מענה לתחנות סולאריות: חברת החשמל תשקיע מאות מיליוני שקלים בקווי מתח

המהלך נועד לתגבר את כושר ההולכה בדרום הארץ וגם כדי לתת מענה לתחנות הכוח החדשות, במסגרת תוכנית החירום, לכניסת היצרנים הפרטיים ; המענה הוא גם לתחנות הכוח הסולאריות שאמורות לקום

חברת החשמל, בתיאום עם משרד התשתיות, בוחנת אפשרות להקדים את לוח הזמנים להקמת קווי מתח על מסוג 400 קילוואט לדרום הארץ משנת 2016 לשנת 2013, כך נודע ל"גלובס". זאת, תוך הקדמת השקעות בהיקף מאות מיליוני שקלים.

המהלך נועד לתגבר את כושר ההולכה בדרום הארץ וגם כדי לתת מענה לתחנות הכוח החדשות, במסגרת תוכנית החירום, לכניסת היצרנים הפרטיים. המענה הוא גם לתחנות הכוח הסולאריות שאמורות לקום.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, הציג לפני מספר שבועות את התוכנית בפני מינהל החשמל שבמשרד התשתיות, שצפוי לאשרה. במשרד התשתיות מאשרים את הפרטים, ואומרים כי בכוונתם לאשר את שינוי תוכנית הפיתוח למקטע המסירה בהתאם.

עלות תוכנית הפיתוח המאושרת למקטע ההולכה וההשנאה נאמדת כיום ב-750 מיליון דולר לשנים 2008-2012. הקדמת ההשקעות תחייב את הגדלת התקציב למקטע ההולכה, ועדיין לא ברור אם המימון יבוא באמצעות תוספת לתעריפים או הסטת השקעות בתוך תקציב חברת החשמל.

"הקדמת ההשקעות נועדה לתת מענה לכניסה של היצרנים הפרטיים והקמת התחנות הסולאריות בנגב", אומר מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, "החלטת הממשלה להגדיל הייצור מאנרגיות מתחדשות מחייבת הקמת קו ראשון של 400 קילוואט כבר ב-2014, ואם רוצים לעמוד ביעד של לפחות 10% מהייצור עד 2020 נצטרך אפילו קו נוסף".

הקדמת ההשקעות ברשת ההולכה בדרום עולה בקנה אחד עם דרישות הרשות לחשמל שהזהירה בעבר, כי יש לבצע שינויים בתוכנית הפיתוח על מנת לתת מענה לכניסת היצרנים הפרטיים. קווי ה-400 קילוואט מרכיבים את קו ההולכה הארצי, ומאפשרים להעביר חשמל במהירות מאזור לאזור תוך גיבוי הדדי.

מחברת החשמל נמסר כי "משרד התשתיות וחברת החשמל מעוניינים להקים שדרת קווי 400 קילוואט, אשר תאפשר הולכה בהיקפים גדולים. דרכי המימון של הפרויקט ייבחנו רק לאחר קבלת אישורים האישורים סטטוטוריים של תוכניות הפיתוח של החברה". *