ראיתם NBA הלילה?

לא, כי ערוץ הספורט ממשיך לא להיות שם כשזה קורה; מי שקבר את הסלטיקס אחרי הסדרה מול הבולס, כדאי שייזכר איך הם פתחו את הפלייאוף אשתקד; כיצד התלות של הלייקרס והקאבס בקובי ולברון אינה גדולה - אלא היסטרית; מה "העונש" של וויל ביינום על הרצון שלו לשחק ב-NBA; ומה קורה עם הדראפט ועמרי כספי ; 5 הערות על הפלייאוף ב-NBA

1. הסדרה בין בוסטון לשיקגו שברה את כל השיאים האפשריים, עד לרגע הזה לפנות בוקר שבו הבולס נכנעו בפעם האחרונה (99-109) במשחק מספר 7. שבע הארכות שוחקו בסדרה הזאת - יותר מכל סדרה אחרת בהיסטוריה (השיא הקודם - 4 הארכות בסדרה - ונקבע לפני יותר מ-50 שנה). כולל משחק אחד שהסתיים אחרי שלוש הארכות. כרטיסים למשחק המכריע נמכרו עבור יותר מ-1,500 דולר לכרטיס. נתוני הצפייה במשחק מספר 6 ברשת TNT היו הגבוהים אי פעם שרשמה הרשת במשחק של סיבוב ראשון בסדרת פלייאוף (וסביר להניח שמשחק 7 הלילה שבר גם את השיא הזה).

ואיך שהכל התפזר וכולם דיברו על "אחת ההפתעות הגדולות בתולדות הפלייאוף" שהוחמצה, מיד נזכרו כולם במה שאירע לסלטיקס בדיוק באותו מעמד בעונה שעברה. גם אז נגררו הסלטיקס למשחק שביעי ומכריע מול אטלנטה שסיימה את העונה במקום השמיני במזרח. ואז עוד שיחקו עם הרכב מלא שכלל גם את קווין גארנט. איך נגמרה העונה הקודמת של הסלטיקס כולם זוכרים.

אם הסלטיקס יצליחו לשרוד איכשהו את הסיבוב השני מול אורלנדו, ויקבלו את קווין גארנט בריא או חצי-בריא לסדרה מול קליבלנד ולברון, יתברר שהגמר הראשון אי פעם בין קובי ללברון יצטרך לחכות עוד שנה.

2. אחד הדברים הכי מעניינים לבדוק על שחקנים הוא מה ההשפעה שלהם על הקבוצה כאשר הם על המגרש. כמה באמת הקבוצה לא יכולה בלעדיהם. בואו ניקח את שני הגדולים של ה-NBA - קובי בראיינט ולברון ג'יימס, שהקבוצות שלהם העפילו לסיבוב השני של הפלייאוף. כאשר קובי בראיינט היה על המגרש בסדרה מול יוטה (1-4 ללייקרס) הלייקרס יצרו הפרש מצטבר של 45 נקודות. ברגעים שבהם קובי לא היה על המגרש, זו היתה סדרה בין שתי קבוצות שוות לחלוטין - הלייקרס הצליחו לפתוח פער של נקודה אחת בלבד.

ומה לגבי לברון? מתברר שתלות הקאבס בו גדולה עוד יותר: בזמן שהוא היה על המגרש בארבעת המשחקים בהם פירקו את דטרויט (0-4) הקבוצה שלו יצרה הפרש מצטבר של 66 נקודות על הפיסטונס. בזמן המועט שהוא ירד מהמגרש (קצת יותר מ-7 דקות בממוצע למשחק), הפיסטונס הם אלו שהובילו ב-4 הפרש.

