הפולנים כבר לא יושבים בחושך

שתי תערוכות שמציגות את פולין העכשווית נפתחות בתל-אביב. בתערוכה הראשונה יוצגו עבודותיהם של מעצבים פולנים צעירים, ובשנייה יוצגו צילומים מאתר מכירות בסגנון eBay, שעיבד האמן מיקולאי דלוגוש וקיבלו משמעות שונה

בין האירועים האחרונים של "שנת תרבות פולין בישראל" נפתחות השבוע שתי תערוכות מצודדות, המציגות את פולין הצעירה, העכשווית והמפתיעה. האחת היא תערוכת עיצוב של יוצרים צעירים מפולין, והאחרת היא תערוכת צילומים מאתר מכירות פולני בסגנון eBay, שבו מפרסמים אנשים מוצרים למכירה באמצעות צילומים ביתיים.

תערוכת העיצוב "שחור ולבן - עיצוב צעיר מפולין", היא תערוכה קבוצתית שאצרה בוגנה ז'יאטקובסקה, עיתונאית בעברה ואקטיביסטית תרבות בהווה, שיסדה עמותה העוסקת בקידום התרבות והאמנות בחיים אורבניים.

"העיצוב הצעיר בפולין הוא עיצוב בחומרי גלם פשוטים, הרבה פעמים שימוש חוזר ושונה בדברים קיימים שמשנים את ייעודם. יש גם שילובים מפתיעים של מסורת וטכניקה חדשה. אין לנו תעשיית עיצוב מפותחת, אבל יש הרבה יצירתיות ופעילות של מעצבים צעירים, בעיקר בתחום הפריטים הקטנים לבית", היא מספרת, בראיון שנערך עמה בוורשה לקראת התערוכה, "בתחקיר לקראת התערוכה מצאתי הרבה מאוד גופי תאורה, למשל, שזה נושא פופולרי בידי מעצבים".

את העמותה הקימה ז'יאטקובסקה לפני שבע שנים, והיא גורם מלכד ומוביל בפעילות תרבותית צעירה בוורשה ובפולין בכלל. "מתוך עניין אישי באמנות, בעיצוב, באדריכלות שקורים היום בזירה הצעירה בפולין, חשתי צורך לתרום למודעות רבה יותר של אנשים החיים בסביבה העירונית לתרבות הצעירה. יש בי רצון להציג את התרבות החדשה בפני הקהל הרחב, וליצור הזדמנות למפגש בלי מאמץ".

את החיבור הזה היא עושה בין היתר באמצעות פרויקטים ומיזמי אמנות אורבניים, במרחב הציבורי, בתערוכות ובפרסום מגזין-מדריך תרבות ואמנות. "בדרך כלל מדובר במיצבים ובאירועים שנעשים לאתר מסוים ולפעמים מתפשטים ממנו הלאה. בפרויקטים שלנו יש הרבה הומור, וזה חשוב במיוחד בעיר כמו ורשה, שרדופת רוחות העבר וטראומות היסטוריות.

"בכל מקום ניתן לראות שרידים של העבר הסובייטי או של מלחמת העולם השנייה, ומנגד עולים הכוחות הקפיטליסטיים החדשים. עכשיו שאנחנו חווים חלק מהמשבר הכלכלי העולמי, אנחנו מתייחסים גם לזה".

גם את התערוכה הנפתחת בתל-אביב היא מקשרת למרחב האורבני. במקום לבחור להציגה בגלריה או בחלל רשמי, העדיפה ז'יאטקובסקה למקם את החפצים בחלקיו הציבוריים של מלון מקסים ברחוב הירקון, שבמהלך השנה שימש כמעונם הזמני של רבים מאנשי התרבות מפולין, אורחי "השנה הפולנית". השילוב של עיצוב בחלל מגורים, שיש בו רהיטים וחיים משלו, הולם במיוחד את תפיסתה האינטגרטיבית, ומעניק לפריטים רקע חי ולא מלאכותי.

לדברי ז'יאטקובסקה, העיצוב הפולני המודרני משתקף בצורה הטובה ביותר בחפצים הקטנים, שמפרשים ביצירתיות את התרבות החומרית הפולנית, שהיא תרבות צרכנית רכה בשנים, אחרי שלטון העריצות ה"סוציאליסטי" במשך עשרות שנים.

"לעתים הוא שואב מהאמנות העממית, לפעמים מאסתטיקה ספציפית של מרחבי ערים פולניות, ולרוב הוא מתכתב עם חוש ההומור של הצופה. החומרים הפשוטים ביותר משתלבים עם החדישים, כשפעמים רבות קסמו של חפץ מעוצב הוא גמול על שבריריותו וזמניותו". על הבחירה בפריטים בשחור ולבן בלבד היא אומרת, שזה תואם את גישת הקהל למה שהוא רואה בעיצוב "או שאוהבים אותו על כל המאפיינים הללו, או שלא".

עיצוב צעיר מפולין, הפתיחה: שבת 6.6, 20:00, מלון מקסים, הירקון 86 ת"א (עד 30.6)

פולני אלמוני

לא הרחק משם, בבניין "החללית", שמשמש במה לא רשמית לשיח אמנות ותרבות, תוצג התערוכה "Real foto" - סדרת צילומים מפורטל המכירות הפולני Allegro, מעין "יד 2" או eBay מקומי - שעובדו על-ידי האמן מיקולאי דלוגוש. הצילומים מציגים חפצים תמימים שהוצעו למכירה, אך הן החפצים עצמם והן דרך הצגתם יוצרים מפגש מפתיע עם האנשים שמאחורי כל מודעה.

רגל עטויה בגרבי ניילון, ספק מפתה ספק משדרת עלבון; שמלת חתונה מצולמת על גוף הכלה-הדוגמנית, שנראית מלפנים ומאחור אך פניה כוסו בכתם למנוע זיהוי; מעיל פרווה שהדוגמנית עבת הגרם המציגה אותו למכירה כיסתה את פניה בשקית קניות מפלסטיק. משרוך נעל ועד סט סלוני, כולם מוצגים תוך ניסיון גמלוני לייפות את המוצר ולהסתיר את האדם שמאחוריו - נגלית לפנינו פולין עממית, ביתית, פשוטת הליכות, נטולת הדר אך מאוד מאוד אנושית.

מבקר הצילום והאוצר אדם מאזור כתב על "Real foto": "צילומים אלו לא היו אמורים להיות יפים אלא שימושיים. בזכות דלוגוש הם נעשו שימושיים בממדים רבים, מכיוון שהם מדברים על חברה, תרבות, כלכלה ואסתטיקה, הם מדברים עלינו.

"אפשר לומר שכך היה תמיד עם צילום חובבני ואיש לא עשה ממנו אמנות, אך כיום כמות הצילומים כל-כך גדולה, שתפקידו של האמן לעשות סדר ולבחור מתוך הכאוס, משלל התמונות, מקבצים בעלי משמעות, שלא ילחיצו, אלא יגרמו לדמיונו של הצופה להתחיל לעבוד בצורה אחרת.

לדבריו, ניתן לראות את האוסף המקרי הזה כ"קולקציה של הארות ויזואליות, גילויים מסתוריים שהם כמו הברקה, אך אינם מובילים לשום מקום. צילומים אלו שטחיים ושטוחים. זהו סוד קסמם. זהו חומר מרפא לצילומים עמוקים ואמנותיים". ואפשר בעיקר ליהנות מההיכרות האינטימית שהם מזמנים עם אומה של אנשים, באשר הם. *

"צילומים אמיתיים", 4.6-9.6, "החללית", הירקון 70 ת"א