חוות-דעת משפטית: דרעי לא יוכל לשוב לפוליטיקה עד 2010

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע: 7 שנות הקלון שנגזרו על דרעי יפוגו רק בתום תקופת העונש המקורי שנגזר עליו ב-1 בספטמבר 2010 - ולא על-פי תקופת ריצוי העונש בפועל

בעוד המערכת הפוליטית כולה עסוקה בניחושים מה יעשה אריה דרעי עם תום 7 שנות הקלון שהוטלו עליו, כעת מתברר כי לא בטוח שיו"ר ש"ס לשעבר יוכל לשוב לחיים הפוליטיים בקרוב כפי שהוא מצהיר.

אמנם בשבוע הבא ימלאו 7 שנים לשחרורו של דרעי מהכלא, אך ייתכן כי יו"ר ש"ס לשעבר ייאלץ להמתין עוד יותר משנה, עד ספטמבר 2010, מחוץ לזירה הפוליטית. חוות-דעת משפטית קובעת כי 7 שנות הקלון שנגזרו על דרעי יפוגו רק בתום תקופת העונש המקורי שנגזר עליו (1 בספטמבר 2010) - ולא על-פי תקופת ריצוי העונש בפועל. זאת, בניגוד לסברה הרווחת כי תקופת הקלון של דרעי תסתיים ביום שימלאו 7 שנים ליציאתו משערי כלא מעשיהו (15.7.09).

לדברי עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט חוקתי ומנהלי, ספירת הקלון על-פי החוק מתייחסת לעונש ולא לביצוע העונש. ברנע מציין כי ישנו חריג אחד: חנינה שמבטלת את העונש, אך זהו לא המקרה של דרעי. האפשרות היחידה של דרעי לשוב מוקדם יותר לחיים הפוליטיים על-פי הפרשנות הזו היא בקשת חנינה מנשיא המדינה, שמעון פרס - ורק אז ניתן יהיה למחוק את עצם ההרשעה.

לא מתחשבים

דרעי החל לרצות את עונשו ב-2 בספטמבר 2000 והשתחרר מהכלא 3 שנים לאחר מכן, בניכוי שחרור מנהלי, בחודש יולי 2003.

במערכת הפוליטית נהוג לחשב את 7 שנות הקלון שנגזרו על דרעי החל מיום שחרורו. אלא שעל-פי פרשנותו של ברנע, החוק אינו מתחשב בקיצור עונשו של דרעי בשליש, ולכן על הקלון להסתיים רק בספטמבר 2010. אם דרעי לא היה מבקש את עיכוב ביצוע גזר הדין, תקופת הקלון היתה תמה קודם לכן.

"מדובר בפרשנות אבסורדית", אומר ברנע בהתייחסו לסברה המקובלת כי תקופת הקלון של דרעי תפוג בשבוע הבא. "ואם הוא היה בורח מהכלא? האם אז הוא היה יכול לטעון כי צריך לספור לו את הקלון מהיום שברח? מי שהורידו לו שליש הוא אסיר ברישיון, הוא לא אדם חופשי", הוא אומר. "כשאנשים משתחררים על שליש, בגין שחרור מינהלי או בשל קציבת העונש - העונש שהוטל לא הופך לקצר יותר, אלא רק מתאפשרת לאדם היציאה מכותלי בית-הסוהר מוקדם יותר", הוסיף.

ברנע העריך כי יהיה מי שיגיש עתירה לבית המשפט אם דרעי ינסה לחזור לזירה הפוליטית קודם לפני ספטמבר 2010.

קיבל חיזוק

דבריו של ברנע מקבלים חיזוק בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים, שניתן בעת שביקש יו"ר ש"ס לשעבר ב-2008 להתמודד על ראשות עיריית ירושלים. אז פנה דרעי ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית וביקש ממנו לאשר כי משך הקלון שנקבע לו בגין המאסר הוא 6 שנים, כפי שהיה החוק בעת שריצה דרעי את מאסרו ובאופן שיאפשר לו להתמודד בבחירות. יושב-ראש הוועדה דחה את בקשתו.

דרעי פנה לבית המשפט המחוזי בירושלים, וזה פסק כי משך הקלון הוא 7 שנים, בהתאם לחוק התקף, ובכך נמנעה מדרעי האפשרות להתמודד בבחירות אלה. בית המשפט קבע אז כי הקלון מתחיל עם סיום תקופת המאסר שגזר בית המשפט - ולא מתי שבוצע השחרור בפועל.

דרעי ביקש שלא להגיב על הדברים.

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של פרקליטו של דרעי, עו"ד נבות תל-צור, עד לפרסום הידיעה.