קווים לדמותו של המנכ"ל המקצועי

אל לשר התקשורת הנכנס משה כחלון לחזור על הטעות של קודמו בתפקיד אריאל אטיאס

שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, לא היה חסין מטעויות. למרות זאת, תיזכר הקדנציה שלו כחיובית ותמונתו במשרד תתנוסס לצד תמונותיהם של שרי התקשורת הקודמים, שהותירו חותם נאה.

גם אם יש נסיבות מקלות לטעויות שעשה אטיאס, בהיותו שר חדש, כדאי למחליפו משה כחלון, ללמוד מטעות אחת בולטת שעשה אטיאס - והיא שלא מינה שני מינויים קריטיים במשרד התקשורת: מנכ"ל או מנכ"לית מקצועיים למשרד ועוזר או עוזרת מקצועיים ובכירים.

אטיאס קיווה שבזכות יכולתו להתעמק בסוגיות החשובות, יצליח להתגבר על הפערים איתם הגיע. הניסיון מראה שלא תמיד זה היה כך.

אם היו לצידו גורמים מקצועיים הם היו יכולים לעזור לו, אבל למרבה הצער, הגורמים העיקריים שהשפיעו עליו היו, כך נראה, יועצי תדמית ופרסומאים. הם בנו אותו כרובין הוד של צרכני התקשורת (ועכשיו, בתפקידו החדש, יבנו אותו כבונה הארץ).

כחלון, על-פי מקורביו, למד את הלקח, והוא מתכוון לאייש את התפקידים הללו באנשי מקצוע. לדברי מקורביו, לא בכדי הוא לא אייש עד כה את שני התפקידים החשובים הללו, והוא מבין ששגיאה גדולה מבחינתו תהיה למנות מקורבים למיניהם, שכישרונם הבולט הוא ביכולת ההישרדות שלהם במרכז הליכוד.

לפתחו של כחלון מונחים כמה תפוחי אדמה לוהטים, כמו למשל ערוץ 10, מדיניות הקצאת תדרים בתחום ה-WiMAX והדור השלישי (בתדרים הפנויים), וקידום התחרות בסלולר.

כחלון חייב לבצע מינויים מקצועיים מכמה סיבות. המינוי החשוב ביותר הוא משרת המנכ"ל (או מנכ"לית), ועל כך לא יכולות להיות פשרות. מנכ"ל משרד התקשורת חייב להיות בעל חזון וכושר ביצוע כאחד.

הוא חייב להיות מצויד בתובנות לגבי עתיד תשתיות התקשורת במדינת ישראל ולגבי הפערים הגדלים והולכים בין ישראל לבין שאר העולם.

אם תהיה לו ולכחלון אסטרטגיה ברורה של קידום התשתיות הנייחות והסלולריות, יהיה להם קל יותר לגזור את הצעדים הנדרשים.

אך במקביל לחזון, חייב המנכ"ל הבא להבין טכנולוגיה. זו נשמת אפו של המשרד הזה, והטכנולוגיה היא הציר המרכזי המשפיע על כל ההחלטות.

אי-אפשר לקבל החלטות בנושא שידורים, למשל, בלי להבין את חשיבות עולם האינטרנט כפלטפורמה המרכזית העתידית לשידורים.

אי-אפשר להנהיג רפורמות אמיתיות בשוק הסלולר, מבלי להבין כיצד עובדת רשת סלולרית ומבלי להבין מה ניתן לעשות מול החברות הסלולריות, שמציגות טיעונים הנדסיים בדרך להכשלת הרחבת התחרות.

כך, למשל, המאבק בנושא הרחבת התחרות על-ידי הכנסת מפעילים סלולריים, שיציעו שירותים במודל של MVNO (מפעילה וירטואלית).

ללא טכנולוג ברמה גבוהה במשרד התקשורת יהיה קשה להתעמת עם החברות הסלולריות. גם אי אפשר יהיה לכפות עליהן לפתוח את הפורטלים הסלולריים למתחרים חדשים, ובלתי אפשרי יהיה להורות להן על הפרדה מבנית בין שירותי הגישה לבין אספקת אינטרנט, כפי שזה נעשה בשוק הנייח ומוכיח את עצמו באופן יוצא מן הכלל.

סיבה נוספת לחשיבותם של מינויים מקצועיים היא הצורך החיוני בהכנסת גישות ותפיסות חדשניות.

מוכשר ככל שהוא, הצוות במשרד התקשורת אינו מסוגל להתמודד עם החידושים והשינויים התכופים ברמות הטכנולוגיה המתקדמת.

בכירים במשרד מחזיקים בדעות ובתפיסות שלא תמיד רלבנטיות לעידן הטכנולוגי שלנו, עובדה שאינה מונעת מהם לקבוע כללי רגולציה שאבד עליהם הכלח בשוק דינמי כזה.

פקידי המשרד יכולים לסובב כל מנכ"ל ושר, ולא חסרות דוגמאות למדיניות שהובלה על-ידי הפקידים למורת רוחם של השר והמנכ"ל.

העובדה שכחלון לא נכנע לזרם הבקשות שהופנה אליו עד עכשיו, מעידה על כך שהוא מבין את החשיבות במינויים מקצועיים.

אבל אסור לו להתמהמה יותר מדי - נוצרות מציאות חדשה בשוק וזאת מבלי שהמשרד יוכל להתערב. למשל, הרשת החדשה שבזק מקימה (NGN) והעובדה שאין לאיש מושג איזו רשת זו הולכת להיות ואיך תובטח התחרות על-גביה.

מהלך יוצא דופן באוסטרליה

ממשלת אוסטרליה החלה ביוזמה חדשנית, מדהימה בעוצמתה, להקמת חברת תקשורת חדשה שתבנה את רשת התקשורת העתידית של אוסטרליה. החברה החדשה מוקמת על-ידי הממשלה ותפעל למימוש המטרות שהציבה לעצמה הממשלה של חיבור כל אוסטרליה לרשת של סיבים אופטיים שתהווה את התשתית הטכנולוגית של המדינה במאה ה-21.

חלקים מהחברה ימומנו על-ידי משקיעים פרטיים.

בנוסף, ולאחר שיושלם הפרויקט, הממשלה תמכור את חלקה ותצא מהחברה שתימכר לגורמים פרטיים.

כך, מצליחה הממשלה לתקן כשל שהשוק הפרטי באוסטרליה לא מתגבר עליו, של פיגור בהשקעות וחוסר רצון להשקיע, במיוחד בתקופה זו של משבר כלכלי.

בישראל, יוזמה להתערבות ממשלתית במקום שבו יש כשלי שוק נתפסת כצלם בהיכל, אבל מדובר במהלך מרתק, שספק אם דומה לו יתרחש אצלנו.

זה מוכיח שיש דרכים יצירתיות להרחבת התחרות חוץ מאשר פירוק רשת בזק למקטעים, כפי שחושבים במשרד התקשורת.