נמר של מילים

אם ביבי יקשיב, אולי יבין שאמנם יש גם יש בעיה ברפורמת הקרקעות שנדחתה השבוע

האירוניה הגדולה לגבי נתניהו היא שבמקום שבו הצליח כשר האוצר הוא נוחל כישלונות חרוצים כראש הממשלה. כשר האוצר, הוא העביר רפורמות מאוד בעייתיות, כמה מהן היסטוריות. כראש ממשלה, הוא לא מצליח להעביר ולו רפורמה הגונה אחת.

למה זה קורה? כי אז היה לו את ראש הממשלה אריאל שרון שעשה את העבודה הפוליטית הנחוצה כדי להשיג רוב לרפורמות. עכשיו לביבי יש את נתניהו כראש הממשלה, וזה לא הולך. מה שצריך להוביל אל המסקנה כי נתניהו נמנה עם סוג האנשים שיכולים להיות טובים מאוד כמספרים 2 ומטה, אבל לא כמספר אחת.

ראינו ביום רביעי בכנסת תצוגה של אדם לא רק לחוץ, אלא ממש היסטרי. הוא צעק על מפלגת העבודה שהיא תשלם ביוקר, אנשיו צרחו שעוד יעשו את החשבון, ועל חברי ממשלה סוררים איים ביבי בפיטורים. אלא שקשה למצוא במשכן, ואולי גם מחוצה לו, מי שנבהל מאיומיו של נתניהו. אחרי כל כך הרבה שנים כבר מכירים אותו.

הוא יפטר שרים? הוא, שמינה סוללה של פרזיטים ללא תיק, וגם כמה עם תיק? יש להניח שבסופו של דבר יבלע גם את הכישלון הזה כמו את שש הרפורמות הקודמות שכשלו. נמר של נייר.

תן צ'אנס להבין ולשקול. גם לעצמך

ממש מביך לראות את האיש הכישרוני הזה מכניס את עצמו בכוח למצבים שבהם גם ניצחון הוא הפסד. יכול להיות שהרפורמה המוצעת בקרקעות המדינה אינה רעה כל כך. אבל מה שבטוח הוא שלא נעשתה עבודת הכנה ראויה לנושא כל כך קרדינלי כמו קרקעות המדינה. אחרי כל הקרקעות שהערבים רוצים לקחת מאיתנו, אפשר להבין את הרגישות להעברת קרקעות מהמדינה לידיים פרטיות. צריך לדון בזה, לשקול, להידבר עם חברי הכנסת.

רפורמה כזאת צריכה את הזמן שלה, כדי ממש להבין ולעכל אותה. ואולי ביבי, אם רק ייתן לעצמו צ'אנס, יבין שאולי יש משהו גם בהתנגדות לרפורמה. אולי יחליט לתקן כמה דברים כדי שהרוב בכנסת ייווצר לא באיומים, אלא בשכנוע. צא מהלחץ, ביבי, ותלמד גם להקשיב.

הכבשים של ברק

אהוד ברק, ממקום חופשתו באירופה, הרגיע את נתניהו שבהצבעה הבאה על רפורמת הקרקעות יצביעו השרים והסגנים של העבודה בעדה, כולל אלה שלא השתתפו בהצבעה אתמול.

נדמה לי שלו אני אחד מאותם נמנעי הצבעה, הייתי נפגע מכך שברק יודע בביטחון כזה שאשנה את עמדותיי. אבל ברק כנראה מכיר אותם, אפשר היה לומר על כך שיודע צדיק נפש כבשותיו, אלא שלקרוא לברק צדיק...

איתן מוכיח שאפשר להיות פוליטיקאי הגון

מיקי איתן מהליכוד הוא לא רק דוגמה לפוליטיקאי אמיץ, הוא מהווה גם הוכחה מהלכת ומדברת לכך שאפשר להיות ישר והגון - וגם להישאר בפוליטיקה. ולא סתם בפוליטיקה, אלא בסיעת הליכוד, שמספר קרנפיה כמעט כמספר חבריה.

הכוונה לחוק מופז שיזם נתניהו ושמגמתו לאפשר עריקת מופז ועוד שישה מקדימה לליכוד. ביבי ואנשיו אומרים להצדקת החוק שהוא "חיוני להגברת היציבות השלטונית". מה אומר איתן? שהיציבות של בית הנבחרים ושל הדמוקרטיה חשובה יותר מהיציבות של שלטון הליכוד.

מרידור ובגין מוכיחים שפרזיטיותם אומנותם

איתן הוא בין היחידים, אולי היחיד, שהייתי מוכן להתערב שאם הוא אומר שיצביע נגד - אז כך יהיה, ולא יעזרו כל הלחצים שבעולם. כדי להעריך את זקיפות הקומה הזאת צריך לראות כיצד נוהגים צדיקי העבר בני בגין ודן מרידור. שני הפרזיטים ללא תיק הללו הביעו התנגדות לחוק, אבל לפי דיווחים עיתונאיים, הם אמרו ש"יצייתו למשמעת הקואליציונית". איתן, לעומתם, יציית למצפון ששני הפרזיטים איבדו בדרכם חזרה אל הליכוד.

ער"ן והפרזיטים ללא תיקים

כל פעם שאני שומע על מצוקתם של ארגונים המסייעים לאנשים קשי יום, אני אוטומטית חושב על השרים - כלומר, הפרזיטים - ללא תיק. עכשיו מדובר בער"ן, עמותה לעזרה ראשונה נפשית. אנשים הנתונים במצוקה נפשית מוצאים במתנדבי הארגון בית וחברה שאיתם אפשר לשוחח ולנסות לפרק את המצוקה.

עכשיו הודיעה ער"ן על סגירת קווי הטלפון בלילה, שזה הזמן הקריטי ביותר, בגלל ירידה בהיקף התרומות. כן, יש מעבידים המנצלים את המשבר הכלכלי כדי לפטר עובדים, ויש אנשים המנצלים זאת כדי להפסיק או לצמצם את תרומותיהם.

אי אפשר להכריח אנשים לתרום. אבל אותם פרזיטים, עשרות מיליונים לשנה הם עולים למדינה, בשביל כלום. כלומר בשביל הכבוד המפוקפק להיות שר או סגן שר, אפילו מובטל. בשביל ההטבות, בשביל הסטטוס. אתם רוצים כבוד אמיתי? נראה אתכם מתפטרים ומבקשים להעביר את תקציב התיקים הריקים שלכם למוסדות שיש להם תיקים כבדים מאוד של אנשים נזקקים מאוד. נראה אתכם.

matigolan@globes.co.il