השישייה הקאמרית

התזמורות הקאמריות פירסמו את התוכניות שלהן לעונה הבאה, וחובבי הז'אנר יכולים כבר להתרשם ולסמן את האירועים שמתאימים להם ומעניינים אותם. אז במי לבחור? בחינה השוואתית של התזמורות והגופים הקאמריים, שפועלים באזור המרכז, לעונה הבאה. כתבה שנייה בסדרה

הקאמרטה ירושלים

הקאמרטה הירושלמית היא אחת משתי התזמורות הקאמריות המובילות בארץ כיום, לצדו של "אנסמבל סולני תל-אביב". מבחינה סגנונית, לדעתי, היא נשמעת משכנעת יותר במוזיקה מהתקופה הקלאסית על פני יצירות מוקדמות יותר. עם זאת, יש לה צליל אחיד ומגובש, בזכות עבודה קפדנית של מייסדה ומנהלה המוזיקלי, אבנר בירון. העונה הקרובה מסקרנת במיוחד מבחינת רפרטואר - הקאמרטה מעזה ללכת על תוכניות מיוחדות ולא שגרתיות.

שיאי העונה הבאה:

תוכנית יוצאת דופן עם אמן הנבל הקולומביאני אדמר (Edmar) קסטניידה; ארבע קנטטות מ"אורטוריית חג המולד" של באך עם מקהלת קלייר קולג' מקיימברידג'; תוכנית ספרדית, שבה תבוצע בין היתר האופרה "תיאטרון הבובות של דון פדרו" מאת מנואל דה פאייה; ערב עם הלחנות שונות לטקסט של ה-Te Deum ("אותך אלוהים, נשבח"); ועוד רבים. נראה שיהיה מעניין בקאמרטה בעונה הזו.

נביל שהאטה / צלם יחצ

כיהן בפילהרמונית של ברלין. שהאטה

שמות גדולים:

החלילן ג'יימס גאלווי (Galway), שיהיה החל מהשנה אורח כבוד של התזמורת; נגן הנבל אדמר קסטניידה, שהתגלה לציבור הישראלי בפסטיבל הג'אז באילת בשנה שעברה; זמרת הסופרן סוזן רידן (Ryden); מקהלת קלייר קולג' מקיימברידג'; המקהלה הפילהרמונית מאסטוניה; וגם זמרים ישראלים צעירים ומצוינים כמו אלון הררי, דניאלה לוגאסי, יעלה אביטל ואיילת אמוץ.

ממה להיזהר:

מי שמעדיף מוזיקת בארוק בכלי תקופה (הגישה שנקראה פעם "אותנטית") עשוי להתאכזב מהצליל הכבד יחסית המופק מהכלים המודרניים שבהם מנגנים חברי הקאמרטה. הם נשמעים טוב ומלוטש, אבל תזמורת בארוק זו לא.

שורה תחתונה:

הקאמרטה היא תזמורת טובה מאוד, שמציעה השנה רפרטואר לא שגרתי ושורה ארוכה של סולנים מצוינים ומקהלות באיכות גבוהה.

אתר התזמורת: www.israel-camerata.org

אנסמבל סולני תל-אביב

בשנים הראשונות לקיומו נהנה אנסמבל סולני תל-אביב ממעמד של מטאור: הרכב סולנים צעיר ומבריק, שניגן באיכות מוזיקלית חסרת תחרות. גם היום זהו אחד ההרכבים הקאמריים הטובים בארץ, שמאופיין בצליל גמיש ואיכות נגינה גבוהה. עם זאת, בשנה האחרונה סבל ההרכב מתחלופת נגנים ומבעיות כלכליות קשות, שהשפיעו על שמחת החיים שלו ומיתנו קצת את ההתלהבות הראשונית. למרות הבעיות, עדיין מדובר בהרכב מוביל, שמצליח להביא אורחים בקנה מידה עולמי. קונצרט סיום העונה האחרון שלהם, לדוגמה, היה אחד מהקונצרטים המוצלחים שהיו בארץ השנה.

