הזדמנות לעשות שינוי

שנתיים חלפו מאז הופיעו הניצנים הראשונים של משבר האשראי בדמות מחיקות הענק של הענק הפיננסי סיטיגרופ

.1 להתראות משבר, שלום הזדמנות. שנתיים חלפו מאז הופיעו הניצנים הראשונים של משבר האשראי בדמות מחיקות הענק של הענק הפיננסי סיטיגרופ. שנה, קצת פחות קצת יותר, עברה מאז התברר לכולנו כי משבר האשראי לא הולך לשום מקום, וכבר מתרבות ההערכות כי אנו קרובים ליציאה ממנו.

לא מעט חברות ציבוריות, במיוחד אלו הנסחרות בארה"ב, מדווחות בדו"חותיהן כי הן מגלות סימנים ראשונים של התאוששות ברמות הביקושים. שוק ההון, שתמיד מגלם התאוששות בשוק הריאלי עוד בטרם זו מתרחשת, כבר מתנהג כמו שוק חצי שורי, ומדרבן את האופטימיסטיים שבמשקיעים להכריז כי הגענו לרצפה ומכאן בטוחה הדרך מעלה.

ובכן, דרכו של שוק ההון אולי סלולה כלפי מעלה אך דרכה של הכלכלה הריאלית להבראה שלמה עדיין ארוכה. שנים יידרשו לשקם יסודות שנבנו לאורך עשורים ונמחקו תוך ימים, ושנים יעברו עד שנלמד את הלקחים ונפיק מסקנות שיכינו אותנו למשבר הבא. ולא, אנחנו לא מאמינים כי מישהו יהיה מוכן למשבר הבא, לכשזה יגיע. זה טבעו של עולם. אנו אף פעם לא לומדים את הלקח.

.2 למידה לאורך זמן. ולמרות זאת, משבר האשראי הנוכחי הוא רגע מכונן בכלכלה העולמית, ואם נהיה אופטימיים אולי כן נצליח ללמוד ממנו משהו. אולי נצליח להפוך את צירוף המילים "ממשל תאגידי" מתיאוריה למעשה שתוכיח את תועלותיה. אולי דירקטוריונים ישמשו פחות כחותמות גומי להנהלות החברות, אולי מנכ"לים יתנדבו ויוותרו על חבילות תגמולים מפנקות, ואולי משקיעים מוסדיים יצדיקו את שמם ויאבקו למען שמירה על זכויות המשקיעים שהם מייצגים. אולי.

.3 הראשון בדירוג. במהלך העבודה על דירוג מאה החברות המצליחות בישראל נתקלנו בלא מעט תגובות, וחלקן - אם נהיה כנים - לא היו ממש חיוביות. חברות, ועל אחת כמה וכמה ציבוריות (שהמידע עליהן חשוף לכול), ניתן לדרג באלף ואחת צורות, לפי מודלים שונים, מורכבים יותר, מורכבים פחות. הדירוג של "גלובס" אינו מתיימר להיות הדירוג הטוב ביותר אך מנסה להיות כמה שיותר מקיף, ולגעת בכל האספקטים השונים הנוגעים לניהול חברה ציבורית, החל ממחזור הכנסותיה וכלה בתשואת מנייתה.

.4 טבע הדברים. טבע, ענקית הגנריקה שהגיעה למקום הראשון בדירוג הנוכחי, לא מפסיקה להפתיע אותנו. גם אחרי שנים של שבירת שיאים - אחד אחרי השני - היא עדיין גורמת לנו להתרגש בכל פעם שהיא שוברת שיא חדש. אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של החברה, אמר לנו בראיון שקיימנו עימו לרגל הדירוג כי "אנשים מתחברים לטבע כי הם אוהבים להתחבר לחלום" אך טבע רחוקה מלהיות חלום. טבע היא דוגמה לחזון שהוגשם במלואו, לאט לאט, לאורך שנים, בזהירות, בעקביות ואף בצניעות שמעוררת הערצה גם היום, מאה שלמה לאחר הקמתה. *