פשקווילים נגד נוחי דנקנר בקרב החרדים: "נוחי דנקנר, בעלי רשת 'יש' - גדול מחללי השבת בדורנו"

בפשקווילים שהופצו בערב פסח נטען כי החברות בבעלות דנקנר - כמו סלקום, ישראייר וגולף אנד קו - מחללות שבת ; שופרסל: "הנושא הוא חלק מתחרות בלתי הוגנת של גורמים אינטרסנטיים בשוק המתקנאים בהצלחתנו"

"עובדה. נוחי דנקנר בעלי 'יש' - גדול מחללי השבת בדורנו!!!" - כך נכתב באותיות גדולות בפשקווילים שהופצו ערב חג הפסח בקרב חרדים בירושלים נגד יו"ר יו"ר אי.די.בי ובעלי רשת "יש הכל ובזול" של שופרסל הפועלת בריכוזי אוכלוסיה חרדיים.

בגב הפשקווילים נכתב בכותרת: "יש חילול שבת! הגיע הזמן לחשוף את האמת! נוחי דנקנר גדול מחללי השבת בדורנו". מתחת לכותרת פורסם פירוט של עסקיו של דנקנר הפועלים בשבת - ובכללם גולף אנד קו ; סלקום ; חברות התיירות נתור, יוניטל ויוסי תורס; נייר חדרה וחוגלה-קימברלי; וחברת התעופה ישראייר.

"קנייה ב'יש' רומסת את השבת"

זו הפעם הראשונה שבה מופצים בקרב החרדים פשקווילים המופנים נגד נוחי דנקנר אישית, אם כי בעבר הופצו פשקווילים נגד חברת חוגלה-קימברלי. למרות שזהות העומד מאחורי הפצת הפשקווילים אינה ידועה, להפצתם עלולות להיות השלכות מרחיקות-לכת על רשת 'יש' הפועלת בקרב החרדים - אך גם על יתר העסקים המוזכרים בפשקווילים.

לכל אחד מהעסקים הוקדשה בפשקווילים בוקסה עם כותרת העסק, כשמתחתיה פורט כיצד מבוצע חילול שבת באותו העסק. תחת גולף אנד קו פורטו תתי-הרשתות, ושם נכתב כי "סניפי ענק פתוחים בשבת. פולגת, אינטימה, גולף קידס ומקס שוז". בנוסף, פורטו שמות הסניפים הפועלים בשבת ובכללם ראשון-לציון, צומת ביל"ו, גן-שמואל, הרצליה, נתניה, פתח-תקווה, שפיים, אילת, כרמיאל, 2 סניפים בחיפה, נצרת ועפולה.

תחת סלקום נכתב: "מחללים שבת במוקדי שירות לקוחות ונקודות מכירה בסניפים". תחת נתור, יוניטל ויוסי טורס נכתב: "חברות תיירות המחללות שבת ומחטיאות אלפי יהודים בחילולי שבת וזימה בטיסות, הפלגות, בתי-מלון ועוד".

תחת נייר חדרה וחוגלה-קימברלי נכתב: "מעסיק מאות עובדים כל שבת. נייר חדרה מנוע מלפרסם בעיתונות החרדית בגלל חילולי שבת האדירים שבמפעל, אבל מהציבור מונעים את המידע הזה".

תחת ישראייר נכתב: "חברת התעופה מפעילה מאות טיסות כל שבת מישראל ללונדון, פריס, אמסטרדם, ברלין, מינכן, שטוטגרט, ניס, ורונה ועוד עשרות טיסות מתל-אביב לאילת וחזור". בתחתית גב הפשקוויל נכתב באותיות גדולות: "קנייה ב'יש' רומסת את השבת! קונים אך ורק בחברות שומרות שבת!".

החרם החרדי פגע ברשת המתחרה

רשת "יש" הושקה באוגוסט האחרון, זמן קצר אחרי ששופרסל השלימה את רכישת יתרת המניות ברשת "אלף" שפעלה עד אז בקרב החרדים. רשת "יש" החליפה את רשת "אלף" ואת רשת "זול פה" של שופרסל, שמותגו מחדש תחת הסלוגן "יש הכל ובזול". הלוגו של הרשת בצבעיו המקוריים מופיע בפשקווילים שהופצו ומלווה כל בוקסה העוסקת בעסקים מחללי השבת של דנקנר.

לפני כשנה פתחו החרדים בחרם על רשת "שפע שוק" של רבוע כחול מקבוצת אלון , וזאת על רקע פתיחתם בשבת של סניפי רשת המרכולים AM:PM, השייכת גם היא לקבוצת אלון. מאז החרם חלה ירידה דרסטית במכירות הסניפים החרדיים של שפע שוק שבבעלות דודי ויסמן.

כעת עולה השאלה האם לרשת "יש" צפוי גורל דומה? חבר בוועדת הרבנים אמר היום (א') ל"גלובס", כי "ההבדל בין AM:PM לשאר העסקים המוזכרים בפשקוויל הוא שזו רשת מרכולים, ותנאי הסחר משותפים לה ולרבוע כחול - ולכן זה ההבדל הגדול. אם שופרסל היתה פותחת חנויות בשבת או אחזקות של נוחי דנקנר היו פתוחים בשבת - אז כן היו יוצאים נגד זה".

* מה ההבדל בין סלקום וחנויות גולף ל-AM:PM?

"זה לא אותו דבר כי זו לא רשת מזון. כשאני הולך לקנות קילו אורז מספק, אז אם אני קונה מאה טון - המחיר בהתאם. לכן, כשאני קונה בשפע שוק - אני מחזק את AM:PM שקונים יותר בזול בגלל רבוע כחול ושפע שוק.

לגבי סלקום, זו פעם ראשונה שאני שומע שהם פועלים בשבת. לגבי חוגלה, הציבור החרדי לא קונה את חוגלה. היתה לנו מלחמה עם רשת 'יש' כי בהתחלה הם לא הסכימו להביא מותגים מתחרים לחוגלה של חברות שומרות שבת, וכמעט היה חרם צרכנים - עד שהם התחילו להביא מוצרים של חברת שניב".

בהתייחס לטענות שנשמעו היום מפי גורמים חרדים כאילו קבוצת אלון היא העומדת מאחורי הפצת הפשקווילים, נמסר מקבוצת אלון כי "לא היה ולא נברא. זו לא דרכינו - והמבין יבין".

דובר שופרסל מסר בתגובה: "הנושא הוא חלק מתחרות בלתי הוגנת שמנהלים גורמים אינטרסנטיים בשוק המזון, המתקנאים בהצלחתה של רשת שופרסל".