בעלי החזון מביטים לאופק ומפליגים קדימה

כיצד ייתכן שתפקיד זהה מייצר אצל עובדי חברה אחת תחושת תסכול ושעמום והתלהבות ומחויבות בקרב עובדי חברה אחרת? התשובה נעוצה בקיומו של חזון ארגוני מוצלח ומוטמע היטב / יעל מהודר

החזון הארגוני וחשיבותו


בתקופה הנוכחית, המתאפיינת במוראל ירוד בקרב העובדים, יש צורך מיוחד לכל חברה בחזון ארגוני. חזון המוטמע היטב, יכול להגדיל את המוטיבציה של עובדי החברה ומחוייבותם למקום העבודה.

חזון ארגוני הוא תמונה אידאלית של הארגון, כפי שמנהליו היו רוצים לראות אותו בעתיד, המוטמעת בדרכי פעולת הארגון, ובתודעת עובדיו. חזון ארגוני יעיל מתבטא בכל אספקט של החברה והוא נדרש ליצירת הצלחה ארוכת שנים.

כאשר וולט דיסני נשאל מהו חזונו בהקמת פארק "דיסנלנד", הוא אמר שברצונו "להסב אושר למליונים". דיסני לא אמר זאת כסיסמה ריקה, אלא פעל להטמעת רצונו, כחזון מלהיב המייצר עניין ומחויבות בקרב עובדיו, ומנקודה זו נגזרו כל פעולות הארגון כאמצעים להגשמת מטרה זו.

כדי להטמיע את החזון בקרב עובדי דיסני, ננקטו אמצעים רבים: באמצעות שימוש במונחים מעולם הבמה נבנתה שפה ארגונית שמשדרת לעובדים את מחויבותם להציג הצגה לקהל; עובדי דיסני מוכשרים לתפקידם ב"אוניברסיטת דיסני" המטמיעה בהם את רוח החזון; הם נחשפים למסרי החזון בהזדמנויות שונות ובתהליכי מיון וגיוס עובדים חדשים ייבחרו מועמדים בעלי אופי אדיב ורצון לשרת.

התוצאה ניכרת גם בפרטים הקטנים ביותר של של "דיסני וורלד". כשעובד ניקיון בחברת דיסני נשאל לתפקידו, תשובתו תהיה "תפקידי ליצור לך חופשה מושלמת, ולהסב לך אושר". לא מדובר כאן בחנופה ללקוחות, אלא בעובד המבין את חשיבות תפקידו, להגשמת חזון החברה, ובזכות זאת, חש סיפוק בעבודה.

הגדרת חזון ארגוני

כדי ליצור חזון ארגוני יעיל, על ההנהלה להחליט מהם הערכים והמטרות החשובים לה יותר מכל. על המנהלים לדמיין לעצמם את הארגון, כפי שהם רוצים לראות אותו בעתיד - אילו ערכים יותירו חותם בארגון בדמותו האידאלית, מה ייחד את הארגון בהשוואה למתחריו, ולאיזו רמה הוא יגיע.

מנהלי חברת הייטק יכולים לקבוע, למשל, שהערכים החשובים להם הם חדשנות, עדכניות מירבית, מקצועיות, מהירות תגובה ורמה טכנולוגית גבוהה, ולשאוף לכך שהארגון יוביל את תחום אבטחת המידע בישראל.

בהתאם לערכים ולמטרות שנבחרו, יש לבחור משפט קליט וברור, שמתמצת את תמונת הארגון האידאלית, תוך התאמתה לייעודו. על המשפט להכיל מסרים מלהיבים ומאתגרים שיש בכוחם ליצור "גאוות יחידה", בקרב העובדים.

לדוגמא, מנהלי חברת ההייטק המתוארת לעיל יכולים לקבוע כחזון - "מטרתנו לייצר את הפיתרונות המובילים והחדשניים בעולם אבטחת המידע בארץ".

יישום החזון

לאחר הגדרת החזון, יש לדאוג לכך שהתקשורת השוטפת בארגון תביע את המסר הנבחר. המסר יופץ לעובדים באופן עקבי ושוטף בכל אמצעי התקשורת הארגוניים: בשיחות אישיות, בישיבות, בדיונים, בפורומים קבועים, במיילים המופצים לעובדים ובכרזות.

החוכמה הגדולה באמת היא הטמעת החזון בתרבות הארגונית ובתודעת העובדים לאורך זמן. בסופו של דבר, חזונה של חברת ההייטק יתממש רק אם העובדים יפנימו, שתפקידם אינו רק לפתח מוצר או לבצע בדיקות, אלא להיות שותפים בבניית המוצר המוביל והחדשני ביותר בעולם בתחום אבטחת המידע.

סיסמה, יפה ככל שתהיה, אינה מספיקה לכשעצמה. חשוב שהחזון, ערכיו, ורוחו יבואו לידי ביטוי בכל ההיבטים של פעולת הארגון: תהליכי העבודה, הסגנון הניהולי, תהליכי הגיוס וההכשרה, תגמול העובדים, המבנה הארגוני, המערכות הטכנולוגיות התומכות, השפה והטקסים הארגוניים, תהליכי קבלת ההחלטות ותכניות העבודה.

מערך תגמולים עקבי יסייע בנקודה זו. חברת ההייטק המטפחת את ערך החדשנות יכולה לתגמל את עובדיה על פעולות המבטאות חשיבה יצירתית וחדשנית, לערוך תחרויות "העובד החדשן", ולקדם את העובדים היצירתיים ביותר, ואת המנהלים שמיטיבים לעודד יצירתיות בקרב הכפופים להם.

בנוסף לכך, מבנה הארגון צריך להיות מותאם להטמעת ערכי החזון. ארגון ששואף לחדשנות גבוהה ומתמידה, אינו יכול להיות כבול למבנה בירוקרטי שבו כדי שרעיונות חדשניים יוכלו לצאת לפועל, עליהם לעבור מסלול מכשולים ארוך של אישורים על ידי בעלי התפקידים השונים.

לבסוף, יש להתאים את הסגנון הניהולי לחזון. על המנהלים להוות דוגמה אישית לעובדיהם, לעודד אותם להביע רעיונות חדשים, ולהיות פתוחים וקשובים לרעיונות כאלו.

מובן מאליו, שאלו רק חלק מהדרכים הרבות, שבהן אפשר וצריך לממש את החזון, ולהטמיעו בתרבות הארגונית של החברה.

לסיכום, הטמעתו של חזון ארגוני מסייעת ליצור התלהבות ומחויבות בקרב העובדים, כאשר התוצאה היא הצלחה ארגונית לאורך שנים. גם אם התהליך כרוך בהשקעת זמן ומשאבים, הטמעה נכונה של חזון מלהיב תייצר רווחים, ותוביל את החברה לעתיד מוצלח.


יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.