הבלוף נחשף: MSI הטייוואנית מכחישה רשמית כל קשר עם סייף-סקיי - תנקוט צעדים משפטיים

(עדכון) - בדיקת "גלובס" העלתה את הספקות הראשונים באשר ל"אקזיט המיליונים" ■ MSI: "אין לנו משאבים ואין כל כוונה להשקיע בסייף-סקיי או לרכוש את הטכנולוגיה שלה" ■ בוחניק: "אנחנו לא מתרגשים, בשבוע הבא יהיו הפתעות - נסגור מול מי שיהיה. יכול להיות שליעקב קוראים יצחק"

חברת MSI הטייוואנית הוציאה היום (ה') הכחשה רשמית לקיום כל עסקה עם חברת סייף-סקיי, ממציאת "מדבקת הפלא" לכאורה, אשר אמורה להתריע מראש על גורמים להתקפי לב. זאת, ימים ספורים לאחר בדיקת "גלובס", אשר העלתה את הספקות הראשונים באשר לביצוע "אקזיט המיליונים".

"MSI מעוניינת להבהיר כי בהקשר לדיווחים באשר לרכישת חלק מחברת סייף-סקיי הישראלית - MSI מכחישה בתוקף כל מעורבות בעסקה כזו", נמסר בהודעת החברה. "מעולם לא שמענו על סייף-סקיי".

MSI מתכוונת לנקוט בצעדים משפטיים כלפי כל מי שהשתמש בשמה לשווא. בהודעת החברה צוין, כי "אין לנו משאבים ואין לנו כל כוונה להשקיע בסייף-סקיי או לרכוש את הטכנולוגיה שלה".

החברה הביעה אף מחאה חריפה על השימוש של סייף-סקיי בשמה והבטיחה לנקוט בצעדים משפטיים נגד סייף-סקיי.

"אנא תקנו כל חדשות לא מבוססות הקשורות ל-MSI", אומרת החברה, תוך שהיא מתייחסת לעיתונים בישראל אשר מיהרו להכריז על דבר העסקה.

עמוס בוחניק, לעומת זאת, ממשיך לעמוד על שלו : "אנחנו לא מתרגשים, בשבוע הבא יהיו הפתעות".

מול MSI הטיוואנית?

"מול מי שיהיה. יכול להיות שליעקב קוראים יצחק", אמר בוחניק וניתק.

גבי פיקר התפטר אמש מתפקידו

גבי פיקר, מנכ"ל חברת לייף-סקיי אשר המציאה לכאורה את "מדבקת הפלא", התפטר אמש (ד')מתפקידו. זאת, בשל סירובו של עו"ד גבי הייק ממשרד מ. זליגמן, שערך את מזכר ההבנות עבור החברה, למסור לפרקליטו של פיקר את המזכר שנחתם כביכול בין לייף-סקיי לבין חברת MSI.

פרקליטו של פיקר, עו"ד רונאל פישר, אמר הלילה כי בעקבות הפרסומים בתקשורת שלפיהם מזכר ההבנות שנחתם אינו תקין, ביקש פיקר ממשרד רונאל פישר, נרי ושות' לבדוק את פרטי הפרשה ולהגיש לו מסקנות. עו"ד שלומי הדר ממשרדו של פישר ביקש את המזכר מהייק, שייצג את בעלי השליטה בחברה, ד"ר עמוס בוחניק ואריק קליין, להעביר לו את המזכר לצורך בדיקתו.

ואולם להפתעתו, סירב הייק למסור את המסמך בנימוק שהחברה לא אישרה לו לעשות כן. התנגדותו של הייק נראתה בעיניו של פיקר חשודה, "ולפיכך לא ראה כל ברירה אלא להודיע לבעלי החברה לפני מספר שעות כי הוא מתפטר לאלתר מתפקיד המנכ"ל".

החלטתו הסופית, כך נאמר בהודעה שפרסם, התקבלה לאחר שעיין בהתכתבויות בין משרד פישר לגבי הייק, מהן עולה בבירור סירובו של הייק למסור את המזכר.

עו"ד הייק מסר בתגובה: "אכן התקבלה פנייה מעורך דינו של פיקר, לקבל לידיו את מזכר ההבנות. בהתאם לכללי האתיקה והדין בישראל, עו"ד איננו מורשה להעביר מסמכים הנמצאים בבעלות החברה ללא הסכמתה המפורשת. לפיכך, הוצע לפיקר לפנות לחברה בעניין. מבחינת משרדנו, אין כמובן כל מניעה אחרת להעביר המסמכים לידי פיקר, שהיה מודע להם וראה אותם בעבר במסגרת תפקידו כמנכ"ל סייף-סקיי".

"ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר (ה'), את דבריו של ד"ר פיקר לאחר ההתפטרות. "אני מרגיש שהונו אותי", אמר פיקר. "אני מתפטר שבועיים מאוחר מדי". פיקר חושש לסכם את הפרשייה, ואומר כי "ברור שנגרם נזק לשמי הטוב, אני נאלץ לנטוש את הפרוייקט באופן חד צדדי, ומהבחינה הזו יש לי תחושת אי-נוחות כלפי עמוס בוחניק וחגי הדס. מאוד קשה לי להגדיר את מה שקרה, אך נראה לי לצערי שמאחורי הפרוייקט הזה יש סבירות גדולה של הונאה".

"ד"ר פיקר שכר אותי כדי לגלות מי רימה את מי"

מוקדם יותר אתמול אמר פישר: "ד"ר פיקר שכר אותי כדי לגלות מי רימה את מי. מנכ"ל של חברה לא יכול להתעלם ממה שהוא שומע, אז הוא בודק. המנכ"ל פיקר לא שם מההתחלה. הוא לא מושקע ולא שותף, עבר מעט זמן מאז שהתחילו לבדוק בתקשורת ולכן הוא בודק".

ד"ר עמוס בוחניק, מייסד ומבעלי לייף-קיפר, אמר אתמול ל"גלובס": "אני מציע שנמתין לשבוע הבא. אנחנו לא סוטים כהוא זה ממה שנאמר". אולם מכיוונו של פיקר, כאמור, הסיפור נשמע כעת הרבה פחות החלטי, והתפטרותו סודקת את חומת קברניטי החברה.

פיקר סירב להתראיין בימים האחרונים, ושלח אותנו אל רונאל פישר ששחרר את ההצהרה הפרובוקטיבית: "נשכרתי לבדוק מי עבד על מי". עו"ד שלומי הדר, המטפל בתיק מטעם המשרד, אמר אתמול ל"גלובס" כי "פיקר לא היה מעורב בפיתוח. הוא נכנס אחרי שהמוצר כבר היה מוכן ואחרי שהעסקה עם החברה הבריטית כבר נרקמה. הוא לא מושקע בסיפור. יש דברים שאפשר לצפות ממשקיע, אבל הוא המנכ"ל. אם יש עסקאות, זה צריך לעניין אותו אולי כשהדברים נהיים יותר משמעותיים. למשל הוא צריך לבדוק אם הכסף נכנס".

* אפשר לחלוק עליך לגבי תפקידו של מנכ"ל בחברה. הוא לא פגש מעולם את המשקיע הגדול שלו

"החברה הוקמה לא מזמן. לוקח זמן עד שדברים יוצאים אל הפועל".

יצויין כי פיקר אמר שלשום ל"גלובס": "אנחנו בחברה זמן רב מספיק כדי לשלוט בעניינים", אך לא אמר בכמה זמן מדובר. הד"ר המשיך לתהות מדוע אנחנו מטרידים חברה פרטית בזוטות כגון האם עסקת ענק עליה דווח ביוזמת החברה לעיתונות, אכן מתקיימת או לא.

* לכל הפחות זה צריך להטריד את החברה הטיוואנית, עליה נאמרו דברים שהם אולי לא נכונים.

"אם הדיווח לא היה נכון, ואני מדגיש - אם, אתם יכולים להיות בטוחים שנוציא תיקון"

* אז אנחנו נאכל את הכובע ביום שני, כמו שפיקר הבטיח עד לפני יומיים וכמו שבוחניק ממשיך להבטיח?

"אני לא יודע על משהו ספציפי שאמור להתרחש ביום שני, אבל אני לא יכול לדבר בשם החברה. אנחנו רק עומדים לצד גבי פיקר ומגיבים עבורו כי הוא נמצא כרגע בחו"ל".

מבוכה במשרד עוה"ד זליגמן

במשרד עוה"ד מ. זליגמן ושות', מהגדולים והוותיקים בארץ, שוררת בימים אלה מבוכה לא קטנה. מספר 2 במשרד ומנהל מחלקת שוק ההון בו, עו"ד גבי הייק (55), הוא שייצג את חברת סייף-סקיי בעסקה והכין את מסמך ההבנות. מדובר בעורך דין מנוסה ובכיר ("ליגה לאומית", מעיד עליו קולגה), ובברנז'ה המשפטית תוהים כיצד נפל בפח - במקרה שאכן מדובר בתרגיל עוקץ.

