מי בלע את סבתא

על המיזוג המתרקם בין IBM - הסבתא המשעממת וסאן סיסטמס - הנכדה המגניבה

IBM (International Business Machine ) נוסדה ב1896 בניו יורק. בשנות השבעים העבירה החברה את פיתוח התוכנה למחשבים האישיים (Dos) לחברה צעירה בשם מיקרוסופט. היא האמינה כי עתיד המחשבים טמון במחשבים הארגוניים וכי אנשים פרטיים לא ירצו להחזיק בבית מחשב בגודל חדר. על טעות זו משלמת IBM עד היום.

החברה לא שמרה על מעמדה כמובילה טכנולוגית את התעשייה. אין ספק כי חברה בת 113 שנים מבוססת ומחושבת יותר מחברות צעירות וככזו לא עושה טעויות של חברה בת יומה, הבעיה מתעוררת כשהשנים הופכות חברה בוגרת לפחות גמישה ומעניינת.

סאן מיקרוסיסטמס נוסדה ב-1982 בסיליקון ואלי. החברה מיתגה את עצמה מאז ומתמיד כמובילה טכנולוגית, צעירה ודינאמית. וכיום, מובילת תרבות הקוד הפתוח בעולם.
אם IBM היא כאותה סבתא מחושבת, סאן מיקרוסוסטמס היא ללא ספק הנכדה המגניבה - זו שכולם רוצים להיות בקרבתה.

אתמול דווח כי IBM מתכוונת לרכוש את סאן מיקרוסיסטמס ולשלם עבורה לא פחות מ6.5 מיליארד דולר, סכום ראשוני שייתכן ועוד ייגדל. ההערכות לגבי הסכום משתנות בכל רגע ויש כבר המגיעות ליותר מ-8 מיליארד דולר. לפי פרשני וול סטריט ג'ורנל העסקה יכולה להיחתם כבר השבוע או להתפרק בימים הקרובים. כרגע נראה ששני הצדדים שומרים לעצמם את האופציה לתרגיל מזוודות.

תולדות שוק השרתים

עפ"י פרסומי IDC אמורים עסקים בארה"ב להוציא ב-2009 כ-100 מיליאד דולרים על ציוד ותוכנות שרתים. המלחמה על שוק השרתים מתנהלת כיום בין IBM , HP וסיסקו .

סיסקו, הקטנה משלושת המתחרות הודיעה השבוע כי תתחיל למכור מחשב-שרת משלה אשר יתחרה במוצרי HP אשר מצידה מיצבה את מעמדה בתחום כשרכשה בקיץ שעבר את ענקית שירותי המידע EDS. אשר מאפשרת לה כעת להתחרות ראש בראש עם IBM גם על שירותי האאוטסורסינג בתחום.

סאן מיקרוסיסטמס עתידה להודיע בימים הקרובים על השקת שירותי ה- Cloud Computing. שירות אותו מציעים כיום גם אמזון, גוגל ומיקרוסופט. השירות הוא בעצם שרת וירטואלי המציע לחברות מגוון רחב של שירותים.

תחום חם ומבוקש אשר נותן מענה לחברות אשר אינן חייבות להחזיק את השרתים בחברה. עוד שירות חשוב אשר חדירה אסטרטגית אליו תחזק את כוחה של IBM בתחום.

במשך שנים נראה היה כאילו IBM אינה מגיבה כלל לתחרות הגוברת מצד HP וסיסקו. עתה התברר שהמצב שונה, וכנראה שהיא מתעדת להפוך לחברת ענק המציעה ללקוח פתרון כולל בכל תחום, כולל שירותי תוכנה, חומרה ורשת.

חטא החומרה

התבוננות בתהליך שעברו שתי החברות מגלה ששתיהן בחרו בתחילת דרכן בחדירה לשוק העסקי עם מוצרים חזקים ורווחיים אשר עתידים היו לבסס את מעמדם כמובילות טכנולוגית.

סאן החלה את דרכה כ"דבר הבא". חברת ענק שמכרה את השרתים שנחשבו לטובים בעולם ואשר עבדו עם מערכת הפעלה ייעודית מבוססת UNIX, מערכת שרצה אך ורק על חומרת סאן.בתקופה זו, Web Servers חזקים היו בעיקר שרתי סאן.

בזמן שרשת האינטרנט הלכה והתפתחה, תפסה לינוקס תאוצה, ובסוף שנות ה-90 התעלמה סאן מכך לחלוטין. היא התעקשה להמשיך ולשווק מוצרים ייעודיים עם תוכנה ייעודית בלבד. התוצאה היתה שלינוקס כבשה את השוק עם מחשבים זולים מבוססי אינטל. ב-2001 החלה סאן להיאבק על מקומה בעולם. ואכן, מאוחר יותר פתחה החברה את מערכת ההפעלה של סאן סולריס והיא רצה כיום גם על אינטל, פתוחה וחינמית.

בתחילת שנות ה-90 פיתחה סאן פלטפורמת פיתוח בשם ג'אווה. שפת תכנות שהיא פרי המצאתה של סאן ואשר מאז השקתה ב-1995 נחשבת לשפת התכנות השכיחה בעולם.

כמו כן, ידועה סאן במיוחד בזכות תמיכתה בקוד הפתוח ונחשבת במחקרים רבים לחברה אשר קידמה את הנושא בצורה החשובה ביותר בעולם. מרבית טכנולוגיות החברה מציעות קוד פתוח ברישיון ותמיכת קהילות ייעודיות לנושא.

מוקדי רווח בטוח

IBM חטאה כשהאמינה שמכירת תוכנה אינה צעד אסטרטגי חשוב לחברה, כשם שסאן בחרה שלא לאפשר למערכות ההפעלה של השרתים לרוץ על חומרה שאינה סאן. טעויות עבר שיכלו לשנות לעד את מצב החברות.

סאן יכולה היתה להיות היום מערכת ההפעלה של מרבית שרתי האינטרנט בעולם. IBM יכלה להיות היום שילוב של מיקרוסופט בליווי חומרה, שרתים, פיתוחי תוכנה ושירותים, היא יכולה היתה לשלוט בעולם הטכנולוגי. למרות זאת, אחרי בניה מחודשת של החברה ב-1990 הוכיחה את עצמה כאחד ממוקדי הרווח הבטוחים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העולמית.

החברה רכשה עשרות חברות בשנים האחרונות אך אף אחת מהעסקאות הללו לא התקרבה לסכום של 6.5 מיליאד דולר. למרות זאת, נראה כי רכישה אסטרטגית זו היא אחד הצעדים המבריקים שיכולה היתה לעשות.

העסקה תחזק את תחום האאוטסורסינג בחברה, תעניק לה דריסת רגל במקומות שהיו סגורים עבורה עד כה ותציב אותה בחזית טכנלוגית של תחומים אשר לא השתתפה בהם עד כה. נראה כי IBM שבה וקונה לעצמה מעמד של מובילה טכנולוגית עולמית.