סגן החשכ"ל: "שוק האג"ח הקונצרני מסדיר עצמו - לא נתערב בו; בעלי החוב צריכים להסתדר לבד עם מחזיקי החוב"

עמי לנדאו בכנס שוק החוב של "מידרוג": "קרנות המנוף היו חלק מהתאוששות שוק האג"ח הקונצרניות. יצרו שקט, לפני שהחלו לפעול. בעקבות היוזמה שלנו קמו גם קרנות פרטיות מחקות" ; כמה שוות עכשיו הקונצרניות / צבי סטפק, יו"ר מיטב

"שוק האג"ח הקונצרני מסדיר את עצמו ללא צורך בהתערבות חיצונית. בשלב זה אין מקום למעורבות ממשלתית. לא נתערב בשוק, לא נרכוש אג"ח קונצרני או ניתן ערבות. בעלי החוב צריכים להסתדר עם מחזיקי החוב בכוחות עצמם".

כך אמר היום (ב') עמי לנדאו, המשנה לחשב הכללי במשרד האוצר. לנדאו דיבר בכנס שוק החוב של חברת הדירוג "מידרוג", שנערך הבוקר במלון קראון פלאזה בתל אביב.

לנדאו הוסיף כי על רקע מחויבות הממשלה להלימות הון גבוהה של הבנקים לצורך העמדת אשראי יש מקום למפקח על הבנקים לתת הקלות רגולטוריות. זאת כדי לגשר על פערי האשראי. לאחר מכן קרא לבנק ישראל לבטל את מגבלת קבוצת הלווים. "קבוצת לווים היא המצאה ישראלית ולא קיימת בבאזל 2, זה מפריע היום ופוגע ביכולת שלנו לפתור את מחנק האשראי. צריך למצוא לכך פתרון".

מגבלת קבוצת לווים שהוטלה בשנת 2002 אוסרת על בנקים לתת אשראי לקבוצת לווים (אוסף של לווים גדולים הקשורים אחד בשני) מעבר ל-25% מהון הבנק ומגבילה את חשיפתם לקונצרנים גדולים על מנת לשמור על יציבותם.

לנדאו אישר לראשונה באופן פומבי כי האוצר עוצר את המשך הקמת קרנות המנוף. "כיום פועלות שלוש קרנות מנוף. הראשונה כבר מתקדמת ובמו"מ עם חברות. שתיים נוספות בסדר גודל של 1.2 מיליארד שקל אושרו אתמול. בסך הכל יפעילו קרנות המנוף 4.4 מיליארד שקל. מכיוון שהשוק השתנה, לא נפעיל קרנות נוספות, אבל אם יהיה צורך נוכל להגדיל אותן בתוך יום".

להערכתו, קרנות המנוף היו חלק מהתאוששות שוק האג"ח הקונצרניות "למרות שלא החלו לפעול, הן יצרו שקט למשקיעים. בעקבות היוזמה שלנו קמו גם קרנות פרטיות מחקות למנוף כמו זו של אורי שני" אמר.

עוד אמר לנדאו כי רציונל תוכנית הערבות לגיוס הון הבנקים לא השתנה ותיקון כתב הערבות הוא ענין של ימים. "הקצאת ההון לבנקים 12 מיליארד שקל היא מעל ומעבר לצורכי ההון שלהם". הוא חשף כי בעבר היו רעיונות להקצאה פרטית של מניות בנקים למדינה כדי לחזק את ההון, אך רעיונות אלו נפסלו על ידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל והאוצר עבר לתוכנית הערבויות.