"תירגעי, את תיהני" - הוגש כתב האישום נגד משה קצב

כך, לטענת המדינה, אמר שר התיירות קצב למנהלת לשכתו א', כשאנס אותה ביוני 98' במלון פלאז'ה בירושלים ; כתב האישום נגד משה קצב הוגש היום: "ניצל מעמדו כדי לקיים מגעים מיניים עם עובדות הכפופות לו" ; רשימת האישומים נגד הנשיא לשעבר: שני מעשי אונס, מעשה מגונה בכוח בא' ממשרד התיירות, הטרדה מינית של ה' מלשכת הנשיא, מעשה מגונה והטרדה מינית של ל' מלשכת הנשיא; הטרדת עד ושיבוש הליכי משפט

"תירגעי, את תיהני" - כך, לטענת פרקליט המדינה, משה לדור, ניסה להרגיע משה קצב את א', מנהלת לשכתו כשר התיירות, כשאנס אותה ביוני 98'. לדור הגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בת"א את כתב האישום נגד נשיא המדינה לשעבר. קצב מואשם בשני מעשי אונס ובמעשה מגונה בכוח בא' ממשרד התיירות; הטרדה מינית של ה' מלשכת הנשיא; מעשה מגונה והטרדה מינית של ל' מלשכת הנשיא; וכן בהטרדת עד ושיבוש הליכי משפט ביחס אליה.

"בעת כהונתו בתפקידים ציבוריים בכירים", כותב לדור, "ניצל קצב לרעה את מעמדו ואת מרותו בלשכות בהן עבד, כדי לקיים מגעים בעלי אופי מיני עם עובדות שהיו כפופות לו". הוא "פנה לעובדות בהן מצא עניין מיני, נהג להחמיא להופעתן החיצונית, התעניין בנושאים אישיים ואינטימיים הנוגעים לחייהן הפרטיים וכן ניסה ליזום עימן מגעים פיזיים, הגם שהיו אלה בניגוד לרצונן, בין השאר במגמה לפתח עימן קשרים אינטימיים. כדי להשיג שיתוף פעולה עם יוזמותיו המיניות, ניצל קצב את מעמדו לרומם - או לפגוע - כחפצו".

בכתב האישום מפרט מעשים מילוליים ופיזיים של חיזור עקשני וטורדני אחרי א', תוך ניצול יחסי המרות ביניהם והנחה שא' תשתף פעולה או לפחות לא תעז להתנגד. כך נהג קצב להחמיא לה ולציין שהיא מושכת אותו מינית, כך שיתף אותה בפרטים אינטימיים מחייו, הציע לה הצעות מיניות, ביקש ממנה לפתוח כפתור בחולצתה ועוד. כך גם נהג לבקש ממנה לעמוד לידו כדי שיוכל להיצמד אליה, ונהג ללטפה, לחבק את מותניה ולנסות לנשקה בפיה. במספר מקרים נגע בחזה, לעיתים גם מתחת לחולצתה. כשנסעו במכונית השרד, נהג לשלוח ידיים למושב האחורי וללטף את רגליה.

בכל אותה תקופה קצב רומם את מעמדה של א' בלשכה, העניק לה הגנה וגיבוי מול גורמי משרד התיירות או כשהתעוררו מחלוקות בינה לבין עובדים אחרים. א', כך נטען, ניסתה לחמוק ממנו וביטאה בדרכים שונות את הסתייגותה מהתנהגותו. "התנגדותה היתה ברורה לו", טוענת המדינה, למרות ש"בוטאה במתינות ולא באופן בוטה. זאת, הן בשל יראת הכבוד שרחשה לקצב, למעמדו הרם וליחסי המרות ששררו ביניהם; הן בשל המבוכה מול מעשיו; הן בשל רצונה להימנע מלחבל ביחסי העבודה עימו או להעיב עליהם; והן מתוך רצון להבטיח שיישמר לה מקום עבודתה המינהלי הבכיר ומעמדה כמקורבת לקצב".

שני מעשי אונס

באפריל 98' ביקש קצב "לראות את דירתה" של א'. הוא אחז בחזה, והיא הדפה אותו בידיה והבהירה לו שלא תיענה לו. קצב עזב את המקום. האונס הראשון אירע ימים ספורים אחר כך בלשכת השר בת"א. קצב ניסה להוריד את מכנסיה של א', שהתנגדה ומשכה אותם מעלה. קצב משך אותה לרצפה, הפשיל את מכנסיה בכוח, למרות התנגדותה, פתח את מכנסיו ונשכב מעליה, תוך שמשקל גופו ואחיזתו מונעים ממנה להיחלץ. הוא בעל אותה ורק כשהמשיכה א' לבטא פיזית ומילולית את התנגדותה לשתף עימו פעולה, הוא חדל ממעשיו בטרם הגיע לפורקן.

א' שבה למחרת היום לעבודה בניסיון להמשיך בשגרת העבודה באורח ענייני, בתקווה שהצליחה להציב גבולות בפניו ולהבהיר לו את התנגדותה לקיים עימו יחסי מין.

