תופסים ראש: מהם המשקאות הטרנדיים השנה והיכן כדאי לקנות אלכוהול?

בצל המיתון ו"הרפורמות שחיסלו את הרפורמה במס", ננעלה השבוע "ברמנ'ס 09" - התערוכה של ענף המשקאות האלכוהוליים בישראל ■ הטרנדים של קיץ 2009: עראק, משקאות קפואים ואלכוהול מבעבע בבקבוק אישי

תערוכת "ברמנ'ס 08" שנערכה בשנה שעברה בהיכל נוקיה הייתה מושקעת, הומה ונוצצת, והתחרתה בהצלחה בתערוכות דומות בחו"ל. השנה, עקב המיתון, היו רבים שסברו שהתערוכה כלל לא תתקיים: ירידה בתקציבי השיווק, שמקור חלק ניכר מהם ביצרנים ובמפיצים בחו"ל, ושינויים בבעלות על מותגים בינלאומיים בישראל, גרמו לחלק מהגורמים בענף להתכנס לתוך פעילות ממוקדת יותר וראוותנית פחות. החגיגה של 2009 היתה צנועה יותר אך עדיין התקיים אירוע מושקע עם עשרות מציגים שונים, כך שאפשר בהחלט להסתכל גם על חצי הכוס המלאה.

מי שחגגה השנה בגדול היא חברת "הכרם". עד לא מזמן היה ענף המשקאות האלכוהוליים בישראל מחולק לשלושה שחקנים מרכזיים וכמה שחקני-משנה: המרכזיים היו "הכרם", IBBLS ו"אקרמן". שחקני-המשנה היו "האחים סגל", "כספי", "י. ד. עסקים" ועוד גורמים קטנים יותר. אלא שהשוק בישראל משתנה לפי המגמות העולמיות בענף, ובעקבות מעברם של מותגים מיבואן אחד לשני, הפכה "הכרם" לחברת הייבוא החזקה ביותר בישראל, כשרק IBBLS מצליחה לשמור איתה על קשר-עין, בזכות הבעלות על מותגי "דיאג'יו" העולמית ("ג'וני ווקר", "סמירנוף", "בושמילס", יקב "תבור") ובעיקר בזכות הזיקה ל"קוקה-קולה", שמחזיקה גם בבעלות על מותגי בירה פופולריים רבים.

התערוכה השנה הייתה בהחלט הפגנת כוח של "הכרם", שבחרה להשקיע את עיקר הפעילות במתחם בקידום "ג'יימסון".

על רקע היעדרותן של חלק מהחברות הגדולות, ובשל העובדה ש-IBBLS התמקדה במוצר אחד שלה, עראק "אל נמרוד", קיבלו דווקא המציגים הבינוניים והקטנים יותר חשיפה רבה. דוגמה טובה לכך הייתה חברת "שקד", המזוהה יותר עם עולם היין (ועם "דרך היין") שהציגה אוסף מרשים של מותגים אלטרנטיביים לשמות הנוצצים והמוכרים בישראל. במיוחד הפתיע וויסקי "בלאק בוטל", תערובת של שבעה סוגי סינגל-מאלט מעושנים במעט וויסקי גריין, שמזכיר בטעמו בלנד מעושן בסגנון "ג'וני ווקר בלאק-לייבל". מעבר לכך קידמה החברה את מותג הבירה ההולנדי "גרולש".

מותג הוודקה "ואן-גוך" זכה השנה לבולטות נאה בזכות דוגמניות יפות, מעוטרות בציורים נוסח האמן והאוזן. הוודקה המצוינת הזאת עושה כבר במשך שנתיים עבודה יסודית על השוק הישראלי, כשהיבואן "ארודן" מביא ארצה גם משקאות נוספים, אותם הוא מנסה תחילה על הקונים בחנות "ג'יימס ריצ'רדסון" בנתב"ג, בטרם יחליט על יבוא סדיר.

מקלות בגלגלי הרפורמה

השנה האחרונה עברה על ענף האלכוהול בישראל בסימן הרפורמה המתגבשת במיסוי על משקאות אלכוהוליים. הרעיון מאחורי הרפורמה היה לשנות את הסטאטוס של התחום בישראל, שבה נהוג מס קנייה פרוגרסיבי (ככל שמחיר הקנייה גבוה יותר, כך עולה שיעור המס) כך שיתאים לנעשה בעולם: מיסוי אחיד על אלכוהול בנפח - כלומר שני משקאות עם 40% אלכוהול (כמו וודקה, וויסקי, טקילה וכיו"ב) ישלמו את אותו המס בלי קשר למחיר הקנייה של הבקבוק.

