ראש העיר רחובות, שוקי פורר, יתפטר לאחר שביהמ"ש קבע כי דבק קלון במעשיו

פורר הודה והורשע בהפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון ; ביהמ"ש: "ככל שמשרתו של האדם בכירה יותר והוא מצוי ברום הפירמידה, שורת הדין אינה מאפשרת לו לשוב ולכהן בתפקיד שאותו נשא קודם שחטא"

ראש העיר רחובות, שוקי פורר, ייאלץ להתפטר מתפקידו לאחר שבית משפט השלום בפתח-תקווה קבע היום (ג') כי דבק קלון במעשיו. פורר הודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של הפרת אמונים.

"ככל שמשרתו של האדם בכירה יותר והוא מצוי ברום הפירמידה, שורת הדין אינה מאפשרת לו לשוב ולכהן בתפקיד שאותו נשא קודם שחטא", פסק סגן הנשיא, השופט אהרן גולדס.

על פורר נגזרו 220 שעות עבודה לתועלת הציבור, 5 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 75 אלף שקל.

לאחר בחירות 1998 בהן זכה פורר, נותר חשבון הבנק של סיעתו בחובה של 103 אלף שקל. פורר כינס את סגנו חיים אברהם, גזבר העירייה אורי צוקר והקבלן דודי כדורי, וביקש מהם לסייע בתרומות לכיסוי הגירעון. כדורי ביצע אז עבודות תשתית ופיתוח עבור העירייה והיה פעיל במערכת הבחירות של פורר. הוא הבין את התועלת שתצמח לו, וכיסה את רוב המינוס בבנק.

בתמורה העבירה העירייה לכדורי, ללא מכרז, עבודות בסכום של כ-3.75 מיליון שקל. התשלום בוצע באמצעות חברה עירונית ששימשה "צינור", תוך חתימה על חוזים פיקטיביים. החברה אף קיבלה "עמלת תיווך" בסך 74 אלף שקל. "גרימת הנזק הכספי לקופת העירייה" בתשלום מיותר זה, ציין השופט, "מלמדת על זילות בכספי ציבור".

"מסר ברור"

במקור יוחסו לפורר עבירות של לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, קשירת קשר לביצוע עוון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה והפרת אמונים, אך בהסדר הטיעון נותרה רק עבירת הפרת האמונים.

בהתאם להסדר ביקשה התובעת, עו"ד ליאת גלבוע-אמיר מפרקליטות מחוז מרכז, לקבוע כי דבק קלון במעשיו. פורר טען, באמצעות עוה"ד דן שינמן ונוית נגב, כי אין קלון במעשים.

השופט גולדס קבע כי "המסר שאמור לצאת מבית המשפט בענישה חייב להיות חד וברור, ולפיו בית המשפט בכל מצב יגנה הפרת אמונים של נבחר ציבור, יהיו הנסיבות אשר יהיו". למרות זאת, נוכח מצבו הרפואי של פורר, חלוף 5 השנים מאז המעשים ובחירתו להודות בעובדות, הביאו אותו לאמץ את הסדר הטיעון.

בסוגיית הקלון ציין השופט כי החוק אינו קובע מהי עבירה שיש עימה קלון, אך בפסיקה נקבעו 3 דרגות חומרה: עבירות שמטבע בריאתן יש עימן קלון, אך ייתכנו נסיבות שישללו אותו מהן (ובכלל זה הפרת אמונים); עבירות שמטבען אין עימן קלון, ושום נסיבות שבעולם לא יהפכו אותן לבעלות קלון (ובכללן עבירות אחריות מוחלטת בהן אין צורך בקיום יסוד נפשי); ועבירות גבוליות שאין עימן קלון אלא בנסיבות מיוחדות.

גולדס הוסיף כי הוא מודע לכך שקביעת הקלון פוגעת בזכות לבחור ולהיבחר ואף עשויה להוות פגיעה "ברבבות אנשים שנתנו אמונם בפורר לכהונה שלישית לראשות העיר, וכן פגיעה באיש שהוגדר כ'מלח הארץ', בונה ומיישב העיר רחובות. אלא ששיקולים אלה אינם שיקולים יחידים שיש בהם להכריע בשאלת הקלון".

מעילה באמון

יכול להיות, ציין, כי חלק מתושבי רחובות שבחרו בפורר "סבורים כי ראוי להם להיות מיוצגים על-ידי מי שאינו מופת להליכות נאות". אלא שלדעתו, חתימת חוזים פיקטיביים וגרימת נזק לקופת העירייה חמורים עשרות מונים מהפגיעה בזכות לבחור ולהיבחר, ומהווה מעילה של ראש הרשות באמון ציבור הבוחרים. "גם מי שבחר בפורר לראשות העיר לא על דעת זו נתכוון לבחור בו, וזו הפרת האמונים האמיתית".

מעבר לכך, הוסיף, כשמדובר בנושא המשרה הרמה ביותר ברשות המקומית "שעליו לשמש כאורים ותומים להתנהלות התקינה - אי-הדבקת אות הקלון על מעשיו עלולה להעביר מסר שלילי, לא רק לכלל עובדי הרשויות אלא אף לאזרח הפשוט". (ת.פ. 08-11-3437).