למצוא עבודה אחרי גיל 40

ראשית, אל תציינו גיל בקורות החיים ושנית, התכוננו למאבק מתוחכם בסטריאוטיפים

יתרונכם הברור הוא הניסיון והידע שצברתם ביחס לצעירים מכם, ואלה הם נכס אמיתי לכל מעסיק וחברה. הבעיה היא שאת יתרון הניסיון והידע לא תמיד אפשר לנצל.

כך לדוגמה, אישה בת 45, בעלת תואר שני במדעי המחשב, שפוטרה מחברת הייטק, יכולה למצוא עצמה בתקופת המיתון מתייאשת מחיפוש עבודה שהולמת את ניסיונה, ומתחילה לחפש משרות בתפקידים אדמיניסטרטיביים.


בקורות החיים

מטרתכם להגיע לריאיון ובו להתמודד עם מכשול הגיל, אם יעלה. כדי להפחית את הסיכוי שתהליך קבלתכם לעבודה יסתיים טרם יתחיל אל תציינו את תאריך הלידה שלכם בקורות החיים.

כדי להפחית את הסיכויים שהמגייס יבין כבר בשלב זה שמדובר באדם מבוגר יחסית עם שנות ניסיון רבות, פרטו את קורותיכם בשנים האחרונות בלבד, והסירו את כל הנתונים שלא מועילים למשרה המסויימת שאליה אתם פונים.

אתם יכולים להסיר בלב שקט הכשרות ותעודות שלא קשורות לתחום העיסוק המדובר, או מסלולים שעברתם לפני עשרים שנה.

כך, דרכו המקצועית של מהנדס שהחלה בהיותו בוגר לימודים צעיר בשנת 1985, יכולה, למשל, להיות מתוארת בדף קורות החיים שהוא שולח, רק במסגרת הפעילות המקצועית הרלוונטית והעדכנית שלו משנת 1995.

בריאיון העבודה

בריאיון העבודה יהיה עליכם להתמודד עם מראיינים ומעסיקים, במיוחד צעירים, שיבטאו את החששות הכרוכים בהעסקת מבוגר, ואת דעותיהם הקדומות על בני גילכם. להלן החששות והדרכים להסיר אותם.

  1. מנהל צעיר לעובד מבוגר

    מעסיקים צעירים חוששים להעסיק תחתיהם אדם מנוסה ומבוגר מהם, שכבר מילא תפקידים בכירים מהם. הם חרדים למקומם ולסמכותם בחברה או נרתעים מאי הנעימות במצב שבו יצטרכו לתת למבוגר מהם הוראות.

    כדי להתמודד עם חששות אלה יש להבליט את הבגרות הרגשית שדווקא נובעת מגילכם, ולהפגין כבוד כלפי המראיין, וצניעות. נסו להראות לו שאינכם מונעים מאגו ומסמכות, אלא מרצון לעבוד בתחום שמעניין אתכם ועונה על כישוריכם. תוכלו לבטא זאת בבהירות כך: "מה שמניע אותי להתקבל לעבודה הוא לא הדרג או הסמכויות שאקבל, אלא העניין שלי בתחום, ורצוני לתרום מניסיוני לחברה".

    תארו יחסים עם מנהלים קודמים, כאילו דרך אגב הזכירו שהיו צעירים מכם וציינו במיוחד עד כמה הפקתם ולמדתם מהעבודה תחתיהם. הציגו את הגיל הצעיר של אותם מנהלים כיתרון, למשל: "הפקתי תועלת מהמוטיבציה הגבוהה ומהאנרגיות המרובות שאפיינו אותם".

  2. תחנת מעבר

    מעסיקים עשויים לחשוש שאדם מבוגר, בעיקר בתפקיד שמעמדו ותנאיו פחותים לכאורה ממה שהפוטנציאל המקצועי שלו מאפשר, יתייחס לעבודתו כאל תחנת ביניים, ובהזדמנות הראשונה שתהיה לו למלא תפקיד בכיר יותר יעזוב.

