מרשים למרות האקוסטיקה

בקונצרט הפתיחה של אירועי חבר הנאמנים של אוניברסיטת ת"א הופגנו ביצועים ברמה גבוהה

קונצרט הפתיחה החגיגי של אירועי חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב עמד השנה בשני סימנים. הראשון היה חנוכת תוכנית חדשה של בית הספר למוזיקה לתלמידים זרים מצטיינים, שבמסגרתו לומדים כיום בבית הספר (באנגלית) 22 תלמידים ממדינות שונות בעולם. 15 מאותם תלמידים ישבו אמש בשורות התזמורת, וניגנו יחד עם עמיתיהם הישראלים.

זהו פרויקט ראשון מסוגו בנוף הישראלי, עם משמעויות ברורות לגבי מיצובו של בית הספר בנוף האקדמי הבינלאומי. לפרויקט יש חשיבות ברורה גם לתדמיתה של ישראל בעולם, אבל במציאות הישראלית מיותר לציין שהוא ממומן על-ידי תורמים (יוסף בוכמן מגרמניה ומאריו אדלר מברזיל).

הסימן השני, והמשמח פחות, היה האקוסטיקה המזעזעת של אולם סמולארש. זו אקוסטיקה יבשה באופן קיצוני, שקשה מאוד להפיק בה צליל תזמורתי ממוקד ובוודאי שלא מבריק. בהתחשב בתנאים אלו, לחברי התזמורת מגיעים שבחים של ממש על כך שהצליחו להפיק ביצוע סביר ולעתים אפילו מרשים.

התוכנית כללה שתי יצירות של בטהובן - הקונצ'רטו המשולש וסימפוניה מס' 3 ("ארואיקה"). עקב מגבלות זמן בוצע מהקונצ'רטו רק הפרק הראשון, והאמת היא שזה הספיק. הסולנים עשו בדרך-כלל עבודה טובה מבחינה טכנית, אבל האקוסטיקה של האולם עשתה בביצוע שמות והם נשמעו אנמיים ולא ממוקדים. מבין השלושה, הפסנתרן אסף קליינמן היה היחיד שעורר רצון לשמוע שוב בתנאים טובים יותר.

בחלקו המרכזי של הקונצרט בוצעה סימפוניה מס' 3 של בטהובן ("ארואיקה"), הפעם במלואה. במגבלות האולם, זה היה ביצוע טוב ולעתים אפילו למעלה מזה. יובש אקוסטי יכול לפרק מרקם תזמורתי בקלות, אבל המנצח זאב דורמן הצליח לשמור על לכידות ראויה ולהפיק ברק צלילי וזרימה דרמטית מתקבלים על הדעת. כפי שצוין פה לא פעם, התזמורת הסימפונית של בית הספר למוזיקה נמצאת כיום ברמה הגבוהה ביותר זה שנים ארוכות.

בין המוזמנים לקונצרט הייתה שורה ארוכה של דמויות מוכרות מהמשק הישראלי, ביניהן אלפרד אקירוב, עמוס שפירא, סמי סגול ואחרים. את הבאים קידמה הפגנה של אנשי בית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת תל-אביב העומד בפני סגירה, ובפואייה הוחתמו הבאים על עצומה למען הצלת האקדמיה הישראלית הקורסת. בתנאים הולכים ומידרדרים של תמיכה ממשלתית, נראה שהפנייה לתורמים נשארה לאוניברסיטה מפלט כלכלי חשוב מתמיד. מציאות ישראלית, כבר אמרנו? *

קונצרט חגיגי לחנוכת התוכנית הבינלאומית ע"ש אדלר-בוכמן לתלמידי מוזיקה מחו"ל, תזמורת ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, מנצח: זאב דורמן, אוניברסיטת תל-אביב -אולם סמולארש, מוצ"ש, 16.5