מארק צוקרברג יוצא למלחמה

פייסבוק צמחה בזכות הקשבה לגולש. כדי להישאר בצמרת היא מרגלת אחר המתחרים

בעולם הכלכלה המסורתית קיימת תופעה מוכרת - בית עסק או מפרסם מציע מוצר חדש, שאין לו מתחרים, ומצליח לכבוש את השוק בסערה רק כדי שתקופה לא ארוכה לאחר מכן, יאבד את הדומיננטיות לטובת שחקן אחר, שפשוט עושה את זה טוב יותר.

הדבר קורה בענף התרופות, במכשירי הסלולר החדשניים ושוק המזון הייחודי - צרכני כל העולם כבר הוכיחו, ולא פעם, שברגע שנותנים להם משהו טוב יותר, הנאמנות למותג - שיקי וטרנדי ככל שיהיה - תושלך לפח.

בשוק האינטרנט הדברים אינם שונים, ואולי על הרקע הזה אפשר להבין כיצד הצליחה פייסבוק לעבור את מייספייס בכל פרמטר ולהפוך לרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם לפני שנה, והגדולה בארה"ב, נכון לחודש מאי.

על-פי נתוני ComScore, בחודש מאי ביקרו בפייסבוק כ-70.278 מיליון גולשים שונים מארה"ב, בהשוואה ל-70.237 מיליון גולשים אמריקניים שנכנסו למייספייס באותו החודש. אומנם, לא מדובר בפער משמעותי, רק כמה עשרות אלפי גולשים שהכריעו את הכף, אבל העובדה שפייסבוק ממשיכה להפגין שיעורי צמיחה נאים, בעוד שמתחרתה נאבקת בהשפעות המיתון ונאלצת לפטר 30% מעובדיה, מעידה כי פער זה עשוי רק לגדול בחודשים הבאים.

הסיבה לכך, בנוסף לבאזז שסביב פייסבוק, שאיפשר לה לצמוח בשיעורים אדירים בתחילת דרכה, היא שפייסבוק מתמידה להשיק פיצ'רים חדשים, במטרה לייצר ולשמר את הדומיננטיות שלה, בעוד שבמייספייס נראה כי חדשנות נתפסת לפעמים כמילה גסה.

כך, בשבוע שעבר אפשרה פייסבוק למשתמשים להוסיף את שמם לכתובות ה-URL של עמודי הפרופיל האישי שלהם, והמשתמשים הוותיקים כבר זכו לראות כיצד עמוד הבית מעוצב שוב ושוב, בהתאם לפידבקים של הגולשים והתחרות נגד הבחור החדש שבשכונה - טוויטר. יתרה מכך, בעיות פרטיות ווירוסים זכו תמיד להתייחסות מהירה מצד בכירי פייסבוק, שהפנימו כי ניהול ערוץ שיחה עם הגולשים צריך להיות עיקרון מנחה של שחקנים במדיה החברתית.

כיוון מעניין חדש אליו פונה פייסבוק זכה להתייחסות ראשונית אתמול (ג') בבלוג החברה - פייסבוק הודיעה שהיא מתחילה להפעיל פיילוט סגור למספר משתמשים מוגבל. המשתמשים הנבחרים יוכלו לערוך חיפוש באתר, ולקבל תוצאות שיגיעו ממערכת ההזנה של האתר, שכוללת את הסטטוסים של החברים, תמונות, פוסטים, אפליקציות וקבוצות. פיצ'ר דומה, המאפשר לזהות בקלות מה השיחה הכי מדוברת ברשת, הוא אחד הפיצ'רים היותר אהובים בטוויטר.

הצעד הנוכחי מוכיח בעיקר את כוונות מארק צוקרברג לגבי טוויטר - הוא מתכוון להשיב מלחמה שערה, ושפייסבוק, בניגוד למייספייס, לא תוותר בקלות על הבכורה. אם אין אפשרות לרכוש את המתחרה, אפשר פשוט להעתיק, בניסיון להציע שירות טוב יותר.

בינתיים, הצעדים שפייסבוק נוקטת בהם לא תמיד זוכים לפופולריות בקרב המשתמשים, אבל הם בהחלט מוכיחים שהחשיבה של מנהלי פייסבוק ממוקדת על משתמש הקצה - כיצד אפשר יהיה לשפר את חוויית הגלישה שלו, ועל הדרך להפוך אותו למשתמש מרוצה. וזה כל מה שאנחנו, הגולשים, בעצם רוצים.