באיזו מדינה מחביאה גוגל רווחים?

לא רק רעיונאות טכנולוגית - מסתבר שגם ממהלכיה החשבונאיים אפשר ללמוד משהו

גוגל, בעלת מנוע החיפוש הפופולרי Google, היא יצירתית וחדשנית לא רק בתחום הבינה המלאכותית, אלא גם ביכולת לצמצם את תשלומי המס שהיא חייבת בגין הרווחים שמשיאים לה עסקיה.

רשויות המס בבריטניה טענו לאחרונה כי גוגל הצליחה להתחמק מתשלום מסים בהיקף כ- 100 מיליון ליש"ט, שהם כ-600 מיליון שקל.

משולש ברמודה

גוגל, כמו גם חברות היי-טק אחרות, עושות שימוש מושכל בתכנון מס, בין היתר, באמצעות העברת פעילות למדינות נוחות מס, מינוף עסקאות בין חברתיות וכן ניצול הבדלים בין הוראות מיסוי בין מדינות שונות, בכדי להפחית את חבות המס שלהן. גוגל, הפועלת בבריטניה, תטען כי מעל 90% מהכנסותיה נבעו ממקורות מחוץ לבריטניה.

גוגל ארגנה לעצמה מסים מופחתים באמצעות האסטרטגיות הבאות:

אירלנד - גוגל העבירה פעולות כספיות שונות דרך חברה הרשומה כתושבת אירלנד, שם מס החברות נמוך ביותר ממחצית משיעור המס בריטניה (12.5% לעומת 28%).

ברמודה - גוגל העבירה פעילות כלכלית דרך ברמודה, מושבה אוטונומית של הכתר הבריטי, והמהווה מקלט מס. בברמודה לא מוטל מס הכנסה, מס חברות, או מס רווח הון. כמו כן, בברמודה לא חלה חובת ניכוי מס במקור בעת העברת כספים לבעלי המניות.

"מחירי העברה" - גוגל כבר הוכיחה בעבר כי היא יכולה להפחית את חבות המס שלה בצורה משמעותית באמצעות הסכמים בין-חברתיים וניתוב הכנסות לחברות אחרות בקבוצה הכפופות לשיעורי מס נמוכים. המטרה היא לייחס הוצאות במדינות עם שיעורי מס גבוהים והכנסות במדינות עם שיעורי מס נמוכים. כך לדוגמא, גוגל ארצות הברית, שילמה בעבר מס חברות אפקטיבי בשיעור של 13% בלבד.

"ארביטרז מס" - גוגל ככל הנראה עשתה גם שימוש ב"ארביטרז' מס" אשר מטרתו לנצל פערים בין הוראות מיסוי בין מדינות שונות, ובדרך זאת להפחית את חבות המס.

תגובת ממשלת בריטניה

פרשת גוגל עלתה לכותרות על רקע ועידת ארגון G20 אשר התקיימה לאחרונה בלונדון. בוועידה עלו מספר נושאים לדיון, וביחס למקלטי המס היתה הסכמה כמעט מוחלטת. הוועידה קבעה, בין היתר, כי יופעלו סנקציות חמורות נגד מקלטי מס שאינם משתפים פעולה בהעברת מידע. ארגון OECD אמור כעת להוביל את המאבק במקלטי המס.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, הציע לנקוט בשורת צעדים נגד מקלטי המס, ובין היתר, זיהוי חברות המעבירות קניין רוחני למקלטי מס, כדי לחסוך במסים, ובעיקר הרחבת הפיקוח על פעולות של חברות הרשומות במקלטי מס, תוך חיובן במס.

בראון סבור שהחמרת הפיקוח על מקלטי המס צפויה להביא לגידול בהכנסות של מדינות OECD ממס.

ההשפעה על משקיעים מישראל

המאבק העולמי במקלטי המס אינו צריך להרתיע ישראלים מלעשות שימוש במקלטי מס. ניתן לצמצם את חבות המס באופן דרמטי כאשר העברת הפעילות נעשית בליווי ייעוץ משפטי איכותי. תאגיד או מיזם רב-לאומי המצליחים להפחית ביעילות את חבות המס הסופית שלהם, עשויים להיות אטרקטיביים ביותר למשקיעים פוטנציאליים, זאת משום שהפחתת המס מוכיחה את היכולת להקטין עלויות ולהגדיל רווחים. הדברים אמורים במיוחד כאשר מדובר בחברות ציבוריות.

תכנון מס בינלאומי הוא הכרחי לחברות ישראליות המעוניינות להשתלב בכלכלה הגלובלית ולהתחרות בתאגידים אחרים. בעלי השליטה בחברות הישראליות יכולים ללמוד מגוגל לא רק כיצד לפתח עסקים, אלא גם כיצד לחסוך במסים.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net