בכפוף לתנאי השימוש ברכב הצמוד

ארבע הבהרות לגבי השינוי שהוסכם עליו השבוע בנוגע למכונית שמקבלים מהמעסיק

במסגרת תקציב המדינה החדש, ניסה האוצר להעביר רפורמה במס בכל מה שנוגע לרכב שעובד מקבל מהעבודה שלו. הרעיון היה שהמס על רכב כזה אינו מגלם במלואו את המשמעות של ההטבה הנפוצה הזאת.

  1. מדוע כונן מס על רכב צמוד?

    העובד מקבל רכב כהטבה. גם אם הרכב משמש אותו לצורכי עבודה, עדיין אם מדובר בכלי רכב שנשאר ברשותו של העובד גם בשעות שהוא אינו בעבודה - והוא נהנה מצ'ופר שאינו למטרה של "ייצור הכנסה", כלומר עבודה. ואם העובד מקבל משהו מהמעביד לשימושו הפרטי ולא לצורך ביצוע התפקיד שלו, הרי שצריך לשלם על כך מס.

    ואיך מחשבים מס על דבר כזה? הרי לא מדובר במשהו שאפשר למדוד כמו הערך הנקוב של תווי קנייה שמקבלים כמתנה לחג.

    המס שמשלם העובד הוא אחוז מסוים ממחירו של הרכב הצמוד שהוא קיבל מהמעסיק. אם נניח המכונית שווה 100 אלף שקל, אז 2.2% מהסכום הזה יופיע לעובד בתלוש השכר כרכיב פיקטיבי, כאילו הוא קיבל אותו, ומס ההכנסה שהוא משלם יכלול גם את הסכום הזה.

  2. מס על סכום פיקטיבי?

    פיקטיבי למחצה.

    הרי העובד מקבל משהו שווה כסף - מכונית, דלק, אגרות רישוי, הוצאות מוסך. זוהי השיטה שנמצאה כדי למדוד את שווה הכסף הזה במונחים של כסף ממש, כדי לגבות את המס על ההטבה הזאת.

  3. מה משתנה בשיטת המס?

    שיטת החישוב שהיתה נהוגה עד כה על שבע קבוצות שווי של כלי רכב לצורך תשלום מס. הקבוצות הללו יצרו עיוות שרירותי, כך שמי שהרכב שלו עולה 110,500 שקל, ישלם מס לפי קבוצה 2, כלומר 1,570 שקל, בעוד שעובד שרכבו הצמוד עולה 111,500 שקל שייך לקבוצה 3, ולכן הוא משלם 2,160 שקל.

    התיקון הראשון הוא מעבר לחישוב רציף. בתחילת כל שנה יעריכו את שווי הרכב הספציפי שברשות העובד, ולפי הרכב עצמו, ישולם המס. הדבר השני שטענו באוצר הוא שמי שמקבל רכב צמוד משלם בעצם פחות מס ממי שמחזיק רכב באופן פרטי. כלומר, שהמיסוי הקיים בעצם מעריך את שווי השימוש של הרכב בפחות מערכו האמיתי, מה שכמובן מיטיב עם מקבלי הרכב הצמוד ופוגע אגב כך בשאר השכירים, שלא נהנים מההטבה, אבל כן מממנים בעצמם אחזקה של רכב פרטי.

  4. אז האוצר הצליח להעלות את שווי השימוש לבסוף?

    כן, אבל לא לרמה שהוא רצה. הרפורמה שהתקבלה היא פשרה. האוצר רצה שהשווי יועלה ל-2.35% בשנה הבאה, 2010, ובמהלך הדרגתי, ב-2011 תהיה העלאה נוספת ל-2.75%.

    בהסכם עם ההסתדרות ולשכת המסחר הוחלט על העלאה של 2.2% בינואר הקרוב, ו-2.5% בשנה שלאחר מכן, וגם זה תוך מעקב משותף, שמטרתו לבדוק אם הייקור הזה לא יוצר עיוות כפול, משום שבמקביל האוצר גם מעלה את מס הקנייה על רכב חדש, מה שללא ספק יעלה גם את המחיר של כלי הרכב ואגב כך את שווי השימוש.