בזבוז כספי הציבור: ישראל תשקיע 300 מ' ש' בבניית כלובי תרנגולות בשיטה שהוצאה בעולם מחוץ לחוק

עמותת אנונימוס: מעבר ללולי חצר יגדיל את הרווחיות של לולים מושביים וימתן את המגמה של ריכוז התעשייה בידי בעלי הון מעטים ושל צמצום התעסוקה בענף

בימים אלה מתוכננת רפורמה בענף הביצים בישראל, במסגרתה יפורקו הלולים הקטנים במושבים בגליל, וייבנו מחדש בקומפלקסים של חוות-ענק על פני 1,200 דונם של שטחי יער בגליל. לקראת הרפורמה, שעלותה 300 מיליון שקל, ערכה עמותת "אנונימוס" דו"ח מקיף לבחינת תנאי הגידול של 7 מיליון התרנגולות בלולי הביצים בישראל, עם התייחסות להשלכות האפשריות של הרפורמה במישור הכלכלי, הצרכני והחברתי.

הדו"ח, שחיבר עו"ד יוסי וולפסון, מבוסס על ניתוח מקצועי של מצב החקיקה בעולם ועל ספרות מקצועית-וטרינרית. הדו"ח משווה את השיטות לגידול תרנגולות מטילות בלולים מבוססי כלובים, כנהוג בישראל, ובלולים נטולי כלובים, הרווחים באירופה. הדו"ח בוחן את שתי החלופות מבחינת מדעי רווחת בעלי-החיים, מבחינה כלכלית ומבחינה משפטית, ומסכם בהמלצות לאזרח, לגופים עסקיים, ללולנים ולרשויות המדינה.

מרבית התרנגולות בישראל כלואות בתנאים קשים, וסובלות מצפיפות, פציעות ושברים. בכלובים המכונים "כלובי סוללה", מוקצה לכל תרנגולת שטח בגודל עמוד A4, ונשללות התנהגויותיה הטבעיות. התרנגולות אינן מסוגלות לנוע מבלי לרמוס זו את זו, נמנע מהן קינון במסתור, וכן "אמבטיות חול" לסילוק טפילים. הצפיפות והתסכול גורמים לאלימות: התרנגולות מנקרות זו את זו עד לפציעות קשות. החיכוך בסורגי הברזל גורם אף הוא לפציעות. מניעת האפשרות לנוע בכלובים, לצד השימוש המוגבר בסידן לייצור קליפות הביצים, גורמת לתרנגולות לסבול מבריחת סידן מהעצמות (אוסטיאופורוזיס), עד כדי-כך שעם הוצאתן מהכלובים להמתה, כשליש מהן סובלות משברים.

המגמה העולמית היא לאסור על לולי הכלובים. 29 מדינות אסרו על כלובי סוללה - מדינות האיחוד האירופי, שוויץ וקליפורניה. לולי הכלובים אינם עומדים גם בסטנדרטים של חוק צער בעלי-חיים הישראלי. הגידול בכלובים הוא אכזרי במיוחד ויש לו חלופה כלכלית ופשוטה. לפי הכללים שגובשו בפסיקת בג"צ, ייאסר השימוש בלולי הכלובים.

בעקבות העלייה במודעות הצרכנים לנושא בשנים האחרונות נרשמה ירידה בצריכת ביצי כלוב בישראל ובעולם, לצד עלייה משמעותית בביקוש ל"ביצי חופש" וביצים אורגניות. כבר ב-2004 הגיע נתח המכירות של ביצים ממשקים נטולי-כלובים לכמחצית המכירות הקמעונאיות של ביצים בבריטניה, הולנד, שוודיה ודנמרק ולכרבע מהשוק הקמעונאי בגרמניה ובאוסטריה, ומגמה זו נמשכת. רשתות שיווק ומסעדות רבות בעולם המערבי משתמשות רק בביצים מלולים ללא כלובים - ביניהן רשתות המרכולים המובילות בבריטניה (סיינסבורי'ז, מרקס אנד ספנסר ועוד) ואף רשתות בשר מובהקות - כל סניפי ברגר קינג, ומסעדות מקדונלד'ס בבריטניה ועד 2010 בכל מדינות האיחוד האירופי.

רווח גולמי גדול פי 2 לביצי חופש

בישראל המגמה בראשיתה, אולם היא מורגשת היטב. משנת 1977 לשנת 2007 ירדה צריכת הביצים לנפש בישראל ביותר מ-30%. לעומת זאת, מכירות הביצים האורגניות (שהן רק חלק מהביצים המיוצרות בלולים ללא כלובים) טיפסו ב-264% בין 2000 ל-2006. סקר שנערך במארס 2009 ע"י מכון "מאגר מוחות" בראשות פרופ' יצחק כץ, מצא כי 67% מהציבור מוכנים לשלם יותר עבור ביצים שמקורן בלולים ללא כלובים.

ניתוח כלכלי מגלה כי בתנאי הארץ, לא יגדיל הייצור בשיטות נטולות כלובים את עלויות הייצור באופן משמעותי. אף שבאיחוד האירופי נרשמה עלייה בעלויות הייצור במעבר לממשק נטול-כלובים, "ביצי חופש" העניקו ליצרנים רווח גולמי גדול פי 2 מאשר ביצי כלוב. הגורם העיקרי לעלייה בעלויות הייצור באירופה הוא תנאי האקלים שגורמים לצריכת מזון מוגברת.

בישראל אין הבדל בהיקף צריכת המזון בלולי החצר, בשל האקלים החם. לעומת זאת, מחיר כלובי סוללה, הדורשים מערכות אוטומטיות לאוורור ותאורה, גבוה הרבה יותר ממחיר הציוד ללולי חצר. מעבר ללולי חצר יגדיל את הרווחיות של לולים מושביים, וימתן את המגמה של ריכוז התעשייה בידי בעלי הון מעטים ושל צמצום התעסוקה בענף. הוא יגן על הענף מפני המגמות המשפטיות והצרכניות המתרחבות, אשר שוללות את הגידול בכלובים, ויעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם - מוסרית, משפטית וכלכלית.