השר ארדן דורש להקפיא קידום תחנת הכוח הפחמית באשקלון: "קידוחי 'תמר' ו'דלית' יספקו את כל צרכי האנרגיה של מדינת ישראל לשנים רבות"

זו פעם ראשונה ששר בממשלת נתניהו נותן גושפנקא להצהרות הגורמים המסחריים המעורבים בקידוחים - נובל אנרג'י האמריקנית, ישראמקו, אבנר חיפושי נפט, דלק קידוחים ודורגז - ומצהיר כי המדינה אכן תיסמך על הגז שיופק בהם ; גורמים בחברת החשמל: "ראוי שארדן קודם כל ילמד את הנושא"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה למ"מ מזכיר הממשלה, בבקשה להעלות לדיון דחוף בממשלה את דרישתו להקפיא לאלתר את קידום תוכנית תחנת הכוח הפחמית באשקלון, ולהטיל במקביל על השר לתשתיות להגיש בתוך 60 יום לממשלה תכנית מעודכנת להפקת חשמל בהתייחס לשינויים האחרונים שחלו במשק ובהתבסס על תוכניות דומות בעולם.

תכנית תחנת הכוח הפחמית באשקלון, הינה תוכנית להקמת שתי יחידות פחמיות בהספק של כ-1,300 מגאווט, בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, אשר מתווספות לארבעת יחידות קיימות.

בעבר ניסה המשרד להגנת הסביבה לעכב את ביצוע התכנית בטכנולוגיה המוצעת, בעיקר בשל ההשפעות הסביבתיות השליליות של הסקה בפחם (כמו פליטת מזהמים לאוויר) לעומת תחנות הפועלות על גז טבעי ואנרגיות חלופיות.

לדעת ארדן לאחרונה חלו מספר שינויים משמעותיים המצדיקים חשיבה מחודשת בנושא, בהם הגילויים החדשים של שדות הגז "תמר" ו"דלית" מול חופי ישראל, והמשבר הכלכלי שהביא לירידה בצריכת החשמל. לדברי ארדן, "מימוש שדות אלה צפוי לספק את כל צרכי האנרגיה של מדינת ישראל לשנים רבות ולנתק את תלותה ביבוא דלקים להפקת אנרגיה".

השותפות בקידוחי "תמר 1" ו"דלית הן נובל אנרג'י האמריקנית (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%). השותופת דיווחו לאחרונה כי הפוטנציאל בתמר 1 גבוה ב-60% מההערכות הראשוניות ועומד על 142 מיליארד מ"ק.

קידוח "דלית 1" מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה. הקידוח תוכנן לעומק של 3,800 מטר, ואמור היה להימשך כחודשיים, בעלות של 50 מיליון דולר. הפוטנציאל בקידוח נאמד ב-20 מיליארד מ"ק (20 BCM) - בהסתברות של 40% - גבוהה יותר מזו שניתנה לתמר (35%).

היקף הגז המשוער בדלית אמנם קטן משמעותית לעומת הפוטנציאל בתמר (142 BCM), אך מדובר בהיקף משמעותי שעשוי לסייע לשותפות בקידוח להקדים את הפקת הגז כבר לשנים 2013-2015, ולתת מענה למחסור הצפוי במשק הגז הטבעי.

ככל הידוע, זו פעם ראשונה שגורם ממשלתי - שר בממשלה - נותן גושפנקא להצהרות המעורבים בקידוחים ומצהיר כי מדינת ישראל אכן תיסמך על הגז שיופק בהם.

"10% ירידה בצריכת החשמל בעקבות המשבר"

ארדן ציין כי בעקבות המשבר הכלכלי כבר דווח על ירידה של 10% בצריכת החשמל אשר משנה את התחשיבים מהם הסיקו את הצורך בהקמת התחנה באופן מיידי. "ניתן לנצל משבר זה למסע הסברה ולהפעלת תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית ולחיסכון ולשימור אנרגיה שיוביל לחיסכון של עד 20% מהצריכה".

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי מימוש תוכנית החירום למשק החשמל אשר הוכרזה ע"י משרד התשתיות בשנה שעברה קודמה בצורה מהירה הביאה להרחבה נוספת של כ-1,400 מגאווט, המבוסס כולו על גז טבעי ויכול לספק כושר יצור נוסף למשך מספר שנים משמעותי. כמו כן, לטנת המשרד ניתן להגביר את יכולת הייצור בעוד 1,100 מגאווט באמצעות שדרוג התחנות הקיימות ללא תוספת

עוד טוענים במשרד כי בהתאם לאמנת קיוטו, מדינת ישראל תידרש החל משנת 2012 לנקוט בפעילות ממשית להפחתת גזי החממה. "הקמת תחנת כוח פחמית גורמת לפליטת גזי חממה בהיקף משמעותי ולכן אישור תחנת כח פחמית בשלב זה משמעו אישור פרויקט בעל עלויות חיצוניות גדולות שיפלו על כלל המשק החל משנת 2012".

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל היא הזרוע המבצעת של משרד התשתיות. החברה תבצע את תוכנית פיתוח משק החשמל עפ"י ההנחיות שתקבל".

בכירים במשק החשמל המקורבים לחברה ציינו כי "מן הראוי ששר שרק נכנס לתפקידו היה לומד את תוכנית משק החשמל, ורק אחר כך נוקט בצעדים - ולא להפך. לעצם העניין, מציאת הגז מול חופי ישראל פותרת בעיות רבות בתחום אספקת הגז, אך אין בכך בכדי לשנות את תמהיל הדלקים העתידי לייצור חשמל".

יצוין כי גם מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר באחרונה בהתייחסו לסוגייה כי "אסור להיסחף לאופוריה בגלל קידוח תמר, ובכל מקרה תידרש הקמת תחנה פחמית נוספת".

"התחנה הפחמית כבר הוכחה כמסכנת את בריאות הציבור ובכל זאת חברת החשמל מתעקשת לקדם תחנה שורפת פחם על אף חלופות נקיות מוכנות לשימוש. חובתה המוסרית של הממשלה היא לספק חשמל באופן הנקי והבטוח ביותר וללא סיכון הציבור. הוספת תחנת פחם באשקלון היא בבחינת הוספת חטא על פשע", אמרה עו"ד נילי גרוסמן, מנהלת מאבק האנרגיה ושינויי האקלים בגרינפיס. "אנו קוראים לממשלה החדשה להיעתר לבקשת השר ארדן, להתעשת ולבטל את התחנה המסוכנת".