בוקר טוב מע"מ חדש

מישהו באוצר לחוץ להפליא מהגירעון, אין הסבר אחר לגחמת העלאת המס המתפשטת

הכותב הוא מנהל תחום חו"ל במגדל קרנות נאמנות

בנתונים הכלכליים המתפרסמים בישראל בולטת לאחרונה תופעה ייחודית: האינפלציה אצלנו חיובית וגבוהה יחסית למדינות המפותחות שבהן היא אפסית וגם יחסית לכלכלות מתפתחות חזקות כמו סין והודו שבהן היא אפסית עד שלילית.

ההיטלים השונים והמשונים שצצים חדשות לבקרים במשק הישראלי, אינם חיוביים כלל וכלל: ישראל היא המדינה היחידה שכבר החלה בהעלאת מיסים ספוראדית, ומכאן עולה השאלה - האם יש למשרד האוצר מדיניות כלכלית.

מה היה לנו עד כאן: מס על סיגריות, מס על דלק, מס על כלי רכב, העלאת מע"מ, הטלת מע"מ על פירות וירקות ועוד. מישהו מצליח למצוא קו מקשר? ובכן די ברור שהחבר'ה באוצר לחוצים מהגירעון. אז מה הם עושים? יורים לכל הכיוונים בשיטת "מצליח" ומי שהלובי שלו לא מספיק חזק - חוטף.

אחלה הסברה, חברים

חייבים לפרגן להסברה: "חברים, אנו עוסקים בביטול עיוותים כלכליים! ישנן כל מיני פרצות במערכת המס שלנו ושומה עלינו לסתום אותן! כשם ששווי השימוש של רכב בליסינג היה פרצה כזו - כך גם הפטור ממע"מ על ירקות ופירות!".

לך תסביר לאנשי האוצר שמדינה שבה כל עובד בכיר עולה למעסיקו כמעט כפול בגלל מס גבוה מאד על עבודה - חייבת להשאיר פרצה ולסבסד רכב לעובדים, אחרת היא מאבדת כל יתרון תחרותי בשוק העבודה.

כבר כיום עובד היי-טק ישראלי עולה למעסיק לא פחות מאמריקני או אירופאי. במצב כזה ההיי-טק הישראלי לא ישרוד, ואני לא מתייחס כלל לעלויות של עובדי ההיי-טק ההודיים והסינים שבהם איננו יכולים להתחרות.

מחנכים את הפראיירים

נשוב לנושא המע"מ - העלאת מע"מ ידועה כמדכאת פעילות כלכלית. האם זו מטרתנו כיום? או אולי להגדיל את העלמת המע"מ?

אל דאגה חברים - נצא בקמפיין ונחנך את ה"פראיירים" כי העלמה היא פשע חמור. ניתן גם להחמיר בענישה. כל זה טוב ויפה, בתחומים רבים ובמקומות רבים נעשה שימוש ב"שיטת המקל והגזר", רק שבישראל מפשטים את העניין ל"שיטת המקל".

טקטיקה או מדיניות?

ממשלות בישראל נותנות לעיתים רק מענה טקטי לצרכי המציאות. למרבה הצער, כך מתנהלת מדינת ישראל מבחינות רבות מאז הקמתה.

בינימין נתניהו דווקא פוליטיקאי בעל הבנה כלכלית רחבה ויש לקוות שיעשה בה שימוש בהמשך כדי לנהל את המשק באופן חכם.

תוצאה חשובה נוספת מכל האמור, היא שהמשק הישראלי ימשיך להיות "צמוד לנצח". להבדיל מרוב העולם, שם מרבית החוב אינו צמוד, בישראל מרבית החוב יישאר צמוד - גם בממשלה, גם בחברות וגם במשקי הבית. את, משום שללא הצמדה אנחנו חשופים לפגיעתה הרעה של הממשלה, שיכולה בנקל לשחוק אותנו באמצעות היטלי אינפלציה לסוגיהם.

יש מישהו שזקוק לתזכורת לגבי הניסוי המעניין שערכו בנו ממשלות הליכוד בשנים 1979-1984 בתחום זה?

לטורים וניתוחים נוספים פרי עטו של ערן כהן היכנסו לבלוג של מגדל שוקי הון: http://money-talks.co.il