שיאי העונה הבאה:

קונצרט מיוחד לפתיחת העונה בניצוחו של מארק מינקובסקי עם תוכנית שכולה מוצרט, וערב עם נגן הבאסון סרג'יו אזוליני שגם ינצח על חלק מהתוכנית (על חלקה האחר ינצח ברק טל, מייסדו ומנהלו המוזיקלי של האנסמבל). בכל חמשת הקונצרטים שיבוצעו העונה יש שילוב יפה של מוזיקה קלאסית ומודרנית, עם מחויבות אמיתית למוזיקה בת-זמננו ולמלחינים ישראלים.

מרק מינקובסקי / צלם יחצ

מופעים מיוחדים. מינקובסקי

שמות גדולים:

השנה יגיע לנצח לראשונה על האנסמבל התל-אביבי המנצח הצרפתי מארק מינקובסקי, מחשובי המנצחים הנמנים עם אסכולת הביצוע התקופתית. מינקובסקי יצרף לאנסמבל את הכנר הראשי ואת נגני כלי הנשיפה של תזמורתו, תזמורת הלובר מצרפת, וזהו מופע שאסור להחמיץ.

עוד יגיע השנה נגן הבסון המעולה סרג'יו אזוליני, שהופעת האורח שנתן בעונה שעברה הייתה בלתי נשכחת. בנוסף להם יופיעו סולנים ישראלים מהטובים שיש, כמו הקלרניתן חן הלוי והצ'לן עמית פלד.

ממה להיזהר:

מזה שההרכב לא מציע אף תוכנית מקהלתית, אולי בגלל שאין בארץ אף מקהלה ברמתו. למי שסולד ממוזיקה מודרנית, כדאי לקחת בחשבון גם שההרכב כולל יצירה מודרנית כמעט בכל קונצרט. כאן זה לא הקהל המנומנם של הפילהרמונית.

שורה תחתונה:

אנסמבל סולני תל-אביב עבר לאחרונה תקופה לא קלה, אבל הוא עדיין מציע את אחת האופציות הרעננות והמבריקות בנוף המוזיקלי הישראלי.

אתר האנסמבל: אין, אבל אפשר לקבל פרטים במייל: tlv.soloists@gmail.com

הקאמרית הישראלית

בניגוד לתזמורות האחרות, לקאמרית הישראלית אין נישה ספציפית משלה. זו די בעיה, כי שוק התזמורות הישראלי רווי וכדי למשוך קהל צריך איזה מאפיין ייחודי. השנה מנסה הקאמרית לחזק את תחום מוזיקת הבארוק אצלה, ומציעה סדרת בארוק חדשה. הקלף העיקרי בסדרה זו היא כנרת הבארוק האנגלית המעולה אליזבת וולפיש, שתופיע עם התזמורת במספר קונצרטים שונים ככנרת ומנצחת.

סדרה חדשה נוספת היא "קלאסירוק", שבה תשתף התזמורת פעולה עם להקות רוק מקומיות. במסגרת זו היא תבצע את המוזיקה מתוך האלבום "סרג'נט פפר" של החיפושיות עם להקת הסיקסטיז, ואת "החומה" של פינק פלויד עם להקת אובלינס.

שיאי העונה הבאה:

קצת קשה להמר, כי איכות הביצוע בקאמרית הישראלית לא תמיד אחידה. על הנייר, יש לא מעט תוכניות יפות ומרשימות.

