איזו חברת סלולר מציעה את שירות הורדת המוזיקה הטוב ביותר?

פלאפון מציעה כיום את השירות האטרקטיבי ביותר למרות המגבלות שלו ■ סלקום היא היחידה שמאפשרת הורדה נוחה גם למחשב וגם לטלפון ■ ואורנג' בינתיים מאחור - אך צפויה בקרוב לשנות את מאזן הכוחות

תעשיית המוזיקה עברה מיני-מהפכה בשנה האחרונה, בעקבות פתיחתן של חנויות הורדות השירים של המפעילות הסלולריות. 3 המפעילות הסלולריות מציעות היום שירותים להורדות שירים, כאשר על-פי הערכות, קרוב ל-10 מיליון שירים יימכרו עד סוף השנה דרך סלקום, פלאפון ואורנג'.

לפי נתוני אקו"ם ההכנסות ממוזיקה סלולרית ואינטרנט (כולל רינגטונים וקליפים) עברו ב-2008 את מכירות הדיסקים, כאשר הם הגיעו ל-8.1 מיליון שקל לעומת 6.7 מיליון שקל מדיסקים.

עד לפני שנה היו קיימות בארץ רק שתי חנויות מוזיקה אינטרנטיות: Songs של NMC ו-imusic של נענע דיסק. הלקוחות שקיבלו בחנויות האלה מבחר מצומצם של אומנים, הצביעו ברגליים ובחרו להוריד שירים במקום אחר.

בחו"ל קיימות כמובן אלטרנטיבות קורצות יותר שאינן פתוחות לישראלים: חנות המדיה של אפל - iTunes מציעה למשתמשים לרכוש כמעט כל שיר שירצו, ונוקיה מציעה ללקוחות שרכשו חלק מהמכשירים שלה ליהנות מהורדת שירים ללא הגבלה במשך השנה הראשונה בחנות המוזיקה שלה.

בארץ המודל של שירים ללא הגבלה נמצא בחיתוליו ופלאפון היא הראשונה שמציעה שירות דומה, אך במתכונת של השכרה חודשית ולא רכישה (הרחבה על השירות של פלאפון בהמשך).

באופן כללי, הכיוון אליו מתקדם ענף הסלולר הוא מודלים של רכישה ללא הגבלה, אך חברות הסלולר עדיין בודקות כיצד ליישם אותו. לדברי גיא באומן, סמנכ"ל התוכן והמוצרים בפלאפון "הקונספט של MUSIX (שירות השכרת השירים של פלאפון, צ"ה) נולד לאחר תקופה משמעותית של לימוד מגמות עולמיות במוזיקה ומתוך היכרות עם צורכי לקוחותינו. בתחילת הדרך הצגנו את המודל המתגבש בפני מובילי תעשיית המוזיקה בארץ ובעולם וזכינו לברכתם ולסיועם בגיבוש הקונספט".

בעוד שהמודל של פלאפון כולל הגנת DRM (מנגנון לנעילת השירים במכשיר כך שלא ניתן להעבירם למכשירים נוספים), לדברי עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של סלקום, הכיוון בתעשייה הוא הורדת שירים ללא DRM, שתתבסס על מודלים של מכירת חבילות שירים מאוד גדולות, בתשלום חודשי קבוע.

לדברי שי גיסין, מנהל אגף התוכן באורנג', "הדגש בעתיד הוא על מגוון עשיר, תמחור נוח ומתן בעלות מלאה ללקוח על השיר שרכש. אנו פועלים יחד עם הלייבלים המקומיים והבינלאומיים על מנת להציע ללקוחות שירות אטרקטיבי".

אורנג': חנות חדשה בקרוב

החל מסוף השנה שעברה החלו המפעילות הסלולריות הישראליות להציע חנויות מוזיקה מסודרות ונוחות להורדת שירים, דרך המכשיר הסלולרי (אתר האינטרנט הסלולרי) ודרך אתרי האינטרנט במחשב. הראשונה שהשיקה חנות כזו היתה אורנג' שפתחה את אתר Orange Time כבר בסוף דצמבר 2008. האתר של אורנג' כולל 200 אלף שירים של אומנים ישראליים ובינלאומיים, אולם בניגוד לחברות המתחרות הוא לא מאפשר הורדת שירים למחשב והוא גם כולל DRM על כל השירים שיורדים לטלפון.

עלות הורדת שיר בודד היא 5.90 שקלים. הלקוח יכול לבצע את ההורדה ישירות מהטלפון או לבצע את הרכישה דרך האתר ולקבל לינק להורדה בסלולרי שלו.

אורנג' מציעה מספר חבילות תוכן - לדוגמה: לקוח יכול לשלם 19 שקל עבור תוכן ששוויו 40 שקל, מה שמאפשר רכישת 6 שירים, או תשלום של 28 שקל עבור תוכן ב-56 שקל, המספק לו 9 שירים.

אורנג' לא מתכוונת להישאר עם השירות הנוכחי שלה זמן רב. בשבועות הקרובים מתכוונת החברה לבצע שדרוג מאסיבי בחנות המוזיקה שלה. ל"גלובס" נודע שהחברה תציע בקרוב יכולות של הורדת מוזיקה למחשב ללא DRM, והורדה נוספת של השירים עם DRM לטלפון. כמו כן, החברה תשים דגש על חבילות שירים גדולות, שיהוו תחרות לחבילה ללא הגבלה שמציעה פלאפון.

