לפי הדולר, סוף המשבר עוד רחוק

המנוסה מפניו מואצת בהערכה שארה"ב תאבד את דירוג האשראי המושלם שלה

הסימנים לכך שהחלק הגרוע ביותר של המשבר כבר מאחורינו עשו טוב לנכסים רבים בשבועות האחרונים - מניות, אג"ח קונצרניות וסחורות - אך הזיקו לסוג אחד של נכס, הדולר האמריקני.

הדולר צנח ב-10% מהשיא של שלוש שנים שרשם במארס מול סל מטבעות ייצוא (של ארה"ב). בשבוע שעבר הוא רשם את רמתו הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2008 מול סל מטבעות כללי. המומחים צופים שהוא ימשיך לאבד גובה.

"הזהרנו מזמן מפני יום הדין של הדולר בהבראה הכלכלית הבאה", אומר אשראף לאידי מ-CNC מרקטס. לדבריו, הביקוש הריאלי לסחורות, יחד עם התאוששות התיאבון לסיכונים אצל המשקיעים, ידחפו אותם לחפש תשואות בשווקים המתעוררים ובמטבעות אחרים, ולהתרחק מהבעיות הפיסקליות של הכלכלה האמריקנית.

עוזבים את המקלט

הדולר עלה בהתמדה מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, כאשר המשקיעים חיפשו את מקלט המבטחים שלו ושל אג"ח האוצר האמריקני. הקורבנות העיקריים של הדולר היו השווקים המתעוררים ומטבעות שקשורים בסחורות, כמו הרובל הרוסי, כאשר המשקיעים חששו מקריסת הכלכלה.

אך סימני ההתייצבות הרגיעו את המשקיעים. לכן, התמיכה בדולר כמקלט פחתה, ועוררה את החשש שכפי שהדולר נהנה מהבריחה מסיכונים, כך הוא יסבול מבריחה כאשר המשקיעים יחפשו תשואות טובות יותר.

השווקים המתעוררים והמטבעות שקשורים לסחורות גאו עוד יותר מול הדולר בתקופה זו: הדולר האוסטרלי זינק ב-20%, הריאל הברזילאי זינק ב-15% והרנד הדרום-אפריקני זינק ב-16%.

ג'ון נורמנד מג'יי.פי מורגן אומר שהכלכלה העולמית כבר עברה מפנה. "הדולר האמריקני יהיה הקורבן העיקרי, מאחר שהצמיחה בארה"ב תבוא עם ריביות נמוכות יותר, ציפיות גבוהות יותר לאינפלציה וסיכונים פיננסיים גדולים יותר לעומת כלכלות אחרות", לדבריו.

הוא מוסיף שהמשקיעים מסתכנים בכך שהם חוזרים על שגיאה נפוצה: הערכת חסר של הצמיחה בנקודות מפנה. "בהתחשב בכמויות הכסף שנאגר במזומנים ויושב על הגדר מאז קריסת ליהמן, ושעדיין לא הושקע חזרה גם אחרי הגאות בשוק המניות בחודשי האביב, כל הפתעה כלפי מעלה תחדש את ירידת הדולר", אומר נורמנד.

להערכתו, כמות הכסף שטרם נכנסה לשווקים מגיעה לכ-700 מיליארד דולר. "אפילו אם ההבראה תהיה פושרת, כמויות המזומנים הללו נראות חריגות. פוטנציאל העלייה בשווקים מסוכנים והירידה של הדולר מהסטת השקעות עדיין נראה גדול, גם אחרי מה שהתרחש בחודשיים האחרונים".

יש סימנים לכך שהמתאם ההדוק בין המניות לדולר נשבר. בחודשים האחרונים, הדולר נהנה כאשר המשקיעים, שנרתעו מסיכונים, ברחו משוק המניות, ולהיפך. בשבוע שעבר ירדו הן הדולר והן המניות לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את תחזית הצמיחה שלו, והעלה את תחזיות האבטלה במשק האמריקני.

"העובדה שחולשת המניות האמריקניות לא סייעה לדולר במונחי רתיעה מסיכונים, מאותתת שהפסימיות ביחס לדולר הופכת להיות עמוקה יותר", אומר האנליסט מיטול קוטקה מחברת קאליון. הוא צופה שהמשקיעים יתמקדו בעוד גורמים שליליים לדולר, כולל החשש ממצבה הפיסקלי של ארה"ב והאפקט של ההקלה הכמותית (הדפסת הכסף) של הפד.

בגלל בריטניה

אנליסטים מעריכים שהחששות לגבי מצבה הפיסקלי של ארה"ב יתגברו בעקבות ההפחתה של תחזית הדירוג של אג"ח האוצר הבריטי ביום ה' שעבר על-ידי סטנדרד אנד פור'ס. כריס טרנר מחברת ING קפיטל אומר שארה"ב נכנסה למשבר הפיננסי עם יחס חוב לאומי לתמ"ג גרוע מזה של בריטניה - 63% מול 44%.

רוב הארגונים הבינלאומיים צופים שהחוב האמריקני יגיע ל-100% תמ"ג לפני החוב הלאומי הבריטי, שגם הוא צפוי להגיע לרמה זו. "השוק צודק כשהוא שואל אם השינוי בדירוג האג"ח האמריקניות עלול להתרחש בקרוב - מה שיהיה בגדר חדשות רעות מאוד לדולר", אומר טרנר.