כוונתו של בועז סופר, מרשות המיסים באוצר, הייתה "להעלים את האלכוהול מהבגאז'" כמו שהתבטאו בענף. או במילים אחרות: למנוע מצב שבו וודקה זולה תימכר בכ-20 שקל לבקבוק ותילגם, בדרך כלל, על-ידי צעירים מחוץ למועדונים או פאבים. הרפורמה שכונתה גם "רפורמת קוקה-קולה", היתה אמורה לנטרל חלק מהכוח של יבואנים בלעדיים וותיקים (שהשיגו מחירי קנייה טובים יותר מהיצרן בחו"ל, ובכך הפחיתו בהתאמה את שיעור המס שעליהם לשלם), מה שהיה מגדיל את משקלו של מערך ההפצה, נקודה שבה יש לקוקה-קולה ולחברות-הבת שלה יתרון גדול על פני מפיצים אחרים (בקוקה-קולה מודים שיש להם אינטרס ברפורמה, אך מכחישים שהיו מעורבים בגיבושה).

גם היבואנים שהתנגדו למהלך, ואפילו הצליחו לייצר בענף חזית אחידה נדירה כנגדה, העריכו שהיא בלתי נמנעת, והענף הלך ונערך לקראת שינוי המיסוי הצפוי. אלא שבפגישה שנערכה שלשום (ד') במשרד האוצר, ניסו לכפות על סופר "רפורמה ברפורמה" באופן שתאיין אותה מתוכן מעשי. על-פי הצעתם של גיורא עיני ושרגא ברוש, תכלול הרפורמה גם הגנה על התוצר המקומי, או במילים אחרות: שורה של תקנות והסתייגויות תוביל לכך שהמצב הקיים יישאר כפי שהוא היום, עם אלכוהול מקומי במחיר נמוך, ואלכוהול מיובא במחיר יקר להחריד.

המשמעות מבחינת הצרכן הסופי היא שנמשיך לשלם ביוקר עבור משקאות אלכוהוליים יקרים: ג'יימס ריצ'רדסון תשמור על מקומה כחנות המשקאות הגדולה בישראל (ואחת הגדולות בעולם, בוודאי פר-נפש). יחד עם זאת, מחירי התוצר המקומי והייבוא הזול, יישארו ללא שינוי וכמותם גם הכותרות על אלימות בני נוער שחיסלו בקבוק וודקה מה"פיצוציה" לפני שעברו לחסל זה את זה.

הטרנדים של קיץ 2009

* העראק מכה שנית:

נדמה כי אין אביב ישראלי שיהיה שלם ללא הכתבות הקבועות על "שובו של העראק", משקה האניס הוותיק. אלא שהשנה נדמה שמשהו בכל זאת השתנה: IBBLS, חברת המשקאות הכהילים של קוקה-קולה (וודקה סמירנוף, וויסקי ג'וני ווקר, יקב תבור ועוד) רכשה בשנה שעברה את המותג "נמרוד", עראק בסגנון "זחלאווי" שמיוצר בישראל על-ידי נוצרים לבנונים, אנשי צד"ל לשעבר. מבחינה אובייקטיבית מדובר במשקה איכותי וטעים לא פחות מהגרסה הלבנונית המקורית, וההערכה היא שעם המאמץ השיווקי האדיר של הרוכשים החדשים עשוי ה "נמרוד" להפוך הפעם באמת לאחד המשקאות החזקים של הקיץ הקרוב.

העראק כבר מזמן אינו משקה של "חמארות" (בתי מרזח קטנים) בשולי השוק, המזרחיות היא כבר מזמן בון-טון מקומי ושינוי הסטאטוס שלו ממשקה שנלגם עם מים וקרח בלבד למשהו שמערבבים בו מיץ אשכוליות אדומות ונענע, הפך את העראק למרענן הרשמי של הקיץ. ה "נמרוד" אינו זול, ותג המחיר שלו (כ-55 שקל לבקבוק) ממקם אותו בין הוודקות הטובות (אבסולוט, פינלנדיה, סמירנוף). הציפייה היא שכמותג מוביל הוא יעלה את סך המכירות של כל משקאות האניס בישראל, כך שגם מותגי עראק פחות ממותגים או משקאות אניס כאוזו, ראקי או פסטיס, ייהנו מהשינוי.

"בעוד שוודקה וויסקי הם משקאות פופולריים בכל ימות השנה, בקיץ ניתן לראות עלייה בצריכת משקאות האניס", אומרת רונית אבנר אפשטיין, סמנכ"לית השיווק בחברת הכרם. "הקהל הישראלי אוהב את האניס שלו בעיקר בתוספות כמו לימונדה/אשכוליות ולאחרונה גם בצ'ייסר קפוא".

