השינוי בלונדון יורגש היטב גם בישראל: הרגולטורים משנים את כללי המשחק בזירה הפיננסית

הורידו את העדכון המיוחד של גלובס מחקרים לסקירת רגולציה בעקבות החלטות ה-G-20 ■ רגולטור, דירקטור, מנהל - השינוי בדרך

המשבר הכלכלי החריף ביותר זה עשרות שנים החזיר אל קדמת הבמה את הרגולטורים. אמונה ב"משמעת שוק" ו"דה רגולציה" יצרה מערכת פיננסית שבירה ולא יציבה; מציאות זו, מקווים כולם, בדרך להשתנות.

ניצן של שינוי נראה בסוף אפריל, אז נפגשו בלונדון ראשי עשרים המשקים הגדולים בעולם, יסדו את פורום ה-FSB, וקבעו כללים חדשים לזירה הפיננסית. הגוף החדש שיוקם, לא יהנה אמנם מסמכויות אכיפה פורמליות, אבל ההשלכות של אי ציות להחלטותיו יהיו חמורות ו"יקרות" הן ברמת המדינה והן ברמת הפירמה.

אחת המגמות הבולטות במסגרת "החלטות לונדון", אותן צפויה גם ישראל לאמץ, היא חיזוק אנשי הרגולציה בכל מדינה ומדינה, הגדלת מוטת האחריות המוטלת על מועצות המנהלים בכלל ועל הדירקטורים בפרט, וכמובן הגברת הפיקוח וחובת הדיווח של ההנהלות וועדות ההשקעה של הגופים הפיננסיים.

בנוסף, אזורי דמדומים נרחבים, שנחבאו עד כה מאור הרגולציה, יהיו נתונים להסדרה, פיקוח ודיווח. בהקשר זה מדובר בעיקר בהסדרת פעילותן של קרנות גידור וקרנות השקעה פרטית ("פרייבט אקוויטי").

במסגרת ועידת שוק ההון של גלובס התקיים דיון, סוער למדי, בהתנהלות הרגולטורים במשבר האחרון, מידת אחריותם ושינויים מבניים. לבאי הוועידה גם חולק עדכון מיוחד של גלובס מחקרים לסקירת רגולציה, שפורסם בשלהי 2008.