סלקום: לא נועלת את השירים

סלקום השיקה את חנות המוזיקה המקוונת שלה בסוף ינואר, והיא היחידה בארץ שמציעה הורדת שירים ללא DRM. המשמעות של זה היא שניתן להוריד את השירים ישירות מהאתר למחשב, ולהעביר אותם לאן שרוצים. יחד עם זאת, כדאי לדעת שאם בוחרים להוריד את השירים באתר ישירות לטלפון, הם יהיו נעולים להעברה הלאה.

בדומה לאורנג', ניתן לבצע את הרכישות גם דרך הסלולרי וגם דרך אתר האינטרנט, שם תוכלו ליהנות מגישה נוחה יותר למאגר התוכן הכולל 100 אלף שירים.

עלות הורדת שיר בסלקום למחשב או לסלולרי היא 4.90 שקלים. סלקום מציעה גם מנוי חודשי ל-5 שירים ב-10 שקל.

פלאפון: שירים ללא הגבלה

לפני כשבועיים החלה פלאפון להציע את שירות MUSIX, המציע לראשונה בארץ שירות השכרת שירים במודל של "הורד כפי יכולתך" תמורת סכום חודשי של 20 שקל. השירות כולל כ-250 אלף שירים והוא מאפשר להאזין להם הן במחשב והן בטלפון - ללא עלות נוספת.

בניגוד למפעילות האחרות, המציעות לרכוש את השיר, כאן מדובר בשירות השכרה. המשמעות היא כי MUSIX מאפשר להוריד כמות בלתי מוגבלת של שירים לטלפון, אולם ברגע שמתנתקים מהשירות לא ניתן להאזין להם יותר, למרות שהשירים ישבו פיזית בכרטיס הזיכרון של הטלפון.

פלאפון מאפשרת לעבור עם השירים בין מכשירים שונים, אולם חייבים להעביר גם את כרטיס הזיכרון עליו נמצאים השירים וגם את כרטיס ה-SIM. בכל אופן, לא מוכרחים להיות מחוברים לרשת הסלולרית בשביל להאזין לשירים, כך שאפשר להאזין להם בכל מקום, גם באזורים שבהם אין קליטה.

החידוש המעניין ב-MUSIX הוא האפשרות להוריד מאות שירים לטלפון בשנייה בודדת. מכיוון שפלאפון מאפשרת להוריד כמה שירים שתרצו, היא מציעה פתרון שלא מחייב להמתין לכל השירים שירדו בנפרד, אלא רק לחלק מהם. כך, על מנת להוריד אלבום שלם, כל שצריך הוא לסמן אותו במנוע החיפוש שבטלפון או באתר האינטרנט במחשב והשירים ישר יופיעו בנגן בסלולר.

כאשר תרצו להאזין לשיר הראשון באלבום הוא יבצע הורדה שתיקח קצת פחות מדקה. את השיר הבא באלבום הוא כבר יוריד בזמן שתקשיבו לשיר הנוכחי, כך שהמשך האזנה יתבצע בצורה חלקה. לאחר שהשירים יירדו למכשיר, לא תצטרכו להוריד אותם פעם נוספת.

האזנה לשירים באינטרנט היא פשוטה יותר, מכיוון שהשירים לא יורדים פיזית למחשב, אלא מתנגנים דרך האתר (Streaming). לא מדובר בפתרון אידיאלי אבל זו אופציה מספיק חביבה, שמספקת פתרון להאזנה לשירים בבית או במחשב הנייד, כאשר יש חיבור זמין לאינטרנט.

יש גם חסרונות

למרות שהשירות של פלאפון הוא החדשני והאטרקטיבי ביותר מבין אלה של המתחרים, יש לו עדיין מספר חסרונות. קודם כל, בהורדה למכשיר הסלולרי הקבצים נעולים במכשיר ואינם יכולים להיות מועברים למכשירים אחרים. אם יש לכם דגם חדש או דגם שמיועד למוזיקה, כמו סדרת הווקמן של סוני אריקסון, כנראה שהמכשיר יספק לכם חוויית מוזיקה מספיק טובה. אם יש לכם מכשיר גדול ולא נוח, קשה להאמין שתאזינו למוזיקה בזמן פעילות ספורטיבית - מה שאולי יגביל אתכם בהאזנה ל-MUSIX.

מלבד זאת, השירות פועל על ממשק שפלאפון פיתחה בעזרת חברות צד שלישי. למרות שהממשק מציע נוחות בחיפוש שירים לפי אמנים, אלבומים או שירים, לא מדובר בממשק המוזיקה של מכשיר הטלפון שברשותכם. לפיכך יכולות של כפתורי מוזיקה ייעודים המגיעים עם אוזניות, לא יעבדו כאן.

כמו כן, השירים שהורדתם למכשיר לא יהיו שייכים לכם ותהיו חייבים להמשיך לשלם עליהם בכל חודש וגם לא תוכלו להגדיר אותם כרינגטון.