לאור העובדה שמפיצי וודקת הסופר-פרימיום "ואן-גוך", בחרו באחרונה להפיץ את "עראק ירושלמי" מפעל משפחתי לעראק בטעמים, הרי שניתן בהחלט לקבוע שקיץ 2009, צפוי לרשום עלייה תלולה בגזרת העראק.

* אלכוהול מבעבע בבקבוק אישי:

פרוסקו, היין המבעבע של צפון איטליה, מגיע לראשונה לארץ וצפוי להפוך לאחד הטרנדים החמים ביותר הקיץ. פרוסקינו קאזאביאנקה, גרסה צעירה וחדשנית של המבעבע המפורסם, מושקת בימים אלה בארץ במהדורה מיוחדת בבקבוק אישי בייבוא חברת "הכרם".

המשקה המבעבע בבקבוק אישי כובש בשנים האחרונות את המועדונים והברים באירופה, אולי מפני שהוא נלגם בדרך כלל בקשית. צורת שתייה זו מתאימה מאוד לקהל, ובמיוחד לקהל הנשי. שיעור האלכוהול הנמוך בנפח המשקה (יין לכל דבר ועניין), מקל על שתיינים "מתחילים" או למי שרוצה ללגום ולהישאר יחסית מפוקס.

* משקאות קפואים:

התפתחות מעניינת שטרם ניתן להגדיר כ"טרנד" היא הפיימוס-גראוס הקפוא. עוד לפני ההסברים, הרי שהשיווק של משקה איכותי כוויסקי בצורת הגשה "קפואה" שאופיינית לאלכוהולים "לבנים", אינה מפתיעה: בעוד שנתח המשקאות הלבנים (שהם למעשה שקופים) כמו וודקה, ג'ין, טקילה וכיו"ב, רושם עלייה בקרב צעירים, בעיקר בשל יכולתם של המשקאות הללו להיות בסיס טוב לקוקטיילים ומשקאות-ארוכים, הרי שהמשקאות "החומים": וויסקי, ברנדי וקוניאק נאבקים על מקומם.

הוויסקי זוכה אמנם לפריחה בזכות טרנד ה"סינגל מאלט" שהחליף את הקוניאק כמשקה של גברים-מצליחנים, ובעיקר בזכות שווקים חדשים, בעיקר במדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), אבל ככל שמדובר בשווקים הישנים (אירופה וארצות-הברית), הוא סופג ירידה בצריכה, בעיקר בקרב קהלים צעירים שמחפשים אפקט מהיר של משקה קל ללגימה ומהיר השפעה (כמו וודקה עם משקה אנרגיה).

כדי להלחם בתופעה, נדרשים עתה יצרני קוניאק, בעבר שומרי-הסף של טהרת המשקה, להמליץ עליו כבסיס לקוקטיילים, יצרני וויסקי, כ"ג'יימסון" האירי, משווקים אותו כבסיס ל"משקה ארוך" (בתוספת ג'ינג'ר אייל וליים) ואפילו יצרן ותיק כ"ג'וני ווקר", ממליץ להגיש את ה"גולד לייבל" היוקרתי שלו ישר מהמקפיא.

מעל כולם הגדילה לעשות יצרנית הוויסקי פיימוס-גראוס (הבלנד של המאלטים מקאלן והיילנד פארק) שפיתחה צורת שתייה חדשה - Frozen Famous. המצאה חדשה זו, הנקראת הגשה קפואה, היא הראשונה מסוגה בתעשיית הוויסקי העולמית ומאפשרת הגשה של הוויסקי בטמפרטורה של 18 מעלות מתחת לאפס.

מרכיב המפתח של ההגשה הקפואה הוא "הבקבוק הקפוא" המיוחד אשר נשמר בקירור ומונח על הבר הקדמי, כאשר המקרר המכיל את הוויסקי מאוחסן מתחת לדלפק מחוץ לטווח הראייה. המראה והנוכחות הייחודיים של הבקבוק על הבר הקדמי מייצרים התעניינות וסקרנות רבה בקרב הלקוחות.

ההחדרה של "פרוזן פיימוס" לישראל, בידי היבואן "צרפת-ישראל", נעשית בהדרגה, קודם כל בפריפריה. מתי יוכלו גם בתל-אביב ליהנות מההמצאה? אצל היבואן מבטיחים שבקרוב.

המחירים בינתיים ידידותיים למשתמש החדש: מנה מהמשקה תעלה כ-25 שקל ו-"צ'ייסר" כ-15 שקל.

* ומה עוד צפוי הקיץ?

