מבחן דרכים - מרצדס GLK: נמוך, אבל מרצדס

הרכב הצעיר האורבאני שייעדה מרצדס כרכב פנאי שני ללקוחות מבוססים, הפך בצוק המשבר הכלכלי ל"פחות זה יותר" ; הבעיה היא במחיר, שנמצא בקצה הגבוה של סקאלת היוקרתיים-קומפקטיים

קמפיין הפרסום שמלווה את ההשקה של כל רכב חדש בעולם, יכול ללמד רבות על קהל המטרה ואפילו על האווירה הכלכלית בעת ההשקה. דוגמה טובה מספק כיום הקמפיין האמריקני של רכב הכביש-שטח החדש מרצדס GLK. המסר המרכזי שלו הוא "אותה יכולת הנדסית מוכרת אבל בממדים קטנים יותר": "אותם המתלים, בשלדה קטנה יותר", "אותה יכולת כביש, באריזה קטנה יותר" וכך הלאה. גם הקריאייטיב מדגיש את ממדיו הקטנים של הרכב, והוא מסתיים בהדגשת מחיר התחלתי נמוך יחסית (בארה"ב). המסר מכוון במישרין אל הלקוחות הקיימים של רכבי הכביש-שטח הגדולים של מרצדס, GL ו-ML, והוא מסר "הכחדה" מובהק. ה-GLK לא מוצג כ"תוספת" לאחיו המגודלים מסדרות ה-ML וה-GL של מרצדס, אלא כתחליף הגיוני יותר. זהו ללא ספק סימן כואב להשלמה עם המציאות מבחינת מרצדס, שעד לפני משבר הנפט והמשבר הכלכלי מכרה עשרות אלפי יחידות של הג'יפים הגדולים שלה בשנה וגרפה מהם רווחי עתק.

הייעוד המקורי של הכלי, שתוכנן לפני שלוש-ארבע שנים. לא היה הכחדה אלא הרחבה, כלומר להציע רכב צעיר ואורבאני ללקוחות מבוססים של מרצדס, שמעוניינים ברכב פנאי שני או שלישי במשפחה. אבל בינתיים הלקוחות האלה כמעט נעלמו מהשוק והלך הרוח בארה"ב, ובוודאי באירופה, נוטה כיום לכיוון "רכב קטן וזול שמספק תמורה גבוהה למחיר".

מרצדס GLK

כמו הג'יפ מהמילואים

בשוק היוקרה הישראלי, שעדיין נוטה חיבה למטראז', יכולים הלקוחות להתנחם בכך שהאח הקטן לבית מרצדס כלל לא נראה קטן. יש לו מרכב עתיר פינות וזוויות חדות וקווי מתאר רבועים, שמדגישים היטב את ממדיו החיצוניים - אורך של 4.52 מטר ורוחב של 1.85 מטר - ולא מנסים להסוות באמצעות תרגילי עיצוב תלת-ממדיים. גם הגריל האנכי, שבמרכזו מותקן סמל הכוכב של מרצדס בגודל קינג-סייז, נועד להעביר לסביבתו את המסר "נמוך, אבל מרצדס". מסתבר, שההשפעה המעמדית של הסמל אפקטיבית מאוד ברחוב הישראלי, במיוחד בגרסת ה"ספורט" המוחצנת של רכב המבחן.

עיצוב הפנים נאמן לעיצוב החיצוני וגם הוא עתיר בריבועים, בתיבות, במעוינים ובכל צורה גיאומטרית אחרת שיש בה זוויות חדות, כולל השמשה הקדמית הזקופה. מי שרגיל לשפת העיצוב של רכבי שטח קלאסיים או מתגעגע לג'יפ של המילואים ירגיש בבית. חובבי הקימורים הרכים והצורות האורגניות ירגישו כדג מחוץ למים.

פרט לעיצוב מאצ'ואיסטי שומר התא על עקרונות הנדסת האנוש ועל האיכויות המוכרות של מרצדס. לוח המחוונים ומתגי הפיקוד זהים לאלה של ה-C קלאס, שעליה מבוסס ה-GLK, מערך השליטה הגיוני וקל לאיתור, המשטחים עשויים מחומרים איכותיים שמחוברים זה לזה בצורה הדוקה, ובידוד הרעשים יעיל גם במהירויות גבוהות.

קווי המרכב הזקופים בשילוב עם ניצול היעיל של תא הנוסעים ובסיס גלגלים נדיב, מספקים ל-GLK מרחב פנימי שמרגיש מרווח ויכול לענות על רוב הדרישות מרכב פנאי משפחתי. מרחב הברכיים מאחור נדיב, ותא המטען יכול לבלוע מטען בנפח 450 ליטר עוד לפני קיפול המושב האחורי.

שטח? אפילו לא ברמז

באירופה מוצע הרכב עם אופציה למנוע דיזל סופר-יעיל בנפח 2.2 ליטר שמייצר 170 כ"ס וביצועים נמרצים, אך עדיין מחזיר צריכה ממוצעת של 15 קילומטר לליטר ופליטה מקבילה לזו של משפחתית ממוצעת. לעומת זאת, בישראל הוא משווק רק עם שני מנועי V6 בנזין חזקים, כשהמוביל הוא מנוע בנפח 3.5 ליטר שמייצר 272 כ"ס. המנוע לא מתקשה להתמודד עם משקל עצמי של 1,730 קילו פלוס נוסעים ומטען, ומספק כוח זמין ומידי בכל תנאי.