דניאלה לוגסי / צלם יחצ

תמיד כיף לשמוע. לוגסי

שמות גדולים:

נגן החצוצרה המצוין סרגיי נקאריאקוב; המנצח ונגן הקונטרבס נאביל שהאטה (Shehata), שכיהן שנים בפילהרמונית של ברלין; כנרת הבארוק המצוינת אליזבת וולפיש; המנצח הצרפתי פרדריק שאזלן; והיועץ המוזיקלי של התזמורת, רוברטו פטרנוסטרו (Paternostro). בקאמרית יופיעו גם כמה זמרות ישראליות שתמיד כיף לשמוע, כמו דניאלה לוגאסי, שרון רוסטורף-זמיר וקלייר מגנאג'י.

ממה להיזהר:

מרמה מוזיקלית לא אחידה, עקב היעדר מנהל מוזיקלי קבוע וקשיים תקציביים כרוניים.

שורה תחתונה:

שמות מעניינים יש ותוכניות מעניינות יש. נחכה רק לראות איך זה ילך ביחד.

אתר התזמורת: www.ico.co.il

התזמורת הקאמרית הקיבוצית

התזמורת הקאמרית הקיבוצית תפסה שתי נישות. הראשונה, גיאוגרפית: היא מופיעה בכל קצות הארץ, כולל בית-שאן, נהריה ואשקלון. השנייה, סגנונית: התזמורת מבצעת לא רק מוזיקה קלאסית, אלא גם מוזיקה אתנית, ג'אז ואפילו מוזיקת בארוק.

שיאי העונה הבאה:

קונצרט מולטימדיה שבו תתארח להקת המחול של רננה רז לביצוע סוויטת מחול של ראמו; קונצ'רטו לציפורים ותזמורת של המלחין הפיני ראוטווארה; האורטוריה "בריאת העולם" של היידן עם מקהלת "פוטסדאם קנטוריי" מגרמניה; ומעל כולם, תוכנית עם זמרת הלדינו הישראלית המהממת יסמין לוי, שתבצע שירי לדינו בליווי תזמורת.

יסמין לוי / צלם יחצ

לדינו בליווי תזמורת. לוי

שמות גדולים:

זמרת הלדינו יסמין לוי, שהיא לדעתי הגדולה בתחומה כיום; מקהלת "פוטסדאם קנטוריי"; ניר קברטי, מנצח ישראלי המתגורר באיטליה ועושה חיל באירופה וארה"ב; והרקדנית רננה רז, שעושה העונה כמה פרויקטים משותפים עם תזמורות.

ממה להיזהר:

רמת התזמורת סבירה, אבל לא תמיד יש לה את הניצוץ שהופך קונצרט לחוויה מרגשת.

שורה תחתונה:

הקאמרית הקיבוצית מציעה למנוייה אוסף מעניין של סגנונות, אבל מבחינת רמה מוזיקלית יש תזמורות טובות ממנה. היתרון הגדול שלה הוא בתוכניות יוצאת הדופן, וכן בהגעה הבלתי מתפשרת אל הפריפריה.

אתר התזמורת: www.kibbutz-orchestra.co.il

תזמורת הבארוק ירושלים

תזמורת הבארוק ירושלים נוסדה על-ידי דוד שמר לפני 20 שנה, והייתה תזמורת הבארוק הראשונה בישראל. היא היחידה בארץ שמציעה סדרת קונצרטים מסודרת של מוזיקה מתקופת הבארוק, המבוצעת בכלי נגינה של התקופה ובפרשנות בעלת מודעות היסטורית. רמתה של התזמורת עלתה מאוד בשנים האחרונות, והיא מצליחה להביא לארץ בקביעות מוזיקאי בארוק בעלי שיעור קומה עולמי. השנה מקיימת התזמורת שש סדרות קונצרטים, שיבוצעו בירושלים ובתל-אביב. היא תחגוג בהן 350 שנה להולדתו של הנרי פרסל ותציין 250 שנה למותו של הנדל.

שיאי העונה הבאה:

האורטוריה "משתה אלכסנדר" של הנדל; תוכנית קולית וכלית יפה בניצוחו של רוברטו ג'יני; תוכנית בניצוחו ונגינתו של שלו עד-אל; והסמי-אופרה "המלך ארתור" של פרסל בניצוחו של אנדרו פארוט.