במשרד אמרו אתמול (ד'): "חברת סייף-סקיי פנתה באחרונה למשרדנו על מנת שיכין את מזכר ההבנות ולאחריו את החוזה בינה לבין חברה באנגליה, לצורך הקמת מיזם משותף לפיתוח, לייצור ולשיווק של מדבקה לאבחון נתונים קרדיולוגיים ואחרים.

"כפי שמסר לנו הלקוח, שירותי משרדנו נתבקשו בשלב מתקדם של המשא-ומתן בין הצדדים, לאחר שהצד השני השלים בדיקת נאותות ממושכת ולאחר שעיקרי ההתקשרות הוסכמו בין הצדדים. נכון להיום נערך מזכר הבנות בלבד בין הצדדים שנחתם על-ידי סייף-סקיי, ולידינו הומצא עותק שנחתם גם על-ידי הצד השני. כל ההתנהלות המשפטית לעניין עריכת מזכר ההבנות מאז הפנייה למשרדנו נעשתה באופן שגרתי וכמקובל בימינו בעסקאות דומות".

משרד זליגמן מעסיק כיום כ-65 עורכי דין, מהם כ-16 שותפים. מאז שנת 1965 עומד בראשו עו"ד אלי זהר, שבשנים האחרונות מוכר בעיקר כפרקליטו הצמוד של חברו הטוב, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

נקשר לפלד-גבעוני

עו"ד גבי הייק מלווה חברות היי-טק מתחילת דרכן, וליווה עשרות הנפקות של חברות בישראל ובחו"ל. הוא מתמחה במשפט מסחרי, דיני ניירות ערך, היי-טק ועסקאות בינלאומיות, ובין היתר שימש כיועץ משפטי של כמה חברות ציבוריות ובהן אורמת תעשיות, אוסיף, אינספייר, קבוצת אנגל ועוד. בעבר ריכז את בדיקת שוויו של בנק המזרחי לקראת יציאתו לבורסה בתל-אביב והנפקת חבילה של מניות.

שמו של הייק עלה בפרשת הקריסה של קבוצת פלד-גבעוני, שם שימש כיועץ המשפטי של פויכטונגר תעשיות וטיפל בכל היבטי שוק ההון של הקבוצה. במהלך המשפט הפלילי בפרשה העיד רו"ח יצחק ראט, ששימש דירקטור חיצוני בפויכטונגר, כי לא סמך על הייק, משום שלדעתו הוא ייצג את קבוצת בעלי השליטה ולא את החברה והעמיד עצמו במצב של ניגוד עניינים. לכן ביקש למנות את עו"ד רם כספי כיועץ משפטי נוסף.

השבוע טען אחד מבעלי השליטה בקבוצת פויכטונגר, המפכ"ל לשעבר רפי פלד, כי כל העסקאות המפוקפקות לכאורה שהביאו לקריסת הקבוצה כלל לא הובאו לידיעת הדירקטוריון, וכי ההחלטה שלא להביאן לדירקטוריון גובתה בחוות-דעת משפטית של הייק.

עו"ד אלי זהר, המתמחה בכל תחומי המשפט המסחרי וכן בעבירות צווארון לבן, נחשב אחד מעורכי הדין הבכירים בארץ. הוא מקושר לראשי מערכת הביטחון (ואף משמש כיועץ משפטי חיצוני לשב"כ), מקורב לראשי המערכת המשפטית וכן לפוליטיקאים כמו אהוד ברק ולאנשי עסקים כמו מוזי ורטהיים, אהוד בן-ש"ך ואהרן דברת ז"ל.

אביו, עו"ד שמאי זהר, היה ממייסדי משטרת ישראל. בנו, גיא זהר, הוא מגיש תוכנית הטלוויזיה "היום שהיה" בערוץ 10, ובעבר שימש כסמנכ"ל התוכן בערוץ. גיא הוא היחיד במשפחה שאינו משפטן ואינו מועסק במשרד. רעייתו של אלי, עו"ד נילי זהר, היא שותפה ומרכזת תחום הגישור במשרד; בתם, עו"ד דנה דורון, היא מנהלת המשרד; ואילו הבן השלישי, עו"ד איתי זהר, הצטרף למשרד אחרי קריירה משפטית בארה"ב.

