אמנות הקיום

רשתות האופנה מגלות קריאטיביות ומתחברות לאמנות, במטרה לשמור על מובילות. בקסטרו יצרו טי-שירטים שיימכרו רק בתל-אביב, במלאת 100 שנה לעיר, ברנואר-מן קישרו בין הקולקציה לאיורים אמנותיים, ודניאלה להבי הלכה על תערוכה של פסלי קרמיקה של דגמים ייחודיים

יותר ויותר רשתות אופנה גדולות מבינות שכדי לשמור על מובילות אופנתית, הן חייבות לגלות קריאטיביות וחיבור לאנשים שמבינים ונושמים אופנה, גם אם מדובר בקהל קטן ומצומצם יחסית לציבור הרחב. הקולקציות עצמן כבר לא מספיקות, גם לא האסטרטגיה השיווקית או הקמפיין המושקע.

כדי לשמר מובילות אופנתית צריך לקיים דיאלוג עם תחומים אחרים. להביא את המוזיקה לאופנה ואת האופנה למוזיקה, לחבר את האופנה לאמנות פלסטית, לקולנוע, להיסטוריה, לאנתרופולוגיה ולאתנוגרפיה. לתת ערך מוסף לבגדים ולמיצוב תרבותי למותג, כי אחרי הכל, אופנה זאת תרבות.

בקסטרו בחרו לחבור לחגיגות 100 השנה לעיר תל-אביב, ויצרו עבור המאורע ההיסטורי קולקציה במהדורה מוגבלת לאספנים בשם "CASTRO WHITE", שמורכבת מ-100 דגמים של טי-שירטים שיימכרו רק בקסטרו תל-אביב. המעצבים של קסטרו הצליחו ליצור קולקציה מצוינת, שכוללת אינטרפרטציות וסמלים תל-אביביים מובהקים, בלי ליפול לתוך מלכודות של קלישאות מסחריות.

רוב החולצות בקולקציה הן לבנות, כסימבוליקה לכינוי "תל-אביב, העיר הלבנה" וגם אלה שלא, מעוצבות בצבעוניות נקייה עם נקודות צבע.

ברנואר חברו לצד האמנותי מהכיוון של איורי אופנה אמנותיים שמגיעים לחנויות הרשת בכל שבוע, ומציעים מגוון הצעות לבוש שונות על-פי הפריטים בחנות. רעיון שיווקי גאוני, שמחבר את חברת האופנה למשהו ארטיסטי עם ערך מוסף, ובמקביל נותן שירות סטיילינג ללקוחות ועוזר להם לחבר בין הבגדים ולהתאים להם אביזרים נכונים, ובכך להגדיל את הקנייה.

קשה לי לדמיין גבר שיעמוד בפיתוי של טוטאל לוק מדויק כמו באיור עם הסקס-אפיל המתפרץ. חבל רק שברנואר מציעים את האיורים המרשימים רק לגברים ברנואר-מן, ופוסחים באלגנטיות על המין הנשי. גם בקרב הנשים יש רבות שלא יתנגדו להעיף מבט זריז בכמה איורי אופנה גדושים ברעיונות.

בקרוקר הלכו על הקטע האינטראקטיבי ועל ה"סקנד וורלד", והכניסו לחנויות ברשת מותג יפני חדש שמתאפיין בדמויות מנגה יפניות, כשלכל דמות יש שם משלה ואופי ייחודי לה, וביחד הן יוצרות חבורה שכוללת שלוש בנות ושני בנים.

כל החמישה חיים בסביבה אורבנית ואקטיבית, ויש להם חיית מחמד בצורת פינגווין שעבר האנשה מרשימה, ובמסגרתה הוא יודע גם לרקוד, לעסוק בענפים שונים של ספורט ואפילו לתקלט.

