פישמן: "אני לא ראש ארגון הטייקונים, למרות שיש כאלה שחושבים אחרת"

גלובס tvהיו"ר והבעלים של קבוצת פישמן, בכנס של מידרוג: "הממשלה לא מטפלת במשבר, אבל עכשיו זה כבר לא חשוב" ■ "בדיעבד, התוכנית שלי לפתרון משבר האג"ח הקונצרניות הייתה הכי ריאלית" ■ "בישראל יש בעיקר מחסור בדירות זולות"

אליעזר פישמן, היו"ר והבעלים של קבוצת פישמן, השיב היום בפורום שוק החוב של חברת מידרוג, לביקורת שהושמעה על תוכניתו לטיפול במשבר בשוק האג"ח הקונצרניות. "אני לא ראש ארגון הטייקונים, למרות שיש כאלה שחושבים אחרת", אמר פישמן.

תוכניתו של פישמן, נזכיר, כללה הסדר דחיית חובות, תמורתו ישלמו החברות למחזיקי האג"ח, תוספת של 1% ריבית בשנה. "לקחתי יוזמה אישית כי הבנתי שהגופים המוסדיים מתמודדים עם משבר שלא חוו קודם. לא באתי לעשות הסדר פרטי לחברה שלי. כלכלית ירושלים אמורה לשלם למחזיקי האג"ח שלה רק 30 מיליון שקל ב-2009, ויש לה מלוא הסכום כדי לשלם זאת. לא בשביל זה הגיתי את התוכנית".

פישמן הוסיף עוד כי "בדיעבד מתברר שההצעה שלי הייתה הכי ריאלית, כי היה ברור מההתחלה שמדינת ישראל לא תיתן ערבויות". תוכניתו של פישמן עוררה ביקורת בשוק ההון, כשהטענה המרכזית נגדה הייתה שהיא גורפת, וכי הפיצוי למחזיקי האג"ח נמוך מדי ואינו כולל מניות.

"מי שהתנגד להסדר שלי, הם גופים שלא דיברתי איתם מעולם. יאיר לפידות (בעלים ומנכ"ל של ילין לפידות, ת.ק), צבי סטפק (יו"ר מיטב, ת.ק.) ושלמה אליהו (בעלי חברת הביטוח אליהו, ת.ק.) התבטאו בעיתונות על דברים שמעולם לא אמרתי, וגם התבססו על פרטים לא נכונים".

לגבי יתר הטענות של המוסדיים אמר פישמן, כי "כפי שאמרתי, לא ייצגתי את הטייקונים ולכן לא הצעתי הסדר גורף שלפיו כל החברות יתנו נתח מסוים ממניותיהן. הצעתי שהגופים המוסדיים יבדקו כל חברה לגופה, וגם דיברתי רק על חברות עם משבר נזילות, ולא על כאלה שאין להן רכוש לכסות את חובותיהן. אבל כשראיתי את הביקורות בעיתונות והבנתי שזה מזיק לי, נסוגותי".

פישמן ביקר בכנס גם את המעורבות הנמוכה של הממשלה בטיפול במשבר.

"איך הממשלה מטפלת במשבר הכלכלי? היא לא מטפלת, אבל עכשיו זה כבר לא חשוב". על מצב המשק הישראלי הוא אמר כי "יש בישראל משבר פסיכולוגי גדול. המצב אינו גרוע כפי שחשבו בסוף השנה שעברה, ומנגד גם לא טוב כל כך כפי שחושבים היום.

"יש בעיה בשוק הריאלי ולא היה מזיק אם הממשלה הייתה מתערבת בנושא האבטלה. בניגוד לנתונים הרשמיים שמתפרסמים, המשק מאבד רק 10,000 משרות בחודש נטו, כי לוקחים בחשבון רק כמה מפטרים ולא כמה מגייסים. בכל אופן, להערכתי, בארבעת החודשים הקרובים תחל ירידה באבטלה והתייצבות".

יחד עם זאת, פישמן ציין לחיוב את השפעת רכישות המט"ח על ידי בנק ישראל, ונתן כדוגמה את החברות היצואניות הפרטיות שבבעלותו. "רכישות המט"ח ייצבו את הדולר. החברות שלי חזרו לרמת רווחיות כמו בתקופה לפני המשבר הנוכחי".

בדבריו התייחס פישמן גם למצב שוק הנדל"ן בעולם. "השמאים במזרח אירופה השתגעו והחליטו להוריד בחדות ערכם של נכסים. אבל אין מה לעשות נגד זה, כמו שאין מה לעשות נגד חברות הדירוג בארץ", אמר. "כשהורדו לי את הדירוג לא אמרתי כלום, כי מה זה באמת משנה".

"אין בעיות בנדל"ן למגורים"

לגבי ענף הנדל"ן בארץ, פישמן אמר: "אין ספק שיש מחסור בדירות, אבל יש בעיקר מחסור בדירות זולות. זאת אומרת שאין הרבה אנשים שיכולים לקנות דירה במיליון דולר. לא בונים מספיק וגם לא יבנו מספיק. כולם מבוהלים. זה לא שאלה שהבנקים, שמעתי שהבנקים לא נותנים ליווי, לא מספיק הון עצמי. זה, מי שאין לו הון עצמי מספר את הסיפורים האלה.

"הבנקים נותנים ליווי לדירות. הם יודעים שדירות זה יימכר. הם לא מודאגים. הם לוקחים מרווחים מאוד קטנים של הון עצמי לתוך הפרויקטים. זה הכל בבל"ת של סיפורים. לא בונים. אנחנו מפחדים לבנות, מחשש שנתקע עם הסחורה. אנחנו חיים עדיין במשבר דירות שהיה פה לפני כמה שנים. אנשים לא יצאו מההרגשה הזאת, ולכן לא בונים".

לעומת זאת, ברוסיה ובמזרח אירופה המצב שונה, ופישמן ציין כי "במזרח אירופה ורוסיה אין אשראי ומעולם לא היה. יזמים לא קיבלו מימון בנקאי שם מעולם, אלא בריבית של שוק שחור". *

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"