המשבר בדיור הגיע לניו-יורק: מספר הבתים שנמכרו במנהטן צנח ב-50%

הממוצע לדירה נפל בשיעור של 21.4%-24% לעומת אשתקד ■ "השוק ממשיך להידרדר, אבל לא בקצב של הסתיו שעבר; הירידה עדיין לא הסתיימה"

היקף הדירות שנמכרו במנהטן צנח ביותר מ-50% והמחיר הממוצע לדירה נפל בשיעור של 21.4%-24% לעומת אשתקד. כך עולה מנתונים שפרסמו מספר גורמים בשוק הנדל"ן בעיר. המספרים משקפים את העובדה שהמיתון בארה"ב מאלץ תושבים רבים להנמיך את הדרישות שלהם ברכישה של דירה חדשה.

לפי דו"ח שפרסמה היום (ה') פרודנשל דאגלס אלימן ריל אסטייט, מחירה הממוצע של דירה במנהטן התכווץ ברבעון השני ל-1.3 מיליון דולר, לעומת 1.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

השוק מידרדר

ג'ונתן מילר, נשיא ומנכ"ל מילר סמואל ריל אסטייט אפרייסרס, טוען כי מרבית הירידה נרשמה בסתיו, כשמשבר האשראי שיתק את השוק. "השוק ממשיך להידרדר, אבל לא בקצב של הסתיו שעבר, ושהירידה עדיין לא הסתיימה".

החמרת הדרישות להענקת משכנתא, הגידול באבטלה והמיתון פגעו קשות בשוק הנדל"ן של ניו יורק, שבמשך יותר משלוש שנים הצליח לנתק את עצמו מהמגמות בשוק הדיור האמריקני הקורס.

ברבעון השני ירד המחיר החציוני - שבו מחצית מהערכים היו גבוהים יותר והמחצית השנייה נמוכים יותר - ב-18.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והגיע ל-835,700 דולר. המחיר החציוני של דירה מיד שנייה ירד ב-25.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך עלה ב-7.4% לעומת הרבעון הקודם.

ירידה חדה באמת

דו"ח של קורמורן גרופ ו-Property Shark.com מראה שברבעון הראשון גדל מספר העסקאות לרכישת דירה חדשה ב-10%-15%, ומספר המכירות של דירות יד שנייה עלה ב-30%-35%. "המחירים רשמו ירידה חדה באמת", אמרה פמלה ליבמן, מנכ"לית קורמורן. "אלה שממשיכים לשבת על הגדר ולחכות לירידות דו-ספרתיות נוספות, צפויים לאכזבה גדולה".

מספר יחידות הדיור שהוצעו למכירה גדל ב-9,378 - קפיצה של 8.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך ירד ב-10.2% לעומת הרבעון הקודם. *