הטרנד המתעורר מסוכן להפליא

סימני אזהרה מפני מגזרים שבשוק מצפים שירוויחו מההתאוששות המשקים המתעוררים

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי טפחות

מגזרים שירוויחו במישרין מההתאוששות שצופים שתגיע במהרה למשקים המתעוררים, הם הלהיט הנוכחי בקרב משקיעים בעולם. הסחורות, האנרגיה וחומרי הגלם ניצבים בראש הרשימה.

ובכן - האופטימיות מובנת, אך אני מבקש להציב מספר תמרורי אזהרה למי ששוקל להשקיע במגזרים אלה כעת.

הנתונים הכלכליים ברחבי העולם משגרים לאחרונה מסרים מעודדים והדבר ניכר ברוח האופטימית הנושבת בשווקים ומתבטאת בטעמם המשתנה של משקיעים וסוחרים: הם זונחים נכסים כגון איגרות חוב אמריקאיות, שהקנו להם שקט בשיא המשבר, אך הציעו תשואה אפסית, לטובת מכשירים שאמורים ליהנות מההתאוששות הכלכלית.

בראש הרשימה ניצבים נכסים המזוהים עם "המשקים המתעוררים" והשייכים למגזרי פעילות שיהנו במישרין מהתאוששות בכל המשקים הנחשבים לכאלה ובסין בעיקר. מדובר בסחורות, אנרגיה וחומרי גלם, שסין מגלה כלפיהם תיאבון גדול.

בחינת תיקים של משקיעים מגלה שמשקלם של השווקים המתעוררים גדול משוויים במדד MSCI העולמי. לעומתם, משקל השוק האירופי, הבריטי והיפאני קטן בהרבה משוויים במדד זה.

מנהלי הקרנות, שמשקל סקטור האנרגיה בתיקים שלהם היה נמוך בהרבה משוויו במדד MSCI העולמי בתחילת השנה, הגדילו מאוד את משקלו וכעת הוא גבוה ב-30% משוויו במדד.

משקל סקטור חומרי הגלם בתיקים, שהיה נמוך ב-28% משוויו במדד MSCI, גבוה ממנו כעת ב-15%. גם סקטור מוצרי הצריכה בני הקיימא זוכה לביקוש עכשיו: משקלו בתיקים היה נמוך משוויו במדד MSCI ב-25% ועתה הוא גבוה ממנו ב-12%.

האופטימיות לגבי השווקים המתעוררים בכלל וסין בפרט, מובנת:

ביום חמישי שעבר העלה הבנק העולמי את תחזית הצמיחה בסין ב-2009 ל-7.2%, לעומת צפי קודם של 6.5%, ואף כי לא מיהר להכריז על התאוששות ממשית, ניכר בו שהתרשם מההשקעה בסך 4 טריליון יואן שסין מייעדת להמרצת כלכלתה.

70 דולר לחבית הוא הרף הנחוץ לרוסיה כדי שתקציבה יעבור מגירעון לעודף, דבר שמסביר, בין השאר, את הזינוק (עד לאחרונה) בשוק המניות הרוסי.

במצב דברים זה, הדעת נותנת שמשקיעים שיש בכיסם כסף ושאין בידם חלופות רבות, ימצאו עניין בניירות ערך ובאפיקים, שבצד הסיכון הכרוך בהם מציגים תוצאות מצוינות.

אולם, דווקא כעת צריך להציב מספר תמרורי אזהרה.

  1. המניות בשווקים אלה התייקרו. הריצה לשווקים המתעוררים ולסקטורים שהזכרתי עשתה את שלה. כיום סבורים רוב המשקיעים שהשווקים הללו יקרים מדי.
    הרגישות למחירם גבוהה ולראייה ירידות השערים החדות שנרשמו בהם לאחר שהבנק העולמי הפחית את תחזית הצמיחה שלו. כיום, רק סקטור האנרגיה המנייתי ממשיך להיראות זול בעיני המשקיעים.

  2. גם הסחורות כבר לא זולות. לגבי מחיר הנפט, שחצה את רף 70 הדולר לחבית, צריך לקחת בחשבון שהשווי ההוגן, כפי שמבינים אותו משקיעי מריל לינץ' לפי סקר שעך בית השקעות זה, צריך להיות 65 דולר.

  3. השינוי החיובי בציפיות נראה מהיר מדי. בתחילת השנה עוד העריכו 80% מהמשקיעים שכלכלת סין תתכווץ. גם הבנק העולמי טוען שסין צריכה להפסיק להוסיף תמריצים למשק, כדי לבחון אם הצריכה הפרטית יכולה לתפקד בכוחות עצמה. הצמיחה בסין ברביע הראשון הייתה הנמוכה ביותר בעשור האחרון ולכן צריך לנקוט זהירות בחשיפה לאזור.

  4. התלות בדולר. חלק לא קטן מהתייקרות הסחורות קשורה בהיחלשות הדולר בעולם. אם הדולר ישוב להתחזק, כפי שאני מעריך, לא מן הנמנע שהן תאבדנה משוויין.

  5. לנוכח ההיכרות הקטנה והסיקור המועט של נכסים וחברות בשווקים ובסקטורים הללו, מומלץ להשתמש, בשלב זה, במכשירים שמקטינים סיכונים, כגון תעודות סל וקרנות השקעה אזוריות.