פרויקט מיקוד הרגולציה יצא לדרך: יותר פרסומות בפריים-טיים ויותר בידור מקורי

הזכייניות יוכלו לנייד כמות כפולה של פרסומות לפריים-טיים ■ פינות החסות בתוכניות ייספרו כזמן פרסום ■ הרשות תשאיר ל"שיקול-דעתן" של הזכייניות את כמות הקדימונים שישודרו

פרויקט מיקוד הרגולציה הגיע לסיומו: הרשות השנייה אישרה את הכללים החדשים כפי שיבואו לידי ביטוי בתוכניות, בשיבוץ הפרסומות, באתיקה בפרסומות ובכללי נטילת זמן הפרסום.

הערכות ראשוניות דיברו על הקלות בהיקף של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים לזכייניות כתוצאה ממיקוד הרגולציה, אך ברשות השנייה מדברים על מספרים אחרים לגמרי ומציינים כי עיקר השינוי הוא בתמהיל.

הפרדה ברורה בין פרסום לתוכן

כללי שיבוץ הפרסומות שונו כך שעתה מתאפשר לזכייניות לנייד פרסומות על פני 4 שעות, במקום שעתיים עד כה. המשמעות היא פריסת פרסומות על פני כל לוח השידורים והתמקדות בשיבוצם בתוכניות עתירות רייטינג. בנוסף, הקדימונים (פרומואים) - שנספרו עד כה נספרו כחלק מזמן לא תוכניתי - לא ייספרו מעתה, ושיקול-הדעת באשר לכמותם על המסך תהיה בידי הזכיין.

כנגד הקלות רבות אלה הרשות מתכוונת לחייב את הזכייניות לבצוע את המעברים בין הפרסומות בצורה ברורה הרבה יותר מכפי שקורה היום. בנוסף, הונחו הזכייניות להמעיט בהיקף הפופ-אפס (מודעות צפות) על המסך. הפינות המסחריות יתחילו להיספר כפרסומות לכל דבר ועניין, דבר שעד כה לא קרה.

עיקר השינוי בתחום כללי התוכניות הוא בהוצאה לז'אנר מיוחד. מדובר בתוכניות מושקעות ועתירות רייטינג, אך שאינן מוגדרות כדרמה או תעודה. הדוגמה הבולטת שבהן היא "ארץ נהדרת". דוגמאות נוספות הן "שבוע סוף", "עדי אשכנזי", ו"לא לפני הילדים". מעתה, לזכייניות ניתנת אפשרות להוציא על הז'אנר המיוחד עד 40% מכלל ההוצאה שלהן לסוגה עלית.

יותר סוגה עלית

בנוסף, ניתנה לזכייניות חופש תמרון וניוד בתוך הסוגה עלית, מה שעד כה לא היה ניתן לביצוע. המשמעות היא כי מעתה יש מכסה מינימלית לכל ז'אנר, ובאשר לשאר הכספים שאמורים לצאת כחלק מהמחוייבויות בתחום הסוגה עלית יש לזכיין אפשרות לתמרן.

היקף ההוצאה של זכייניות ערוץ 2 בממוצע על סוגה עלית נאמדת בכ-150 מיליון שקל. על-פי הכללים החדשים בתחום הדרמה, סך ההוצאה מכלל הסוגה עלית צריכה לעמוד על כ-35%, סרטי תעודה כ-15%, תוכניות תעודה כ-14%, וכאמור - ז'אנר מיוחד כ-40%.

נושא שני בתחום כללי התוכניות הוא בנושא הפקות מקומיות קנויות. הרשות אפשרה לזכייניות לעשות שימוש בטאלנטים בהיקף של עד 20% בחלק מהתוכניות, ומנגד לא כל הסכום שיוצא בגין הפקה זו יוכר כהפקה קנויה בכללותה.

נושא שלישי בתחום זה הוא ההוצאה לפיתוח. כחלק מרצון הרשות השנייה לעודד פיתוח שיאפשר ניסוי של ז'אנרים שונים, כמו גם לעודד יוצרים צעירים, הוחלט להכיר בהוצאה על פיתוח ב-5% כשמדובר בסוגה עלית.

סעיף נוסף ומשמעותי הוא השידורים החוזרים. עד כה אפשרו הכללים שידורם של שידורים חוזרים שלא ייספרו החל מהשעה 1 בלילה, ועתה הכלל מאפשר להקדים לשעה 12 בלילה.

דאבוש: "היוצרים הם המנצחים הגדולים"

"היוצרים הם המנצחים הגדולים של מיקוד הרגולציה", אומרת היום (ב') נורית דאבוש , יו"ר מועצת הרשות השנייה, עם פרסום דו"ח מיקוד הרגולציה אחרי שנה של עבודה על גיבושו.

לדבריה, "איפשרנו לזכייניות גמישות וקבלת אחריות בסוגה עלית, וכל זאת תוך הפיכת הרגולציה להרבה יותר ממוקדת ואפקטיבית. העברנו סמכויות רבות לדרג המקצועי של הרשות השנייה - אפילו סמכויות של נטילת 10 דקות פרסום בגין הפרות - זאת ללא התערבות המועצה שצריכה להתרכז רק בדבר אחד, קביעת מדיניות".

באשר להאשמות שונות שהועלו בחודשים האחרונים, לפיהן היקף ההקלות שניתנו במיקוד הרגולציה לזכייניות מוערכות במאות מיליוני שקלים, אומרת דאבוש: "לא הסתכלנו כלל על ההיבט הכלכלי בכל ההחלטות שהתקבלו. הסתכלנו על התוכן, היוצרים והמהות. אחרי שלוש שנים מצאנו לנכון להפוך את הרגולציה לאפקטיבית ולא מסורבלת, והיוצרים הם המנצחים הגדולים של המתווה. אין פגיעה בהיקף הסוגה עלית, נהפוך הוא - עוגנו זכויות היוצרים, ודו"ח מלובן התקבל במלואו. מי שמסתכל היום על כל המתווה רואה שהוא הוגן, אך היוצרים הם המנצחים הגדולים".