גניבת קרקע בחצות הליל

אישור הרפורמה בקרקעות במתכונת הנוכחית היא שוד ששדדו אינטרסנטים ציניים

מעשה במכירת חיסול של קרקעות המדינה בשעת לילה מאוחרת...

אף אחד לא האמין, שמכירת חיסול קרקעות המדינה תאושר בוועדת הכלכלה של הכנסת בתוך 16 שעות של הצבעות מרתוניות לתוך הלילה. החלטה מכריעה ביותר על העתיד שלנו, של ילדינו ושל נכדינו איך ואיפה נוכל לקנות דירה ואיפה נוכל להרשות לעצמנו להתגורר אף אחד לא האמין, שמכירת חיסול קרקעות המדינה תאושר בוועדת הכלכלה של הכנסת בתוך 16 שעות של הצבעות מרתוניות לתוך הלילה. החלטה מכריעה ביותר על העתיד שלנו, של ילדינו ושל נכדינו איך ואיפה נוכל לקנות דירה ואיפה נוכל להרשות לעצמנו להתגורר הוכרעה בשעה שתיים לפנות בוקר, אחרי דיון שטחי, ובנוכחות חלקית של הח"כים.

ההתגייסות של חברי הכנסת להעברת הקרקעות מידי הציבור הרחב לבעלי ההון נבעה, כצפוי, מאינטרסים אישיים או כלכליים. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), לדוגמה, קידם את הרפורמה והודיע כבר בראשית הדיון על כוונתו לסיים את ההצבעות עוד באותו היום, בגלל הצורך לזכות בנקודות אצל ראש מפלגתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהרפורמה להפרטת קרקעות המדינה היא הבייבי שלו.

המגזר החקלאי, הלא הם הקיבוצניקים והמושבניקים, חברו למפלגת העבודה בהתנגדות לרפורמה השלמה מסיבה פשוטה, כי הם לא היו בפנים. יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון הודיע, כי המפלגה לא תאפשר את הרפורמה במקרקעי ישראל מבלי שהמגזר החקלאי יקבל את ליטרת הבשר שלו.

הזיגזג של מפלגת העבודה היה מהיר עד סחרחורת: ביום שישי מפלגת העבודה הודיעה שהיא מתנגדת לרפורמה, במוצאי שבת שיש להם תנאים, והנה ביום ראשון היא כבר תמכה. הצעד הזה של מכירת המדינה לכל המרבה במחיר, הוא הוכחה נוספת להתפרקות מפלגת העבודה מערכיה הסוציאל-דמוקרטיים.

משהבינו מנהיגי המפלגה את המשמעויות של דרישת הקיבוצים, בוטלה לפתע הישיבה שבה אמור היה להתקיים דיון על עמדתה הרשמית של סיעת העבודה בכנסת. בהיעדר דיון כזה, לא היה חשש שמפלגת העבודה תתנגד לרפורמה, המנוגדת לחלוטין לאידיאולוגיה הסוציאל-דמוקרטית לכאורה שלה. המגזר החקלאי בפנים. העניין הוכרע בשעות הקטנות של הלילה. מפלגת העבודה יכולה להמשיך לישון בשקט.

שילוב אינטרסים זה - מצד העבודה ומצד הליכוד, קעקע כל טעם להגיע לדיון. כדי לאשר את הצעת החוק בבהילות הנדרשת, השינויים היחידים שנעשו בהצעת החוק פורסמו מראש בכלי התקשורת בטרם הוצגו בוועדה ע"י ח"כ שאמה. עכשיו כבר ברור שהוציאו את הרפורמה בקרקעות מחוק ההסדרים כדי שאפשר יהיה להתכסות בעובדה שלכאורה התקיים עליה דיון ציבורי, דבר שנציגי המדינה יזדקקו לו כאשר יגיעו העתירות מבג"צ בעניין זה.

אתמול למדתי שיעור חשוב בדמוקרטיה מפיו של ח"כ אמנון כהן (ש"ס) וחברי כנסת נוספים. הכנסת היא לא המקום לעשות שינויים. הדיון שהתקיים הוא מיותר כי ממילא הם לא באו להקשיב. היות שהרוב נבחר בבחירות, חזקה עליו שהוא יודע מה נכון. לידיעת הקורא גדעון סער, כנראה שהגיע הזמן לשנות את שיעורי האזרחות בבתי הספר.

נדיה מוגילבסקי היא עורכת דין באגודה לצדק חלוקתי, החברה בקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות