"ביום שבו אפסיק ללמוד - אפסיק גם ללמד"

המורה המיתולוגית למשחק איוונה צ'בק - שעם תלמידיה הרבים נמנים בראד פיט, האלי ברי, ג'ים קארי וביונסה - מעבירה החל מהיום סדנה למשחק בת יומיים בת"א ■ בראיון איתה היא מדברת על הצורך להפיץ את הידע שרכשה ועל הסקרנות כלפי השחקנים הישראלים

עשרות שנות ניסיון בהוראת משחק למיטב כוכבי הוליווד לימדו את איוונה צ'בק לזהות בתוך דקות את ההבדל בין כישרון אמיתי, לרודפי תהילה המעוניינים באור הזרקורים יותר מאשר בעבודה הנדרשת כדי להרוויח אותם.

"מישהו המגיע לכיתה שלי, ומתעניין בעיקר בפרסום, אראה לו את הדלת ואסביר שהגיע למקום הלא נכון", היא אומרת, "כישרון חשוב, אין ספק. יופי? בהוליווד כל מלצרית שנייה בכל בית קפה היא יפהפייה עוצרת נשימה ועדיין לא ייקחו אותה לסרט. יעדיפו שחקנית. מה שעושה את ההבדל הוא היכולת ללכת את האקסטרה מייל. לקחת סיכונים, להפתיע, ובעיקר לעבוד קשה.

"פמלה אנדרסון למדה אצלי בתקופה שבה צילמה את 'משמר המפרץ', ולמרות שלא נחשבה מעולם לשחקנית טובה - היא הרוויחה ביושר את הפרסום. יום צילומים שלה היה מתחיל בשש בבוקר, והיא הגיעה לשיעור בארבע לפנות בוקר. חייבים להעריך השקעה כזו".

כאשר איוונה צ'בק מדברת על עבודה קשה, היא גם נותנת דוגמה אישית. לראיה, למרות שעסקינן ביהודייה כשרה, זו הפעם הראשונה שבה היא מצליחה לפנות כמה ימים בלו"ז הצפוף לטובת ביקור בישראל וגם זה במעטפת עבודה.

המורה המיתולוגית, שרשימת תלמידיה נראית כמו חדשות ערוץ הבידור ביום עמוס (בראד פיט, שרליז ת'רון, האלי ברי, אווה מנדז, ג'ים קארי, ג'סיקה אלבה, ג'סיקה בייל וביונסה הם קומץ נבחר מבין מאות), מעבירה החל מהיום בבית ציוני אמריקה בת"א סדנה ל-24 שחקנים מקומיים שהשכילו להירשם שבועות מראש, ובנוסף משיקה את התרגום העברי לספרה רב-המכר "כוחו של שחקן" שבו היא מפרטת את שיטות ההוראה שלה.

*לא חששת שמורים למשחק יגנבו את הטכניקות שאת מפרטת בספר?

"זו הייתה המטרה. אני רוצה שכמה שיותר שחקנים ומורים יעשו שימוש ביידע שצברתי בעשרות שנים של עבודה במקצוע. זה אנוכי בעיני לשמור לעצמי מידע העשוי לשרת אחרים, ובשנים האחרונות אני אכן מקבלת המון מיילים מאנשי מקצוע בכל העולם המספרים שהספר שלי שינה את חייהם".

בעד לקיחת סיכונים

צ'בק מנהלת זה שנים סטודיו למשחק הקרוי על שמה, שבו היא מלמדת את שיטות העבודה שלה, ומתגאה בעובדה שרוב תלמידיה לא היו כוכבי על כאשר הגיעו אליה לראשונה, מה שהופך אותה לבעלת מניות בהצלחתם העכשווית. היא זוכרת, למשל, שיחה שניהלה עם בראד פיט כאשר היה כוכב עולה ובתחילת דרכו בהוליווד.

"כבר הציעו לו תפקידים בסרטים מסחריים גדולים תמורת המון כסף, אבל בראד הרגיש שזה כיוון מסחרי מדי לטעמו", היא משחזרת, "הוא העדיף תפקיד ב'נהר זורם ביניהם' שביים רוברט רדפורד, למרות שהיה ברור שזה סרט אמנותי-אליטיסטי, כי רצה להיבנות בשלב ראשון כשחקן איכות ורק אז ללכת על הכסף הגדול. זו לקיחת סיכון בעיני, וזה השתלם לו בגדול.

"את אליזבת שו, שגילמה בעיקר את בת השכן המתוקה, הכנתי לאודישן ל'לעזוב את לאס-וגאס'. לימדתי אותה להתלבש, ללכת ולחשוב כמו זונת רחוב. בעיקר עבדנו על ראייה יוצאת דופן של דמותה בסרט. כשהיא הגיעה לפגישה עם הבמאי מייק פיגיס הייתה השחקנית היחידה שטענה שהיא לא מעוניינת להציל את הדמות שגילם בסרט ניקולס קייג'. להיפך, אליזבת אמרה שלדעתה גם הדמות שלה מעוניינת למות ומדובר במפגש בין שני אנשים המחפשים אהבה רגע לפני הסוף.

פיגיס היה המום, נתן לה את התפקיד והיא הייתה מועמדת לאוסקר. בכלל, אני גאה בתלמידים שלי כשהם מקבלים פרסים, כמו כל אמא. בטקס פרסי האוסקר ב-2006 רוב המועמדים היו תלמידים שלי. זה העניק לי סיפוק רב".

*מה את יודעת על השחקנים הישראלים שתלמדי במהלך הביקור בארץ?

"מעט מאד. שמעתי שתעשיית הקולנוע בישראל התפתחה בשנים האחרונות, ויש אצלכם כישרונות גדולים שעושים סרטים מצוינים. אני סקרנית ללמוד יותר, כי מהוליווד אני מכירה רק את נועה תשבי שלמדה אצלי - בחורה יפהפייה ומוכשרת שעובדת קשה ומגיעה לתוצאות בהתאם".

*מעבר לעבודתך כמורה, את מרגישה שאת עדיין לומדת דברים חדשים על משחק?

"בהחלט. כמו רופא החייב להמשיך ולהתעדכן כל הזמן בחידושי הרפואה כדי להישאר במקצוע. ביום בו אפסיק ללמוד אפסיק גם ללמד". *