3. משהו קצר לגבי וויל ביינום ומדוע מבחינה כלכלית אירופה עדיפה בהרבה לפעמים עבור שחקנים בסיטואציה שלו. אחרי שנתן סדרה מצוינת מול קליבלנד (11.8 נקודות, 2.5 אסיסטים) וסיים את השליש של העונה האחרון עם מעל 20 דקות משחק בממוצע לערב, החליטו הפיסטונס להחתים אותו לעונה נוספת. אלא מה, השכר של ביינום שעמד על 711 אלף דולר, שודרג אחרי עונה כל כך מוצלחת ל-826 אלף דולר בלבד. איך זה יכול להיות? ביינום הוא מסוג השחקנים שרצה לשחק ב-NBA יותר ממה שה-NBA רצתה אותו, העיקר לשחק. כשעבר את שלב הניפויים האחרון בקיץ, הפיסטונס הציעו לו את מה שמציעים לשחקנים נואשים - קח חוזה מינימום לעונה אחת, עם אופציה של הקבוצה להאריך לך את החוזה לעונה נוספת. במצבים כאלו אין אפילו משא ומתן. מה שנשאר לביינום זה לפתוח את טבלאות ה-NBA ולראות ששחקן בעונה השנייה שלו בליגה (למזלו, העונה בה שיחק 15 משחקים בגולדן סטייט ב-2005 נחשבת לו כעונה ראשונה) מקבל 711 אלף דולר. אם יהיה טוב, הוא ישודרג ל-826 אלף בעונה השנייה.

לעניין הזה יש מלכוד מבחינת השחקן. כי יש סיכוי סביר מאוד שאחרי עונה כל כך טובה, היו יכולות להגיע לביינום לא מעט קבוצות ולהציע חוזה גבוה הרבה יותר כפרי-אייג'נט. אלא שמאחר שהאופציה על החוזה של ביינום היא של דטרויט, היא הרוויחה כאן שחקן מצוין עבור שכר מינימום מבלי שום צורך לנהל מו"מ על גובה החוזה.

ביינום הוא לא יוצא דופן. לא מעט שחקנים בליגה מרוויחים שכר מינימום בגלל העובדה שהם מוכנים לעשות הכל כדי לשחק ב-NBA. יש בליגה קרוב ל-100 שחקנים שמחזיקים בחוזי מינימום. להבדיל מביינום שייאלץ "לסבול" רק שנתיים, חלק מהשחקנים מוחתמים על חוזי מינימום לשלוש שנים.

שכר המינימום בעונה הבאה לשחקן שמגיע לעונה הראשונה שלו ב-NBA יעמוד על 457 אלף דולר בלבד. ברוטו.

4. הפלייאוף נכנס לשלבים המכריעים שלו, אבל לא מעט התעסקות עכשיו היא כבר סביב הדראפט שייערך ב-25 במדיסון סקוור גארדן בניו יורק. בסוף השבוע פרסמה הנהלת ה-NBA את רשימת 103 השחקנים שיעמידו את עצמם לבחירה בדראפט. במה שמוגדר "רשימה מוקדמת" ("early entry list"). בסך הכל נכללו ברשימה 29 שחקנים מאירופה ו-74 שחקנים שמגיעים מהקולג'ים מארה"ב. העניין מבחינתנו הוא, כמובן, הכללתו של עמרי כספי ממכבי תל אביב ברשימה.

בנוסף ל-103 שחקנים, קיימת רשימה של עוד 16 שחקנים בעלי סטטוס קצת שונה - אלו שחקנים שהיו בתיכון או בקולג'ים, ועברו לשחק באירופה מבלי ללכת לדראפט, ועכשיו הם מחליטים להעמיד את עצמם לבחירה. לדוגמה, ברנדון ג'נינגס שוויתר על הקולג'ים ושיחק העונה בלוטומטיקה רומא.

בפני כספי עומדות כעת שתי אופציות: הראשונה, שהוא יילך לדראפט. השנייה, יש סיכוי מסוים שהוא ינהג כפי שעשה בשנה שעברה וכפי שרבים מהשחקנים עושים - יסיר את המועמדות שלו עשרה ימים לפני הדראפט (15 ביוני הוא המועד האחרון להסרת המועמדות). בשנה שעברה מתוך 91 שחקנים שנכללו ב"רשימה המוקדמת", 48 הסירו את המועמדות שלהם ביום הדד-ליין. מתוך 22 שחקנים מאירופה ששמו את עצמם ב"רשימה המוקדמת", 17 שחקנים הסירו את המועמדות ולא ניגשו לבחירה.

