורר אותו לעימות מיותר עם העובדים. בכל פעם שמגיעים לסיכום מבקש לסקר "לחשוב" נעלם. מדובר במנכ"ל שאיבד שליטה על ניהול החברה והפרסומים האחרונים בתקשורת על כשלונותיו רק מוכחים זאת"