מה זה בדיוק "השוק האפור" - ולמה שמישהו ירצה לקחת הלוואה בריביות כאלה?

האם מותר בכלל לגבות ריבית גבוהה כל כך - ולמה בנק ישראל לא מפקח?

קראתי השבוע על אלי רייפמן, מייסד חברת אמבלייז, שהסתבך עם שלי נרקיס, מלך "השוק האפור". מה זה אומר בדיוק?

השוק האפור הוא כינוי לחברות ולגורמים פרטיים המעניקים הלוואות בריבית גבוהה מאוד, אך ללא צורך בערבים או בהליכים ארוכים. הצבע האפור (ולא שחור) מרמז לכך שהפעילות הזאת הפכה לחוקית בשנת 1993, אז קיבלה הכנסת חוק להסדרת ההלוואות החוץ-בנקאיות.

גורמים רבים מחוץ למערכת הבנקאית עוסקים במתן הלוואות ובפעילות זו כשלעצמה אין בעיה חוקית. מה שכן, השוק הזה ידוע ככזה שגובה ריביות עתק שיכולות להגיע ל-7% בחודש, ולפעמים ליותר מ-150% בשנה.

למה שמישהו ירצה לקחת הלוואה בריבית כזאת?

הלווים בשוק האפור הם בעיקר כאלה שאינם יכולים לקבל הלוואה מהבנק או מחברת ביטוח. הבנקים, משיקולי זהירות, מסרבים לתת הלוואות לבעלי הכנסה נמוכה, כושר החזר נמוך, עבר בעייתי. התופעה הזאת מתרחבת בתקופות של מיתון, מפני שהרבה מאוד אנשים מוצאים את עצמם במצוקה כלכלית, ואז הפיתוי לפנות לשוק האפור גדל.

החברות הפועלות בתחום ההלוואות החוץ בנקאיות מדלגות על הליכים ביורוקרטים סבוכים כמו החתמה של ערבים על ההלוואה, ובמקום זאת, הן משעבדות רכוש כלשהו של המלווה, זה יכול להיות נדל"ן, או אפילו תכשיט יקר. על קיצור הדרך הזה משלם הלווה ביוקר בעת ההחזר. הריבית על הלוואה כזו היא בדרך-כלל גבוהה פי שניים ויותר מהריבית הממוצע במשק.

מותר בכלל לגבות ריבית גבוהה כל כך?

החוק להסדרת ההלוואות החוץ-בנקאיות עוסק רק בהלוואות עד לגובה של 25 אלף שקל. עד הסכום הזה, מותר לגבות פי שניים מ"הריבית הממוצעת במשק על האשראי לציבור", שבנק ישראל מפרסם בכל חודש. בפועל זה לא תמיד עובד, והריביות בשוק גבוהות בהרבה.

מה זאת אומרת? למה בנק ישראל לא מפקח על העניין?

כי אין לו סמכות. החוק אינו קובע סנקציות על מי שעובר עליו, ואין בו שום אזכור לפיקוח כלשהו. בנק ישראל רק אמור לפרסם את הריבית הממוצעת והמלווים אמורים להשתמש בה לחישוב הריבית שלהם, אבל כשאין פיקוח, וכשכל גורם שאינו בנק יכול להפוך למלווה חוץ-בנקאי, אי אפשר באמת לשלוט על מה שקורה בשטח.

אין נתונים רשמיים או מעקב אחרי השוק הזה, יש רק הערכות שמדברות על יותר מ-120 חברות פעילות בתחום, ואומדן של יותר ממיליארד שקל שמתגלגל בשוק הזה מדי שנה.

הבנתי שיש גם גורמים עבריינים בתחום הזה.

גם. העובדה שההלוואות ניתנות בצ'קים, ולפעמים במזומן, ושרק חלק מהגורמים בתחום הם "לגיטימיים", גורם לשוק הזה לשמש גורמים פליליים למטרות של הלבנת הון. כשאדם מרוויח כסף מפעילות בלתי חוקית, הוא עשוי להירתע מלהפקיד אותו בבנק. מלווה בשוק האפור יכול להיות עבורו גורם שאצלו אפשר להפקיד את הצ'ק ולקבל תמורתו צ'קים בסכומים שונים, קטנים יותר, שלא יבלטו כשמפקידים אותם בבנק.

נשמע מסוכן ולא משתלם. למה אנשים עושים את זה?

מצוקה כלכלית עלולה לדחוק רבים לעבר פתרונות כאלה. מה שעצוב הוא, שבדרך כלל אם אדם הגיע למצב שבו הבנק מסרב להלוות לו, הוא כבר מסובך בחובות. אז אולי ההליך בשוק האפור יותר קל, אבל בשלב ההחזר, הרבה אנשים מגלים שאם לפני זה הם היו "בבוץ", הלוואה כזו הביאה אותם לטבוע לגמרי. *