    לפיכך הבליטו דווקא את מה שמאפיין אתכם בזכות היותכם מבוגרים: שלא תמהרו לקחת סיכונים ולעזוב בגלל הצעה טובה יותר, שכן אתם מגובשים ברצונותיכם, רציניים, מתונים יחסית, נאמנים ואמינים, ובעלי מוסר עבודה.

    ציינו שאתם מחפשים יציבות, הביעו עניין בתפקיד, והציגו את היתרונות שיש לעבודה זו בעיניכם, למשל הקרבה לבית, שעות העבודה, סביבת העבודה וכדומה.

    מאותה סיבה בדיוק הימנעו מלשאול שאלות לגבי תפקידים אחרים בארגון, כדי לא לשדר רמת עניין נמוכה בתפקיד המוצע לכם.

  3. ציפיות שכר גבוהות

    עובדים מבוגרים נתפסים כבעלי ציפיות שכר גבוהות מצעירים, ומעסיקים רבים יחששו להתחייב לכך. מאחר שאינכם רוצים להביע נואשות והערכה עצמית נמוכה, אתם לא צריכים להסכים מיד להצעת שכר נמוך.

    דברו על כך בריאיון ואל תוותרו על אפשרות של משא ומתן, שנהוגה בשלב שלאחר הצעת השכר. יכול להיות שזה ישתלם לכם.

    אם המשא ומתן לא צלח ובכל זאת אתם מחליטים להתגמש ולהסכים לשכר שהוצע לכם, עשו זאת תוך הדגשה שהמניע המרכזי לרצונכם לעבוד בתפקיד המוצע הוא לא השכר אלא גורמים אחרים שמושכים אתכם, למשל, העניין שלכם בתחום העיסוק של החברה.

  4. מאותגרים עתידית

    עובדים מבוגרים, עלולים להיתפס כמי שאינם מיומנים ומעודכנים בסביבות עבודה חדשות, או ככאלה שיתקשו לאמץ שינויים המתבקשים מהתפתחויות טכנולוגיות.

    האחריות לרכוש מיומנויות עדכניות ולהסתגל לשינויים מוטלת עליכם, ואם צריך, עברו הכשרות רלוונטיות, כגון קורסים לתכנות מחשב וסביבות עבודה שנעשה בהן שימוש בשוק העבודה שאליו אתם פונים. כך לדוגמה יכול מנהל יחסי ציבור ואיש לובינג פוליטי להתעדכן באופני השימוש ברשתות חברתיות, ופקיד בתכנות הנהלת חשבונות ומערכות מידע (כגון SAP).

    אם בעברכם המקצועי רשומים מעבר בין סביבות עבודה (בעיקר טכנולוגיות) חדשות - מצאו דרך לציין את הדבר בריאיון, הדגישו את הקלות שבה הדבר קרה, על ידי כך שתציינו שדבר מצא חן בעיניכם, שיפר את תהליכי העבודה בארגון כולו ובכלל, חשבתם לעצמכם "איך לא חשבו על זה קודם".

    כך תוכיחו גם יכולת הסתגלות וגם תפריכו חשש לטכנופוביה - תכונה שצעירים מדביקים בקלות למבוגרים בכלל, ולמבוגרים מהם בפרט.


  5. מאפייני אישיות

    מעסיקים, ככול בני האדם, אינם חפים מסטריאוטיפים. הם עשויים בהחלט להחזיק בדעה שמועסקים מבוגרים יהיו פחות נמרצים, דינאמיים ויצירתיים, יתקשו לתקשר עם צעירים ולהדביק את הקצב שלהם.

    לפיכך נסו לשדר שאתם לא עונים לחששות מהסוג הזה. הפגינו תוך כדי הריאיון, דרך תקשורת לא מילולית, התלהבות, מוטיבציה ותקשורת טובה ועדכנית (למשל באמצעות שימוש בשפה ומושגים מעודכנים), והבליטו את יתרונותיכם כך שיתעלו על החשש שגילכם יפגום בתפוקה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. מאמר זה ואחרים המתפרסמים במסגרת זו, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.