מערכה ראשונה בשוק הנדל"ן

החורף הנדל"ני התחלף באביב מתפרץ ■ אין ספק, כרגע התוצאה היא קבלנים 1 צרכנים 0

החורף שעבר היה קר במיוחד לשוק הנדל"ן הישראלי. המשבר העולמי, המיתון, האבטלה וצמצומי השכר בשוק העבודה, והירידות החדות בבורסה שהפחיתו משמעותית את שווי תיק הנכסים שבידי הציבור, הביאו לקיפאון כמעט מוחלט בשוק הדיור, והעסקות הבודדות שנחתמו היו עסקות בהן נאלצו המוכרים להפחית באופן משמעותי מאד מדרישותיהם.

הציבור, כך עשה רושם, הבין כי נקרתה על דרכו הזדמנות נדירה להביא לשינוי של ממש במחירי הנדל"ן המופקעים. הקבלנים, בעלי הדירות והמתווכים עמדו חסרי אונים לנוכח המצב המדאיג.

ההערכות היו שרק התאוששות מהירה של הבורסה ויציאה מהמשבר ימנעו את המשך הקיפאון וירידת מחירים. התאוששות זאת הגיעה מהר מהצפוי והפתיעה רבים בעוצמתה.

להתאוששות הבורסה ולשינוי הכיוון בשוק הנדל"ן, תרמה הפחתת הריבית השקלית. נוצרה מציאות שבה הריבית השקלית האפסית, הריבית הצמודה שנהפכה לשלילית והימנעות מהשקעות במט"ח, הביאו את הציבור לחפש אחר אלטרנטיבה.

בשלב ראשון הוזרמו כספים לשוק ההון. הבורסה נסקה והחזירה לחוסכים הפסדים רבים. תיק הנכסים חזר לצמוח, אך רמת הסיכון ואי הוודאות בשוק המניות בשל החשש שהמשבר העולמי רחוק מסיום, דחף חלק מהציבור לשוק הנדל"ן.

קמפיין תקשורתי אדיר מימדים

גורם מכריע שסייע במערכה היה קמפיין תקשורתי אדיר מימדים שלו היו שותפים הקבלנים והמתווכים. כאיש שיווק לא נותר לי אלא להצדיע למנהלי הקמפיין המפואר הזה. עוד בטרם נראו ניצני התאוששות התמלאו אמצעי התקשורת בכתבות וראיונות.

הקמפיין עסק בשני היבטים שמטרתם אחת: שמירה על מחירי הנדל"ן הגבוהים. מצד אחד, כתבות שמטרתן לשדר "עסקים כרגיל", אתרי מכירות שוקקים ומחירים שלא ירדו ובמקרים רבים אף עלו, ומצד שני הפצת דיווחים על סחבת במינהל, מחסור חמור בקרקעות, עצירת בנייה חדשה וכיוצא באלה, בכדי להגביר את החשש ולהניע את הציבור לקנות עכשיו, בטרם המחיר יעלה עוד בגלל "המחסור".

הפצה חששות לא מבוססים

זה אבסורד - בשנים הנוכחיות אין מחסור. יש בנייה מאסיבית באזורים רבים וגם באזורים שסבלו במשך שנים יש הפשרת קרקעות והכנות לבנייה מאסיבית. קבוצות הבנייה הרבות שמהוות אלטרנטיבה לקבלנים יצרו מצב בו לאיום הקבוע של הקבלנים - "לא ניגש למכרזים ולא יהיו התחלות בנייה חדשות" אין שיניים.

אולם עם השורה התחתונה אי אפשר להתווכח. הקמפיין הצליח מעל ומעבר לצפיי ולמעט במגורי היוקרה, מחירי הנדל"ן אכן עולים. במערכה זו נשברו הצרכנים וירדו מהגדר. החמצן שנזרק לשוק תרם להתייצבות ואף לעליית מחירים באזורים מסוימים.

מה ניתן להקיש מכך לגבי ההמשך? בסופו של דבר אני מעריך כי המשך ההתאוששות תלוי בהמשך ההתאוששות הכלכלית. אם יסתבר כי לזינוק בבורסה אין תמיכה מהכלכלה הריאלית והמיתון יימשך, תיעצר גם ההתאוששות הזמנית בשוק הנדל"ן. אם חלילה יעמיק המיתון, אין לי ספק כי שוק הנדל"ן יספוג חבטה עזה.

גם אם תהיה התאוששות מרשימה והמשבר יסתיים מוקדם מהצפוי, אינני צופה עלייה דרמטית במחיר הדיור וזאת עקב מדיניותה של הממשלה: הרפורמה במינהל ובקק"ל ומחויבות שר השיכון הנכנס להוזלת מחירים בפריפריה, שתגרום כמעט בהכרח לכך שלא תהיה עליית מחירים משמעותית גם במרכז.

המילה האחרונה מוקדשת לאנליסטים של ברקליס קפיטל

ומשפט אחד לסיום הנוגע להערכות ברקליס להתאוששות המופלאה של ישראל. עם כל הכבוד לאנליסטים, אני מטיל ספק בכושרם של סווטלנה, ארקו סן וקון צ'ו לנתח ביעילות את הכלכלה הישראלית(מעניין אם הם ביקרו כאן אי פעם). אני מעדיף לראות את דו"חות החברות ,ירידה אמיתית באבטלה, ירידה במשקל התעסוקה במגזר הציבורי ועלייה במגזר הפרטי לפני שאשתכנע כי המשבר מאחורינו. ולגבי הדולר? אין שום קשר להערכות כלכליות.

אני רק רוצה להזכיר כי האנליסטים המכובדים נתנו המלצה דומה לרכישת אופציות PUT על הדולר לשלושה חודשים, לפני חודש. מי שהקשיב להמלצה, הפסיד מאז 40%. לתשומת לבכם - משקיעים וסוחרי מט"ח, וגם לקוראי, מקרב עובדי מחלקת המחקר של הבנק המכובד.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

  1. לקשר באמצעות מייל Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.