מה הסיבה להליך הטכני המוזר הזה? העניין הוא כזה: 30 השחקנים שייבחרו בסיבוב הראשון מקבלים חוזה מובטח לשנתיים ב-NBA. המיקום של הבחירה קובע את השכר. מי שנבחר במקום הראשון יקבל 4.1 מיליון דולר בשנה הראשונה, לעומת בחירה 30 שיקבל 824 אלף דולר בלבד. השכר הזה יקבע את השכר של אותו שחקן ב-4 השנים הבאות, מאחר והעלייה בשכר למי שמגיע מהדראפט קבועה מראש בחוקי הליגה. לכן שחקנים צריכים מאוד להיזהר מ"פספוסים" שיזרקו אותם כלפי מטה בדראפט ויפגעו להם מאוד בגובה החוזה.

הפספוס היותר חמור הוא העובדה ששחקנים לא יצליחו להיבחר בסיבוב השני, ואז גם חוזה מובטח אין להם. החודש וחצי שבו הם נמצאים ב"רשימה המוקדמת" מאפשר לשחקנים "להרגיש" את השוק. כל מי שיש לו סיכוי להיבחר בסיבוב ראשון ינסה ב-45 הימים האלו לקבל כמה שיותר סימנים מעודדים (מקבוצות ומסקאוטרים) על מנת שלא ימצא את עצמו בסופו של דבר נופל לסיבוב שני, שהמשמעות שלו: אין חוזה מובטח, ובמקרה הטוב הוא יצליח להשתחל לליגה בשכר מינימום של 450 אלף דולר מהסיבוב השני. חלק מהשחקנים משתמשים בדראפט כדי ליצור באזז סביב השם שלהם, בתקווה שהופעה ברשימת ה"NBA דראפט" תעלה את הערך שלהם קצת בשוק ותעזור להם לקבל חוזה טוב יותר.

בשנה שעברה כספי משך את השם שלו עשרה ימים לפני הדראפט בעקבות הערכות חזקות שהוא לא ייבחר בסיבוב הראשון. השנה המצב נראה הרבה יותר אופטימי עבורו. אם להאמין לתחזיות של המומחים, יש סיכוי יותר מסביר שהוא ימצא את עצמו בסיבוב הראשון. למשל, כריסטובר ריינה, "המומחה לענייני דראפט" של האתר RealGM, מעמיד את כספי במקום ה-22. כאשר רוב ההערכות מסמנות אותו ב"חלק התחתון של הסיבוב הראשון".

5. לא ברור מה האג'נדה של ערוץ הספורט בעניין שידורי ה-NBA. כלומר, בעניין האין-שידורים. אם העניין הזה נובע מחיסכון של כמה דולרים על גב הצופים שלו, או שסתם זה נובע מתוך רצון כן ואמיתי להשתין על גבם של הצופים שלו. הערוץ מבטיח שיחזור לשדר את ה-NBA העונה. זה יקרה מתישהו. כנראה. ייתכן שכל כך עסוקים שם באולפני סופר-קלאסיקו שלא שמו לב שהפלייאוף ב-NBA התחיל כבר לפני 16 יום?

מישהו חושב שערוץ הספורט לא היה משדר את ה-NBA אם הוא היה יכול לשים אותו בערוצים שלו בתשלום?

ערוץ הספורט לא נמצא שם כשזה קורה (אבל את הדברים החשובים באמת כמו כדורסל נערות הוא משדר); הוא גם לא יהיה בגמר ליגת האלופות; או בגמר היורוליג; ובמלים אחרות: לכו תתחברו כבר לצ'רלטון.