פרטנר נכנסת לקצב

תשיק את הרשת שתתחרה באיכויות של הרשתות הנייחות ותפתח את התחרות בשוק

בשקט יחסי מתרחש שינוי משמעותי בשוק הסלולרי בישראל. לראשונה, אנו חושפים את תוכניתה של חברת פרטנר להשיק עד סוף 2009 רשת סלולרית שתתמוך בקצבים של 21.1 מגה-ביט לשנייה.

תוכנית ההשקעות של פרטנר כוללת הרחבת התמסורות לאתרים באמצעות רשת המטרו-את'רנט שהשיקה בזק, מה שיאפשר לפרטנר לתמוך בקצבים גבוהים באתרים בצורה גמישה.

הצעד של פרטנר כנראה יגרור את מתחרותיה להגיב ולשדרג את הרשתות שלהן גם, אולם לה תיזקף זכות הראשונים על המהלך, שיהפוך את הרשת שלה לבת-תחרות לרשתות הנייחות בתוך חלון זמן שלבזק ול-HOT לא יהיה לו מענה.

האם זה אומר שהרשתות הניידות הופכות להיות מתחרות אמיתיות לרשתות הנייחות ואנו עומדים בפני מהפיכה?

אם המשיב על השאלה הוא מכיוון יצרני התשתיות, תשובתו תהיה "ודאי שכן". בהדגמה שערכה פרטנר, ה-21.1 מגה-ביט בשנייה, מהיר משמעותית מכל קצב שמסופק היום ברשתות הנייחות, מה שעשוי לשנות את המיצוב שלהן בכל הקשור לאספקת שירותים לבית.

מחפשים כיוון חדש

סלקום למשל, מהמרת בגדול על שירותי האינטרנט לבית באמצעות הרשת הסלולרית, אך היא עושה זאת במהירויות של 7.2 מגה-ביט לשנייה לכל היותר.

מהירות של 7.2 מגה ביט לשנייה אינה תחליף ליציבות ולאיכות הגלישה ברשתות של בזק או של HOT, במיוחד אם השימושים של הגולשים דורשים הורדות כבדות ויש מספר משתמשים על אותו נתב ביתי, החוויה ברשתות הנייחות תהיה טובה יותר. אבל זה לא כך בקצב של 21.1 מגה ביט, מה שבפירוש מתחיל לדגדג את הרשתות הנייחות.

פרטנר כבר שדרגה עשרות אתרים ברחבי הארץ, בעיקר בערים הגדולות, והתוכנית שלה היא להשיק את השירותים לקראת סוף השנה - תלוי ביכולת יצרני המודמים הסלולריים לספק את המוצר.

בבזק וב-HOT טוענים אחרת. השדרוגים שהם מבצעים בימים אלה וההשקעות הכבדות ברשת יאפשרו להן להציע קצבים של עשרות מגה וספק אם הרשתות הסלולריות יוכלו להתחרות בכך.

לאורך זמן, הרשתות הנייחות יובילו מבחינת איכויות ויציבות בדרישה לרוחב פס. בכל מקרה מהפיכת הפס הרחב הסלולרי מתרחשת לנגד עינינו ממש בימים אלה, ופרטנר תהיה כנראה אחת החברות הראשונות בעולם לקדם את המהפיכה הזאת.

התעשייה מחפשת כיוונים חדשים אחרי שהקרב בין טכנולוגיות הדור הרביעי (LTE נגד WiMAX) כבר הוכרע כנראה לטובת ה-LTE. ריבוי ההודעות בשבועות האחרונים מאשר גם שפס רחב סלולרי (Mobile Broadband) הוא הדבר הבא בעולם הטלקום.

סיסקו אופטימית

מהפיכה זו אמורה לחולל שינוי בתרבות הפנאי שלנו, בדומה למה שחולל הטלפון הסלולרי והאינטרנט הנייח.

הנתונים שנחשפים נשמעים כלקוחים מעולם אחר: על-פי סיסקו, הנפח של תנועת הדאטה ברשתות הסלולריות בחמש השנים הבאות ישבור את כל השיאים, בעיקר בגלל היקפי הווידיאו הסלולרי. הצפי של סיסקו הוא שהווידיאו הסלולרי יגדל פי 66 עד 2013.

במונחי מדידה מדובר על 2 אקסה-בייט (מיליארד ג'יגה-בייט).

בהתאם לתחזית, התנועה החודשית תגיע ל-500 אלף טרה-ביט ב-2011 ותכפיל עצמה ב-2012, ושוב ב-2013. נפח התנועה בדאטה הסלולרי יגדל מ-1 פטה-בייט (יחידת מידה לאחסון מידע השווה ל-1,024 טרה-בייט) לחודש לאקסה-בייט בחודש, בחצי הזמן ממה שלקח לדאטה ברשתות הנייחות.

אם היום רשת HSPA (High Speed Packet Access) מציעה יכולות מוכחות לקצבים ולהורדה של עד 21 מגה ביט, הרי שבסוף 2009 המהירות תגדל ל-42 מגה ועד ל-84 מגה ב-2010.

הטכנולוגיות, על-פי ארגון 3GPP, ימשיכו להתפתח עם מפת דרכים ברורה ויגיעו ל-150 מגה ויותר ברשתות HSPA ולמהירויות אף יותר גבוהות בדור הרביעי בסלולר LTE, ויגיעו גם עד למהירויות של 1 ג'יגה.

גם אם המונחים הללו לא אומרים כרגע דבר למשתמש הפרטי, המגמה ברורה: הווידיאו הסלולרי בעלייה תלולה. סיסקו לא לבד - אריקסון, יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם, צופה שעד 2013 כ-80% מ-3 מיליארד מנויי פס רחב בעולם יהיו ניידים.

כל המפעילות הסלולריות בעולם יעברו בצורה הדרגתית לפרוטוקול את'רנט לצורך העברת התמסורות בגלל העלות הנמוכה יותר פר-ביט בטכנולוגיה החדשה, שמחליפה את הצירים המסורתיים.

בכיר בפרטנר מציין, כי במסגרת הפריסה, החברה השלימה לאחרונה ניסוי משותף עם בזק שמחבר את רוב האתרים של פרטנר, בהעברת תמסורות בקצבים גבוהים לאתרים כדי שניתן יהיה לתמוך ביכולות החדשות.

בנוסף להסכם שלה עם בזק, החליטה פרטנר במקביל להרחיב את פריסת הסיבים האופטיים שלה, והיא פורסת בימים אלה סיבים שיחברו את המטרופולין של באר שבע.

בכך משיגה החברה טבעת שמחברת את ירושלים, אותה חיברה בשנה שעברה, ואת חיפה שגם אותה חיברה לאחרונה, תל אביב ובאר שבע.

לדברי פרטנר, הרחבת רשת הסיבים שלה אינה קשורה לרצונה לייצר אלטרנטיבה מול בזק, שכן היא מרוצה משיתוף הפעולה עם בזק, אבל כל אתר שתחבר לרשת שלה, חוסך לה בהוצאות התפעול.