לא רק MSI: קליין הציע ליגאל ארנון ופירון לייצגו מול חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון - המשרדים סירבו

אחד הנעלמים הגדולים בפרשת סקיי-לייף, אם אכן תתברר כפרשת עוקץ, הוא המניע של אריק קליין. ההערכה המרכזית המועלית כמניע אפשרי של קליין היא רצונו לקבל מימון כספי על בסיס העסקה. כלומר, קליין ביקש לקבל באמצעות הסכם ההבנות, שבו התחייבות של חברה גדולה לשלם סכום כסף משמעותי, מימון מגורם שלישי.

ל"גלובס" נודע כי לפני מספר חודשים פנה קליין למשרדי עורכי דין נוספים, ובהם יגאל ארנון, מ. פירון ופנינת ינאי, אך אלה סירבו לטפל בו בשל סימני שאלה שונים, מה שרק מגביר את המבוכה במשרד זליגמן שטיפל לבסוף בעסקה.

עוד נודע כי קליין טען בפניהם שמספר משקיעים, ובהם תאגידי הענק ג'ונסון אנד ג'ונסון ומדטרוניק, מתעניינים בהמצאתו. כן טען כי מספר משרדי עורכי דין "רודפים אחריו" כדי לייצגו. שלושת המשרדים סירבו להגיב בנימוק שמדובר ביחסי עורך דין-לקוח.

כך פנה קליין לעו"ד ברי לבנפלד מיגאל ארנון, המתמחה בתחום המכשור הרפואי, וביקש שייצגו. קליין אף ערך למשרד הדגמה של המדבקה. הנוכחים התרשמו מהאלמנט התקשורתי של ההמצאה (השידור לטלפון הנייד ולשרתים), אך לא היו בידיהם כלים סטנדרטיים כמו מכשיר א.ק.ג כדי לאמת את נתוני המדידות. איש הקשר עם החברה היה קליין ובהמשך גם ד"ר עמוס בוחניק, כשהמנכ"ל גבי פיקר כמעט שלא היה מעורב.

ומה לגבי חתימת העסקה במייל? עורך דין בכיר בתחום אומר כי "במיוחד בימים אלה יש הרבה עסקאות הנעשות בדוא"ל ובשיחות ועידה, ובהן אינך נפגש עם הצד השני. אבל אין סיבה ש-MOU (מזכר הבנות) ייחתם בנוכחות 4 אנשים וידרוש אישור נוטריוני, במיוחד כשמדובר במסמך לא מחייב, שבו לאישור אין תוקף. מסמך כזה יכול להתחיל משא-ומתן ובדיקת נאותות, אבל לא להוות סוף התהליך".

אותו עורך דין תוהה כיצד עורכי הדין שביצעו את המזכר לא בדקו אפילו את אחד המסמכים המוצהרים הנוגעים לאישור FDA, פטנטים וניסויים קליניים.

במשרד ארנון אמרו כי עו"ד לבנפלד ידוע כמי ש"עובד לפי הספר", אך במקרה זה הסכים "להחליק" כמה סימני שאלה. בשלב מסוים הגיע למשרד מידע על עברו של קליין, שגרם למשרד להעמיד תנאים להמשך ההתקשרות, תנאים שלא התקיימו. קליין הותיר רושם של אדם חכם, בעל ביטחון עצמי אך "קצת לחוץ".

עורך דין אחר המנוסה בעסקאות, אומר ל"גלובס" כי מנגד מדובר בעסקה תמוהה אפילו במונחים של עסקאות מקומיות. "בעסקה שבה אינך מכיר את הצדדים, אתה בודק באופן ראשוני את הלקוח שלך - אמינותו והרקורד שלו, את החברה שממול ואת עורכי דינה. גם תמיד יש אינטראקציה משפטית כמו פגישות עם עורכי הדין שמנגד או לפחות שיחות ועידה עימם.

"במקרה זה הכל נעשה בשלט רחוק תוך ויתור על כל מקדמי הביטחון. זה מפתיע, כי גבי הייק אינו עורך דין זוטר שהתפתה לעסקה גדולה. בעיניי עסקה גדולה מאוד דווקא מחייבת זהירות יתר, אך כאן ייתכן שהיא גרמה לאפקט הפוך של סינוור יתר".