שיעור קצר בגיוס: 5min קיבלה השקעה של 7.5 מיליון דולר

את ההשקעה בחברה הובילה המשקיעה החדשה - קרן גלובספאן קפיטל ■ המנכ"ל, רן הר-נבו, ל"גלובס": "האמירה שפרסום בווב 2.0 לא עובד, היא תלושה מהמציאות. כשנותנים ערך למפרסם, זה עובד

הסטארט-אפ הישראלי 5min השלים סבב גיוס שני בהיקף של 7.5 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". בגיוס השתתפו המשקיעה הקיימת בחברה, קרן ההון סיכון ספארק קפיטל, לצד משקיעה חדשה שהובילה את הסיבוב הנוכחי - קרן ההון סיכון Globespan Capital.

זוהי ההשקעה השלישית שמבצעת ספארק בישראל, כאשר קדמו לה השקעות בחברות Boxee ו-Adap.tv. גלובספן מושקעת גם ב-2 חברות ישראליות נוספות - דוטומי של יאיר גולדפינגר וסנדיי-סקיי. בעקבות הגיוס, ג'ונתן זליג, שותף-מנהל בגלובספן, יצטרף לדירקטוריון החברה.

בין משקיעי ה-Seed של 5min, בהיקף של 300 אלף דולר, ניתן למצוא את נחמה קרפול, עופר לזובסקי, מאמן הכדורסל עודד קטש וחברת האינטראקטיב Grey של אדלר חומסקי. יחד עם הגיוס הנוכחי, סך ההון שהושקע בחברה עד היום עומד על כ-12.8 מיליון דולר.

וידיאופדיה של החיים

את החברה הקימו ב-2007 רן הר-נבו, שמכהן כמנכ"ל שלה; טל סימנטוב, שמשמש בה כסמנכ"ל השיווק; וחנן לשובר, סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה. מטרת 5min היא להוות פלטפורמה שיכולה לספק תשובה ויזואלית קצרה לכל שאלה פרקטית בכל תחום שהוא, או במילים אחרות - ליצור וידיאופדיה של החיים.

למעשה, מדובר באתר וידיאו, שמאפשר לאנשים לחלוק את הידע שלהם עם אחרים, או ללמוד ממשתמשים אחרים, באמצעות העלאת סרטוני וידיאו במגוון תחומי עניין, כגון אמנות, משחקים וטכנולוגיה.

כך, כל משתמש יכול להעלות לאתר סרטונים באורך של 5 דקות, שמסבירים איך לעשות דברים שונים, כמו גידול חתול, בישול פסטה ברוטב עגבניות ועיצוב תיק בסגנון אישי.

הר-נבו אמר היום ל"גלובס" כי "אנחנו לא אתר תוכן גולשים, למרות שמשתמשים יכולים להעלות קטעים לאתר. אנחנו עושים בדיקה ידנית של קטעי הווידיאו, במטרה לשמור על האיכות שלהם. זאת לצד שיתופי פעולה שיש לנו עם חברות שמפיקות תכני וידיאו מקצועיים, המהווים כ-90% מסרטי הווידיאו שיש לנו. אנחנו לא מפיקים תכנים משל עצמנו, אלא עושים את החיבור בין קטעי הווידיאו המתאימים לאתרים הרלוונטיים".

הר-נבו הוסיף כי "לגייס כסף במשבר כלכלי זה גיהינום, ולמרות שענף הוידיאו באינטרנט עדיין נחשב להבטחה גדולה, אף אחד לא מצליח לבנות על בסיסו חברה מצליחה. לכן, הגיוס הנוכחי זו הבעת אמון במה שאנחנו עושים".

200 מיליון גולשים בחודש

לדברי החברה, באתר קיימים מעל ל-100 אלף סרטוני וידיאו, ב-20 קטגוריות שונות וב-140 תתי-קטגוריות, שמצליחים להגיע למיליוני חשיפות באמצעות סינדיקציה של התכנים.

לדברי הר-נבו, "אנחנו עובדים עם למעלה מ-200 אתרים בארה"ב, שמאפשרים לנו להגיע ליותר מ-200 מיליון יוניקים (גולשים שונים) מידי חודש. אנחנו מציעים פיתרון וידיאו מלא לכל אתר טקסטואלי שהוא נישתי ומתעסק בידע".

ערוץ כבלים נישתי

כך, המערכת של החברה יודעת לעשות התאמה סמנטית בין הסרטון לתוכן שמופיע באתר, ולהציע למותגים כלי פרסום מפולח, ואילו לבעלי האתרים ניתנת אפשרות להעשיר את תכני הווידיאו שלהם, ולהציע לגולשים תוכן רלוונטי נוסף.

"אנחנו מאפשרים ליצור מעין ערוץ כבלים נישתי באינטרנט", מסביר הר-נבו. ההכנסות מפרסומות מתחלקות בין 5min, אתרי הסינדיקציה ויוצרי התכנים, כאשר הפרסומות יכולות להופיע לפני הסרטון (פרה-רול) או בסוף הסרטון (פוסט-רול), לצד תוכן שיווקי שמפיקים המותגים בעצמם.

הר-נבו סבור שזו טעות להגיד שפרסום בווב 2.0 אינו עובד. "זו פשוט אמירה תלושה מהמציאות, כי כשנותנים ערך למפרסם, זה עובד". לדבריו, החברה הצליחה למכור את כל הנדל"ן הפרסומי שלה לחודשיים הבאים, ו"אין סרטון וידיאו שרץ ללא פרסומת. יש לנו הכנסות משמעותיות בתחום הווידיאו באינטרנט".

5min - תעודת זהות

תחום פעילות: פלטפורמת וידיאו לסרטוני הדרכה קצרים

שנת הקמה: 2006

מספר עובדים: 22

מייסדים: רן הר-נבו (מנכ"ל), טל סימנטוב (סמנכ"ל שיווק) וחנן לשובר (סמנכ"ל טכנולוגיות)

משקיעים בולטים: הקרנות ספארק קפיטל ו-Globespan, נחמה קרפול, עופר לזובסקי, עודד קטש וחברת Grey

גיוסי הון, כולל הנוכחי: 12.8 מיליון דולר

מקור: IVC-Online