אנדרו פארוט / צלם ג'ניפר טיילור

מומחה בארוק עולמי. פארוט (צילום: ג'ניפר טיילור)

שמות גדולים:

התזמורת תארח בעונה הקרובה כמה מהמוזיקאים המוכרים ביותר בתחום ביצועי מוזיקת הבארוק בעולם.

בין האורחים בולטים שמותיהם של המנצח ונגן הוויולה דה-גמבה, האיטלקי רוברטו ג'יני; הצ'מבליסט והמנצח הבינלאומי, יליד ישראל, שלו עד-אל; הכנר והמנצח וולטר רייטר; והמנצח האנגלי המעולה אנדרו פארוט, המוכר היטב מהופעותיו הקודמות עם התזמורת.

ממה להיזהר:

האזהרה לגבי תזמורת הבארוק ירושלים קבועה - רמת התזמורת לא אחידה, ומשתנה מאוד על-פי המנצח שניצב מולה והנגנים והזמרים הספציפיים שמשתתפים בכל קונצרט.

שורה תחתונה:

תוכניות מיוחדות ויפות ואורחים מעוררי ציפייה. למי שאוהב מוזיקת בארוק, התזמורת הירושלמית היא האופציה המועדפת מבין כל המתחרות.

אתר התזמורת: www.jerusalem-baroque.org.il

המרכז למוזיקה קאמרית בתל-אביב

המרכז למוזיקה קאמרית בתל-אביב יקיים גם את העונה הקרובה שלו במרכז עינב, תחת השם "שטריקר בעינב". המרכז מארח מדי שנה הרכבים קאמריים מובילים, ומיועד לחובבי מוזיקה רציניים שיודעים להאזין למוזיקה נטו ללא תוספות מסיחות דעת. בעונה הקרובה תצטרף להיצע הרגיל של המרכז גם סדרת רסיטלים לפסנתר, לציון 200 שנה להולדתו של פרדריק שופן.

שיאי העונה הבאה:

קשה לנבא, אבל מעיון בסעיף "השמות הגדולים" למטה אפשר לשער שיהיו לא מעט. נכון שלא שומעים את זה בחדשות, אבל ישראל הוציאה מתוכה כמה הרכבים קאמריים ברמה בינלאומית. "שטריקר בעינב" הוא אחד המקומות העיקריים לשמוע אותם.

טריו מונדריין / צלם יחצ

מההרכבים החשובים. טריו מונדריאן

שמות גדולים:

מחו"ל יגיעו למרכז הרביעייה הדורית מבריטניה ורביעיית איזאי מצרפת, שתיהן מעולות ומוכרות היטב לקהל הישראלי. המרכז יארח השנה גם כמה מההרכבים הישראליים החשובים ביותר, שחלק מנגניהם פעילים בעיקר בחו"ל ומגיעים לארץ לגיחות קצרות. ביניהם יופיעו בעונה הקרובה טריו מונדריאן, הפרויקט הקאמרי הישראלי, הרביעייה העכשווית, רביעיית כרמל, אנסמבל מיתר ואחרים. המרכז יארח השנה גם את "סולני באך הישראליים", הרכב קולי וכלי מצוין שיבצע ארבע מהקנטטות היפות ביותר של באך בכלי תקופה.

ממה להיזהר:

למי שעושה צעדים ראשונים בתחום המוזיקה הקלאסית כדאי לקחת בחשבון שהמרכז מציע רפרטואר תובעני, שדורש יכולת הקשבה וריכוז. אין במופעים כאן אפקטים או רקדניות.

שורה תחתונה:

תוכניות קאמריות ברמה גבוהה, שמיועדות לקהל מיטיבי לכת בתחום המוזיקה הקלאסית.

אתר המרכז: icm.org.il/chamber