כאוס אדמיניסטרטיבי

המהלך שמציע האוצר למיגור החשבוניות הפיקטיביות ישתק את הפעילות בנשק

המצב החוקי דהיום מאפשר לכל עוסק מורשה לנכות ממס העסקאות שהוא חייב לשלם, בכל דו"ח תקופתי, את מס התשומות בשל רכישת מוצרים ושירותים שנועדו לעסקו, ובלבד שיש בידיו חשבוניות מס, שהוצאו לו כדין.

מצב זה עלול לפתות עוסקים מורשים (שאינם בהכרח מדקדקים בכל תרי"ג המצוות) לנכות מס תשומות, שלא לצורך, עם או בלי חשבוניות פיקטיביות שקיבלו מבני דמותם.

מהלך חקיקה קיצוני

ראשי משרד האוצר נואשו, ככל הנראה, מגיבוש אמצעי ענישה והרתעה שיופעלו נגד העבריינים בלבד, ואינם מוכנים אף לבחון בכובד ראש שינויים בשיטה עצמה (כגון: הטלת מס מחזור דיפרנציאלי ו/או הטלת מס מכירה, בשלב הסופי בלבד).

חלף כל אלה, הם מנסים לקדם מהלך חקיקה קיצוני ומרחיק לכת בנוסח "האח הגדול", שכביכול אמור להביא מזור לכל מכאוביהם, וזו תוכניתם:

1. יקבל כל עוסק מורשה, מבעוד מועד, הקצבה אלקטרונית לחשבוניות המס שיהיה רשאי להנפיק, דבר שיקל על בדיקתן בעתיד.

2. כל עסקה שתיעשה על-ידי עוסק מורשה תלווה בדיווח אלקטרוני מקוון, היישר למחשבי רשות המסים.

3. בכל דיווח תקופתי יחויב המדווח להמציא לרשות המסים פירוט מלא, באמצעים אלקטרוניים, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.

בחזונם של הוגי הרעיון, כל מקרה "חשוד" (לפי הקריטריונים שיגבשו עובדי רשות המסים) יתגלה ויטופל מיידית באמצעות התוכנה, ובא לקיצו נגע השימוש בחשבוניות פיקטיביות. במלים אחרות; המערכת תשלול מראובן את הזכות לנכות מס תשומות - גם אם העסקה כשרה למהדרין מבחינתו - בשל חשבונית מס שהנפיק לו שמעון, אם שמעון לא שידרה תחילה כהלכה, או שלא שידרה כלל, למחשב רשות המסים.

בנוסף לכך, אם שמעון "סומן" על-ידי המערכת כעוסק בעייתי, לא יוכל ראובן לנכות את מס התשומות, הגלום בחשבונית המס שקיבל משמעון.

אמנם, רבים מהעוסקים אינם מסוגלים כלל לבצע את המשימות שעומד משרד האוצר לכפות עליהם (שלא לדבר על הפגיעה בזכויות היסוד של העוסקים, שהאח הגדול החליט לעשותם ערבים זה לזה) אך מי עוסק בזוטות, שעה שהמטרה מקדשת את האמצעים?

כשלים מהותיים

במקרה זה עלולה להתממש האמרה לפיה הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות ועל כן נסביר את הכשלים המהותיים העיקריים, הגלומים במהלך המוצע:

* רבבות עוסקים (דוגמת נהגי מוניות, רוכלים, קמעונאים, נותני שירותים שונים ואחרים) מספקים מדי יום שירותים ומוצרים, בסכומים צנועים יחסית, לעשרות ומאות לקוחות. לא ניתן לצפות כי עוסקים אלה (גם אם יהיו מחוברים ישירות למחשבי רשות המסים) ידווחו באופן מקוון על עסקאותיהם.

* יישום המהלך המוצע יציף בהכרח רבבות תקלות דיווח ואי-התאמות בנתונים שנקלטו, מדי חודש. התוצאה הבלתי נמנעת תהיה שכח האדם המקצועי, במשרדי מס ערך מוסף, יעסוק בעיקר בבדיקת הנתונים השגויים (ובהרגעת העוסקים המתוסכלים) ולא יתפנה לבצע את המשימות החשובות באמת.

* כפועל יוצא מהמהלך המוצע, יהיו כל העוסקים במשק תלויים זה בזה. מוכר לנו המשפט לפיו "כל ישראל ערבים זה לזה" אך ספק אם לכך התכוונו חכמי הגמרא.

בפועל, לא זו בלבד שראובן ימצא עצמו תלוי בדיווחיו של שמעון (מצב שאיננו עולה לכאורה בקנה אחד עם זכויות היסוד של ראובן), אלא שהוא עלול למצוא את עצמו אף מאוים ונסחט על-ידי שמעון (שכן אם ידווח שמעון, מכל סיבה שהיא, על פרטים "שגויים" של מקבל החשבונית, לא יקבל ראובן את ניכוי מס התשומות שמגיע לו, בעוד ששערה לא תיפול מראשו של שמעון).

* מי שעיניו בראשו - ומכיר את יכולות ומגבלות מערכות המחשוב והבקרה השונות - צריך להיות מודאג מהכאוס האדמיניסטרטיבי והביורוקרטי הצפוי (אם יאומץ המהלך המוצע). מפליא כיצד צמרת רשות המסים, שבצדק התריעה על קשיי יישום בלתי נסבלים בשל הלכת "ורד פרי" (ניכוי הוצאות טיפול והשגחה בילדים) ממלאת את פיה מים, במקרה זה.

* הכותב הוא רואה חשבון ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.