ישראל ואזרבייג'ן יקימו חווה חקלאית להפצת טכנולוגיה ישראלית

כרגע מדובר בסיכום עקרוני, ובהמשך ייתכן שיפורסם מכרז לבחירת החברות שישתתפו במיזם

ישראל ואזרבייג'ן יקימו חווה חקלאית ניסויית באזרבייג'ן, האמורה להוות פלטפורמה להפצתה של טכנולוגיה ישראלית. כך סיכמו היום שר התמ"ת בנימין בן אליעזר ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בפגישה עם השר האזראי לפיתוח כלכלי שהים מוסטפאייר. כרגע מדובר בסיכום עקרוני ובהמשך ייתכן שיפורסם מכרז לבחירת החברות שישתתפו במיזם.

בן אליעזר אמר: "ישראל עתירת חידושים טכנולוגים שיכולים לענות לצרכים של חברות אזראיות רבות. השוק האזרי הוא יעד אטרקטיבי מאוד". בתוך כך, הבוקר נפתח פורום העסקים הישראלי אזראי. הנשיא אזראי אילאם אלייב אמר באירוע, שכרגע פועלות במדינתו רק קרוב ל-20 חברות ישראליות. "אני מקווה שהקשרים שנוצרים כאן עכשיו בין אנשי העסקים הישראליים למקומיים יביאו לחתימת חוזים נוספים. אנשי העסקים הישראלים מאוד חשובים לנו. יש אצלנו אקלים עיסקי מצויין".

השגריר הישראלי ארתור לנק אמר אתמול לאנשי העסקים מהמשלחת: "התרבות העסקית באזרבייג'ן 'מורכבת', אם אשתמש במילה דיפלומטית. לא קל פה. לוקח כאן יותר זמן לבנות יחסי אמון, כי יש להם הרבה נפט וכולם מנסים לקחת מהם את הכסף. נחוצה כאן הרבה סבלנות". הנשיא האזראי אמר שמדינתו מעוניינת בעיקר בהשקעות בתחומי חינוך, בריאות ומים. הוא לא התייחס לתעשיות הביטחוניות שפעילותן רגישה מבחינה גיאופוליטית.

הנשיא פרס אמר: "אמרו לי לא לדבר על היחסים הצבאיים בינינו, אבל אדבר בכל זאת. לא צריך לנקוב בשמות האוייבים שלנו, אז כן אפשר לדבר על הסכנות, למשל בתחום ביטחון הפנים".

הצורך של האזרים בציוד ובייעוץ ביטחוני נובע גם מהסכסוך הממושך שלהם עם הארמנים, שלטענתם כבשו חמישית משטחם. "יש פה תמיד תקריות ומתיחות". אומרים חברים במשלחת הישראלית העסקית. "עבור התעשיות הביטחוניות שלנו זה מקור מצויין להכנסות".