האונס השני אירע כשקצב ביקש מא' להיפגש עימו בלובי מלון פלאז'ה כדי לעבור עימה על חומרים. אלא שבהגיעה ביקש ממנה לעלות לחדרו משום ש"עדיין לא סיים להתארגן". כשעלתה ראתה שקצב טרם סיים להתלבש. הוא הדף אותה על המיטה, ולמרות התנגדותה פשט את בגדיה. קצב לא שעה לבקשותיה ולניסיונותיה להדפו. הוא נשכב מעליה תוך שהוא אוחז בה, ובעל אותה, תוך שהוא מנסה להרגיעה: "תירגעי, את תיהני". גם הפעם הרפה קצב כעבור זמן קצר, לאור התנגדותה ועמידתה בסירובה לשתף עימו פעולה.

כשנוכח קצב שהיא אינה נענית לחיזוריו פסק בהדרגה העניין המיני שביטא כלפיה, וגם יחסו ואורחות העבודה ביניהם השתנו. בשלב מסוים הוא החל להתנכל לה, להעליב אותה, לפגוע במעמדה בלשכה וליטול ממנה את סמכויותיה עד שפיטר אותה ב-99'.

באשר לה' (34), שהיתה מנהלת לשכת הנשיא ב-2003, נטען שקצב נהג ללוותה לכיוון דלת משרדו ובטרם צאתה חיבק אותה חיבוק ממושך של כ-10 שניות, תוך שהוא מציד אותה לגופו. הוא המשיך לעשות כן גם אחרי שהעירה לו, בשתי הזדמנויות שונות, שיחדל מהחיבוקים שאינם רצויים לה.

"את לבושה יפה"

ביחס לל' (28) שעבדה במשכן הנשיא ב-2005 נאמר, שבפגישותיה עימו לארגון מסיבת יום הולדתו ה-60, הוא נהג לומר לה שהיא חמודה, בעלת עיניים יפות, "נראית יפה היום" ו"לבושה יפה". היא הסתייגה מהאמירות וניסתה לשנות את נושא השיחה.

ביום המסיבה אמר לה קצב ש"מגיע לו חיבוק". הוא חיבק אותה ממושכות מלפנים וביקש ממנה לחבקו בחוזקה, תוך שהוא מצמיד את גופו לגופה ומנסה לרחרח את צווארה לשם גירוי מיני. ל' המופתעת נבהלה ועזבה בסערה את הלשכה. בהזדמנות אחרת חיבק אותה מלפנים באופן דומה. לאחר שמסרה עדות במשטרה ב-2006, הטריד אותה קצב בשאלות על תוכן עדותה וניסה להתאים את גרסתה לשלו. הוא אמר לה שנישק אותה כאות הוקרה על עבודתה הקשה באותה תקופה וכמחווה נוכח הערכתו אליה. (תפ"ח 1015/09)

בהיעדר נשיא לבית המשפט המחוזי בת"א, אחרי פרישת אורי גורן, הרכב השופטים ייקבעו בידי סגנית הנשיא דבורה ברלינר, האחראית על המחלקה הפלילית בבית המשפט.

בין עדי התביעה: אילנה דיין ושלי יחימוביץ'

רשימת עדי התביעה שצורפה לאישום היא חלקית, וכוללת בין היתר את העיתונאים אילנה דיין, שלום ירושלמי, רון בן-ישי ואסתי אהרונוביץ, ח"כ שלי יחימוביץ, דובר בית הנשיא לשעבר אדר אבישר ועוד. מדובר בעיקר באנשים שבאו במגע עם המתלוננות, ושמעו מהן את סיפורן. רשימת העדים אינה כוללת נשים נוספות שתלונותיהן נגד קצב התיישנו, וזאת כדי לא לפגוע בפרטיותן, אך הן יזומנו במטרה להוכיח דפוס פעולה של עבריין מין סדרתי.

פרשת הענקת עשרות גביעי כסף באירועים פרטיים על חשבון בית הנשיא, מטופלת במישור נפרד ואינה כלולה באישום. טרם הוחלט אם להאשים את קצב בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, או לכבד את הסדר הכופר שגובש עימו במקביל להסדר הטיעון, ולפיו קצב ישיב למדינה את שווי הגביעים (כ-15 אלף שקל).

יועץ התקשורת של קצב, עו"ד אמנון שומרון, מסר: "מצער מאוד שהיועמ"ש לא קיבל את המלצת חמשת הבכירים בפרקליטות שהציעו לסגור את התיק. מדובר בכתב אישום ללא תשתית ראייתית. ההתעקשות של מזוז להגיש את כתב האישום בניגוד לעמדתם תתברר בבית המשפט. לאחר ביטול עסקת הטיעון הופתענו מהגשת כתב האישום, אך משהוגש נוכיח בביהמ"ש את חפותו של קצב ואת הרדיפה והכשלים בהתנהלות מזוז, שכנראה כבר לא יהיה בתפקידו כשקצב יזוכה".