בניגוד לקרוקר, המעצבת דניאלה להבי פנתה לשיתוף פעולה בתחום הרבה יותר רומנטי, ואפילו ארכאי משהו, תחום הקרמיקה. יחד עם האמנית קארין צור יצרה להבי תערוכת קרמיקה שמחברת בין עולם הקרמיקה לעולם האופנה, באמצעות פסלים של דגמים ייחודיים מתוך הקולקציה החדשה. בתוצאה הסופית אפשר למצוא עורות, בדים ורקמות שהתקשו לתוך חימר קשה ואפוי, והפכו לתיקים מדליקים מחימר בוהק. התערוכה מוצגת בחנות של להבי במתחם באזל בתל-אביב. *

משקיפים על ההיסטוריה

האופטומטריסט ומעצב המשקפיים קלוד סמואל, מציג בחנותו בתל-אביב אוסף מרשים של משקפיים, מהמאה ה-16 ואילך

קלוד סמואל, אופטומטריסט בכיר ומעצב משקפיים שקברניטי האופנה אוהבים לאהוב, מחזיק באחד האוספים המרשימים ביותר של משקפיים, שמסודרים אחד ליד השני בתוך ויטרינת קסמים ענקית בקליניקה שלו במרכז תל-אביב.

כשעומדים מול ארון הזכוכית, נדמה שכל ההיסטוריה האנושית נדחסה לתוך ארון אחד. משקפיים נגד גזים ממלחמת העולם הראשונה, לצד משקפיים פומפוזיים ששייכים לתקופת הדנדיזם, שמונחים לצד משקפיים של מכוניות המרוץ הראשונות, שמונחים ליד משקפיים של אסקימוסים שעשויים מעצם עם חרך קטנטן, בגלל הקרינה המסיבית שמגיעה מהשלג הכל-כך לבן.

עדשת עינית שמחוברת לכובע של קצין צרפתי ממלחמת העולם השנייה, לצד מניפה יפהפייה שבמרכזה מוחבאת עינית שמאפשרת לגברות שיושבות בתאים הגבוהים והמכובדים באופרה להציץ על המתרחש באולם בלי להיחשף.

הפריט הכי עתיק באוסף של סמואל היא עדשה מהמאה ה-16 שנמצאה בנירנברג. במאה ה-16 עדיין השתמשו בעדשה אחת בלבד. השנייה נוספה רק מאה אחת מאוחר יותר. בשנת 1700 נכנסו לשימוש מוטות המשקפיים ואפשרו לאנשים לנשום כמו שצריך, סוף-סוף. עד אז, העדשות שהיו מונחות על האף הקשו מאוד על הנשימה.

החומרים ששולטים באוסף המצמרר של סמואל הם עץ, שריון צב, עור, קרטון, קרן של באפלו, מתכת וברונזה. הפלסטיק נכנס לתעשיית המשקפיים רק בשנת 1910.

כשסמואל פותח את דלת הוויטרינה, חלל החדר מתמלא בבליל של ריחות מתקופות שונות. לשנייה נדמה שהמשקפיים מנסים להעביר מסר של אותו אדם שהרכיב אותם, שראה דרכם את העולם.

ההיסטוריה האנושית מתחברת לאנשים, לדמויות, לטכנולוגיות ולצבעים, ונשפכת על הרצפה של סמואל, שבאובססיה מובנת מוציא את מיטב הונו, מרצו וזמנו בהשלמת הפסיפס האנושי המרתק הזה, ולא מפסיק לתור בעולם אחרי הזדמנויות ומכירות ייחודיות בחיפוש אחר משקפיים ומה שעמד ועומד מאחוריהם. *

אם ננעלו

15 מעצבים יסדו את "שופוני", שוק נעליים חדש ומפתיע

מעצבים צעירים בתחום האופנה לגווניו השונים, חוברים יחד עונה אחר עונה לשווקים מאורגנים ולמכירות ענק שכבר הפכו לפסטיבל שכולל מוזיקה, הופעות, הרבה אלכוהול והרבה מכירות. היתרון הגדול בשווקים מסוג זה הוא בהיצע הגדול של הסחורה ובחוויית הקנייה. החיסרון מתגלה בעובדה שלרוב הסחורה שמגיעה לשווקים כוללת שאריות מעונות קודמות.

עכשיו מצטרף שחקן נוסף לתופעה: שוק נעליים חדש ששמו "שופוני", ומקנה 20% הנחה על כל נעלי הנשים והגברים של 15 מותגי הנעליים שמשתתפים בו, ו-50% הנחה על כל נעלי החורף. בין המותגים שמשתתפים: שומייקר, Olive Thomas, נטע גרציאני, ליאורה פרס, The Shoe Story, Libeling, בוטיק שושו, העכביש, Phigo, מותג הסניקרס של ג'יפה, ויקה ו-feivue. *

שופוני, 24.4-25.4, בבלוק - דוד חכמי 35 ת"א