עוד שני חידושים מבית "הכרם": המשך החדירה של מותג הג'ין הפנטסטי "הנדריקס", שעושה לגזרה הרדומה הזאת את מה שעשו הסינגל מאלטים לעולם הוויסקי, ושחקן חיזוק חדש בשם "בולס", סידרת ליקרים שנועדה בעיקר לברמנים לשם הכנת קוקטיילים, אך יכולה להצליח גם בתור משקה לכשעצמו - בתנאי שתעורבב נכון עם קרח בסגנון "ברד".

עידן הקרח

מתכננים מסיבה? כמה כללים למי שמרכיב בעצמו בר משקאות לאירוע:

* דאגו לקרח: בתנאי החום והלחות באזורנו מעטים הם אלו שילגמו משקאות בטמפרטורת החדר. דאגו שחלק מהקרח יישאר בשקיות וישמש מדי פעם למילוי בכלי הקרח שעל הבר, ושחלק אחר יעורבב עם מים בתוך מיכל פלסטיק או אפילו אמבטיה, וישמש לקירור מהיר של בירה, יין מבעבע ומשקאות קלים.

* דאגו לתמהיל משקאות נכון: וויסקי הוא משקה נהדר, אך הוא מוגבל (כמעט) רק לגברים מבוגרים. מומלץ להכין כלי גדול עם משקה אלכוהולי קר ומתוק שיילגם בקלות גם על-ידי מי שאינם שתיינים גדולים. ההמלצה שבדרך כלל אינה מכזיבה באירועים שכאלה היא הכנת "קייפיריניה", משקה ברזילאי שהבסיס האלכוהולי שלו הוא קשאסה (הרום הברזילאי).

* לא על השמפניה לבדה: אלמנט חשוב נוסף במסיבות הקיץ הוא היין המבעבע אך לא חייבים לשאת בהוצאות של שמפנייה צרפתית יקרה. רוב האורחים יסתפקו גם ב"קאווה" ספרדית טובה, במחירים של 35-45 שקל לבקבוק, בתנאי שתוגש קרה ובכוסות הנכונות (גביעים).

* הקפידו על התאמה של סוג הכוס לסוג המשקה: שוק הכלים החד-פעמיים מציע היום מגוון גדול של כוסות יין, מרטיני (למרגריטות), גביעים ואפילו כוסות "צ'ייסר" קטנות, במחירים סבירים.

איפה כדאי לקנות אלכוהול

המחירון שמצורף לכתבה זו, מתבסס על המחירים הקיימים ב "בית המשקאות של נפתלי", אחד הסיטונאים הגדולים בשוק הישראלי שפתח באחרונה סניף חדש ברחוב שלבים שביפו (ליד איצטדיון בלומפילד) וכן על מחירי רשת "דרך היין". הסניף החדש של נפתלי הוא עוד נדבך בחוויית הקנייה המתעצמת של משקאות אלכוהוליים בישראל. "דרך היין" היתה כבר מזמן לרשת ארצית שמוכרת, לצד היין שבמרתפיה, גם מותגי אלכוהול קלאסיים. "חינאווי ג'ורג'" צמח מחנות מרכזית אחת בכיכר השעון ביפו לרשת "וויין אנד מור" שסניפי הדגל שלה ברחוב קרליבך בתל-אביב ובמתחם "ביג" במערב ראשון-לציון היו לחנויות אלכוהול מובילות גם בסטנדרטים עולמיים. גם מפיצים קטנים יותר הפכו ממחסנים למשהו שמזכיר יותר חנויות בוטיק.

המיתוס הרווח לפיו החנויות הזולות לממכר משקאות אלכוהוליים בישראל נמצאות באזור רחוב העלייה שבדרום תל-אביב, אינו חסר בסיס לחלוטין, אולם צריך לזכור כי לעיתים עלולה להגיע לחלק מהחנויות האלה גם סחורה מזויפת של מותגים מובילים. לכן, אם אתם בוחרים באופציה הזולה, מוטב לבחור בחנות מהימנה שעליה קיבלתם המלצות.

לפני רכישה מרוכזת של אלכוהול למסיבת קיץ או לחתונה:

1. הכינו רשימה של הפריטים המיועדים לרכישה.

2. בדקו מי ממכריכם אמור לעבור בדיוטי-פרי (ההפרש על בקבוקים יקרים מאוד יכול להגיע למאות אחוזים). החוק שמגביל הכנסה של ליטר אחד לבגיר שנכנס ארצה כמעט שאינו מיושם.

3. שגרו את הרשימה לכמה חנויות משקאות, ובדקו מי מעניקה את המחיר הטוב ביותר. תקופת המיתון יכולה ליצור הבדלים של עשרות אחוזים בין סיטונאי אחד לאחר.

יין