על הכביש המהיר הוא מפגין נינוחות ויציבות במהירויות גבוהות בליווי העברות הילוכים חלקות ורגועות. למרות שהיצרן מצהיר על ממוצע של כ-9.5 קילומטר לליטר, נהגים נמרצים יתקשו להשיג יותר מ-7 ק"מ לליטר - נתון מקביל לזה של רכבי כביש-שטח גדולים.

נוחות הנסיעה סבירה בשיוט מהיר, אבל על כבישים עירוניים איטיים ומשובשים מאוד - מהסוג שנפוץ מאוד בישראל, ספיגת הזעזועים נוטה לצד הנוקשה והנוסעים חווים לא מעט טלטולים. ייתכן שהתחושה מודגשת בשל החישוקים הענקיים (19 אינץ') של גרסת ה"ספורט". הבונוס של הצמיגים הללו הוא אחיזת כביש גבוהה מאוד בפניות הדוקות וריסון מצוין של נטיית הגוף. ההגה אמנם אינו משדר לאצבעות היזון חוזר מדויק, אבל יחסית לייעודו הרב-תכליתי של ה-GLK, יכולת האספלט של הכלי מרשימה.

בתחום השטח סובל הכלי מפיצול אישיות. מצד אחד מעצבי הרכב ואנשי השיווק עבדו קשה כדי ליצור קשר חזותי ורעיוני בין ה-GLK לבין רכב השטח המהולל "G קלאס", שהתפרסם בזכות יכולת שטח חסרת פשרות. חומר העיתונות גם מדגיש כי מדובר בכלי עם יכולת שטח לא מבוטלת. מצד שני, קמפיין הפרסום הבינלאומי לא מזכיר שטח, אפילו ברמז, ואנשי המכירות בארץ מתחלחלים למשמע האזכור של ירידה עם הרכב לשטח רציני.

רכב המבחן שלנו הגיע עם צמיגי כביש-ספורט בחתך קיצוני של 45', שלא תרמו רבות למרווח הגחון הצנוע בלאו הכי (20 ס"מ), ואילצו אותנו לוותר על בחינה לעומק של הסוגיה. בתצורה צלח הרכב ללא קושי שבילי עפר זרועי מהמורות ואבנים וזחל היטב בכמה מורדות עפר. מי שרוצה יותר מזה יכול להזמין כאופציה "חבילת שטח" מקורית שכוללת צמיגים מתאימים, גחון ממוגן וכפתור פלאים, העונה לשם "G", שאמור להתאים את העברת הכוח ואת הבלימה לנהיגת שטח. הרשו לנו להמר שאף אחד לא יטרח לעשות זאת.

מרצדס GLK בגרסת הבסיס עם מנוע 3 ליטר עולה בארץ הקודש 370 אלף שקל. דגם המבחן, GLK350 בגרסת "ספורט", מציב את תג המחיר על 406 אלף שקל. מחירים אלה נמצאים בקצה הגבוה של הסקאלה של פלח רכבי-הכביש שטח היוקרתיים-קומפקטיים, שהצטופף מאוד באחרונה, ובקרבה רבה מדי לאח הגדול M קלאס שנמכר במחירי מבצע. אמנם אסור לזלזל בערך המוסף של סמל מרצדס, אבל יהיה מעניין לראות איך יסתדר כלי שהמסר שלו "פחות זה יותר" בפלח השוק המקומי, שהמוטו שלו "יותר זה עדיין לא מספיק".

מתחרות

לקסוס RX

לקסוס RX חדשה

ב-400 אלף שקל ניתן לרכוש את הדור החדש של הלקסוס RX, שהצטרף רק בחודש שעבר לפלח הכביש-שטח הישראלי היוקרתי. הרכב ארוך ב-20 ס"מ מה-GLK ורחב ממנו ב-5 ס"מ, אך בסיס הגלגלים שלו קצר מעט. לדור החדש יש יותר מרווח פנימי, יותר אלקטרוניקה מתוחכמת, ומנוע V6 בהספק 277 כ"ס. החודש מצטרפת גם הגרסה ההיברידית (440 אלף שקל), שמתהדרת בחיסכון רב בדלק ובפליטה

ג'יפ גרנד צ'ירוקי

גרנד צ'ירוקי 2010

בעוד מספר חודשים, אם הכול יתנהל כמתוכנן, יצטרף לשוק הדור החדש של הגרנד-צ'ירוקי, שמציע שלדה ומכללים של רכב הכביש-שטח הגדול M קלאס במחיר שיתחרה ב-GLK. הגרנד החדש גדול משמעותית מקודמו, אך עדיין לא ענק ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב-10 ס"מ. יש לו מנוע V6 חדש בהספק 280 כ"ס, תיבה אוטומטית חדשה ואופציה למתלי אוויר מתרוממים

טויוטה פראדו

טויוטה פראדו

ברבעון האחרון של השנה תחשוף טויוטה את הדור החדש של הכביש-שטח היוקרתי "לנדקרוזר פראדו". תמונות ריגול ראשונות מיפן מלמדות על מראה "רך" ואורגני יותר מהמראה הזוויתי הנוכחי, אך הממדים הכוללים נשארו דומים. הרכב צפוי עדיין להפגין יכולות שטח רציניות, והוא יצויד ככל הנראה במנוע V6 טורבו-דיזל חדש ומעודן יותר. לארץ הוא צפוי להגיע זמן קצר לאחר השקתו.