המדריך לשורד גל פיטורים

כך מוטב לעובד להתמודד עם המשימות הנוספות שמוטלות עליו בתקופת המשבר

גלי הפיטורים וצמצומי כוח האדם מעמידים אתכם, העובדים שנותרו מאחור, במצב שבו אתם מצופים לעבוד קשה יותר, שעות ארוכות יותר, ונדרשים לקחת על עצמכם משימות שבוצעו קודם לכן בחדר ליד, על ידי חבריכם המפוטרים.

ברור שהדיפה אוטומטית של ההנחתות מלמעלה לא באה בחשבון בהנחה שאתם מעוניינים להישאר בארגון, אך אתם בודאי גם לא רוצים לשהות במקום העבודה עשרים שעות ביממה. אם כן, מה עושים?

תִּעדוּף - חשבו כמנהלים: כדי למצוא דרך להקל על רוע הגזרה, הביעו חשיבה ניהולית מול מנהליכם. קחו בחשבון שגם בעבורם התקופה הזו לא פשוטה ורווית לחצים. נסו להסתכל על הדברים מתוך עיניי מנהליכם ושיקוליהם, ולמצוא דרך להראות להם ששיקולים קודמים שלהם חשובים לא פחות עלולים להיפגע בגלל המשימה החדשה.

אתם יכולים לבקש מהם לתעדף בעבורכם את המשימות, ואתם יכולים להציע בעצמכם את סדרי החשיבות והדחיפות הנראים לכם, מתוך היכרותכם עם התנהלות העניינים ונחיצותם בפועל. הראו להם כיצד ביצוע משימה אחת עשוי לפגוע בביצוע מטלה בתחום חשוב אחר, ובכך תגרמו להם לשקול לעומק את סדר הפעולות, במקום ליירט משימות בלי תכנון.

קידום עצמי - נצלו את הרגע: החברה אולי מצטמצמת בכוח האדם, אך בד בבד העבודה והתפוקה צריכות להתייעל. ישנם תחומי פעילות שמעניינים אתכם? משימות שיכולות להבליט את כישוריכם ולהעלות את ערככם בארגון? עיסוקים שחשיבותם בתקופה זו עלתה והם חיוניים להצלחת החברה? הקדימו תרופה למכה - בחרו באותן מטלות קריטיות, נחוצות במיוחד או מעניינות באופן אישי, ופנו להנהלה מיוזמתכם, עוד לפני שהגיעה אליכם. נסו למצוא דווקא את אותן משימות שטרם הונחתו מלמעלה על איש מעובדי הארגון.

מהנדס תוכנה, למשל, יכול לנצל את המצב כדי לצבור ניסיון בטכנולוגיות שלא הוגדרו בתפקידו המקורי. עליו להציג זאת באופן שיפגין את כישוריו ואת נטיותיו האישיות לתחום הנוסף, להביע עניין במשימות עצמן, ולהבליט את נחיצות הדבר. באופן זה הוא גם בוחר לעצמו את המשימות הנוספות שצפויות להיות תחת אחריותו, הוא גם מרשים את מנהליו בנכונותו להסתגל לשינויים שנובעים מהמצב הקיים, הוא גם מפחית את סיכוייו להיות המפוטר הבא, והוא גם מרחיב את תחומי פעילותו (כך שאם בכל זאת יפוטר, יוכל להרחיב גם את אפשרויות חיפוש העבודה).

חישובי עלות-תועלת - דעו מתי להתעקש ומתי לא: ברור כי בתקופה זו אתם עלולים לקבל לידיכם, בעל כורחכם, הנחיות שנראות לכם לא הוגנות ובלתי סבירות. למשל, פיטורים של פונקציות המטה, כגון מזכירות, כוח אדם או הנהלת חשבונות, יכולים לגרום להטלת המשימות של אלה עליכם. אך כאן, גם אם הדבר נראה לכם לא צודק, היו חכמים. שקלו וחשבו במונחים של עלות-תועלת עד כמה באמת כדאי להילחם לטובת שינוי ההחלטה.
בשיקוליכם התחשבו בגורמים הבאים:

• סף התסכול של המנהלים: עד כמה הם אובדי עצות? האם הם פנויים רגשית להתנגדויות כעת? אם נראה שלא, כדאי בנקודת זמן זו לוותר במלחמת הצדק.

• יתרונות המשימות החדשות בעבורכם: האם ביצוע המשימות החדשות דווקא יכול להעלות את סיכוייכם לשרוד בארגון? אם, לדוגמה, הוטלה עליכם המשימה לסייע תפעולית בתהליכי הפיטורים בחברה. ברור שהמשימה כרוכה בקשיים, אך היא מאפשרת לכם להיחשף למידע יקר ערך שיסייע לכם לנתב את פעילותכם בארגון. למשל, מידע על הקריטריונים לבחירת המפוטרים הבאים, או מידע על מצב הפרויקטים השונים בארגון.

• חישוב ערככם בעבור הארגון: שקלו את רמת נחיצותכם לארגון בימים אלו על ידי שקלול נתונים כגון עלות העסקתכם, מידת תפוקתכם והרווחים שאתם מייצרים, כמות המתחרים ברמתכם שמצויים בשוק מחפשי העבודה, תקופת ההכשרה הדרושה לידיעת תפקידכם בארגון ולביצועו, ומצב הפרויקטים שלכם. כך תוכלו לבחון אם אתם בעמדת מיקוח. לדוגמה, איש QA, בעל ידע גנרי, המחזיק בתפקיד שלא נדרשת לו חפיפה או הכשרה מיוחדת, ומשויך לשוק רווי מאוד בעולם ההייטק, איננו נמצא בעמדת מיקוח. אם הוא רוצה לשמור את מקומו בארגון, עליו לוותר ולספוג יותר מקולגה שלו המתפקד כמהנדס אנלוג.

ככלל, מומלץ בתקופה זו לא לחכות לרגע האחרון. הכינו את התשתית הנדרשת להתמודדות עם פיטורים אפשריים כבר עכשיו, ורצוי שלא בשעות העבודה. הדקו את החגורה בהוצאות הכספיות, שפצו את קורות החיים שלכם, ותחזקו את רשת הקשרים שלכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לכתובת דוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.