מצוקת התקציב מגיעה למשרד הביטחון: "קיצוץ דרסטי בדרישות המבצעיות והלוגיסטיות של חיל האוויר"

חיל האוויר מוותר על חלק מהשדרוגים שדרש למטוסי F-35 ■ גורמים רשמיים ישראליים: הוויתור יחסוך למדינה כשישה מיליארד דולר ■ ברקע גם עימות עם ארה"ב על דרישת ישראל לבצע שינויים במערכות המטוס

חיל האוויר מוותר על חלק מהשדרוגים שדרש להכניס לגרסה הישראלית של מטוסי F-35 (JSF), מטוס הדור הבא של החיל, בעל יכולת התחמקות ממכ"ם אויב. זאת, על רקע מצוקה תקציבית וחילוקי דעות נמשכים עם הפנטגון על דרישות ישראל לבצע שינויים במערכות האלקטרוניות של המטוסים לאחר שיימסרו לחיל האוויר. כך מוסר דיפנס ניוז.

גורמים רשמיים ישראליים אמרו לשבועון, כי הוויתור על השדרוגים צפוי לחסוך לאוצר המדינה כשישה מיליארד דולר, או יותר משליש מהעלות המתוכננת של המטוסים: העלות החדשה תהיה פחות מתשעה מיליארד דולר במקום 15.2 מיליארד דולר ל-75 מטוסים. "מחיר היעד שלנו ל-25 המטוסים הראשונים הוא 2.7 מיליארד דולר ולא יותר משלושה מיליארד", אמר פקיד במשרד הביטחון.

המקורות הישראליים מתארים את הוויתור על השדרוגים כ"קיצוץ דרסטי בדרישות המבצעיות והלוגיסטיות של החיל ובשאיפתו לשלב במטוס הדור הבא מערכות מתוצרת התעשיות הביטחוניות של ישראל".

יורדת מהשולחן דרישה שישראל העלתה כבר בתחילת המו"מ על העסקה: לשלב במטוסים חליפת לוחמה אלקטרונית מתוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות. כן מוותרת ישראל על דרישתה שתינתן לה יכולת לצייד את המטוס בטילים מפיתוח מיוחד. חיל האוויר אף ויתר על האופציה לרכישת טייסת של מטוסי F-35B, גרסה מיוחדת של המטוס שמתוכננת לשימוש במסלולים קצרים מאוד. מטוסים כאלה אמורים לתת מענה לסיכון של הפצצת מסלולים בבסיסי חיל האוויר.

ועם זאת, ישראל אינה מוכנה לוותר על כמה דרישות מפתח שהציבה לארה"ב כתנאי לרכישת המטוסים, לרבות היכולת לתכנת מחדש את חליפת הלוחמה האלקטרונית המקורית, כלומר מפיתוח אמריקני, של המפציץ החמקן בתגובה על האופי המשתנה של האיומים כלפי ישראל.

הוויתורים הישראליים יקבלו גושפנקא רשמית במכתב בקשה חדש לרכישת מטוסי JSF שישראל צפויה להגיש לוושינגטון. משרד הביטחון מצפה שהמכתב יוגש לקראת סוף יוני. אבל פקידי המשרד מדגישים, כי ממשלת ישראל לא תחתום על החוזה לרכישת הטייסת הראשונה של המטוסים (letter of offer and acceptance) לפני שייושבו המחלוקות על התנגדות הפנטגון לאפשר לשראל לתכנת מחדש את מערכות הלוחמה האלקטרונית של המטוסים.

"אנו מבינים ומכבדים את הרגישויות האמריקניות והתאמנו את הציפיות שלנו לגבי המטוסים האלה", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, שמצוטט בדיפנס ניוז. "אבל הפער בינינו לבין האמריקנים עודו גדול. לא סביר לצפות מאיתנו להתפשר על צרכים מבצעיים קריטיים".

בוכריס ציין, שמבין כל המדינות שאמורות לרכוש מטוסי F-35, ישראל היא המדינה היחידה שתיאלץ לנהל מלחמות לאורך גבולותיה שלה. "איננו מדברים על חליפה אלקטרונית משלנו ואיננו מבקשים מהאמריקנים שיתנו לנו את צפני המקור של המערכות, אבל, לכל הפחות, אני חייב שתינתן לי הזדמנות לעדכן (את יכולת התגובות שלנו) על איומים בשטח", אמר בוכריס.

סלע מחלוקת אחר בין ישראל לפנטגון: מי יישא בהוצאות הפיתוח החד-פעמיות של מערכות פיקוד ובקרה שמתוכננות לפי מפרטים ישראליים ושל תכניות אחרות שישולבו במטוס לפי דרישות ישראל. לדברי מקורות במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות הישראליות, טוענת ישראל, שהיא אינה צריכה לשאת בעלויות אלה לבדה. נציגי ישראל טוענים, שתכנית JSF, שבה משתתפות מדינות רבות, צריכה לשאת בחלק מעלויות אלה מפני שהשיפורים שנעשים לפי בקשת ישראל יותקנו במטוסים שיימסרו לכל המדינות שמשתתפות בתכנית.

מקור ממשלתי אמריקני נמנע מתגובה על בקשת ישראל לתכנת מחדש את מערכות הלוחמה האלקטרוניות, דרישות שישראל מגדירה אותן כ"קו אדום". אבל בנושא עלויות הפיתוח של תכניות לפי מפרטים ישראליים, היה המקור חד-משמעי: "המדיניות שלנו קבועה. הישראליים מקבלים בדיוק מה שמקבלים האחרים. אם הם מבקשים להכניס שינויים ספציפיים, הם יצטרכו לשלם בעדם".