משחק שתוצאתו ידועה מראש

לא פלא שקשה לטוב לשכנע מועמדים פוטנציאליים להתמודד על תפקיד מנכ"ל פועלים

דירקטור אמרי טוב יש בעיה קשה. יו"ר ועדת האיתור למנכ"ל הפועלים צריך להציג לדירקטוריון הבנק כמה מועמדים למנכ"ל כדי שתתקיים בחירה בין חלופות. הבעיה היא שאף בנקאי רציני לא מסכים להציג את מועמדותו כי כולם בטוחים, להערכתנו בצדק, שהתוצאה ידועה וכי המשנה למנכ"ל והמנכ"ל בפועל, ציון קינן, ייבחר לתפקיד.

"מי רוצה להתבזות?", אמר לנו בנקאי בכיר מאוד "מי רוצה להיות סטטיסט בהצגה שסופה ידוע מראש? אם התפקיד היה פנוי באמת, היתה שורה של מועמדים רציניים אבל כולם יודעים שהתפקיד יהיה של ציון והוא באמת מתאים, אז למה לשחק משחקים?".

לא פלא שקשה לטוב לשכנע מועמדים פוטנציאליים להתמודד. נניח שמנכ"ל פירמה מגיש מועמדותו לתפקיד ומפסיד. מה יקרה ביום שאחרי? מה יגיד לאנשיו בחברה אותה הוא מנהל, "בהזדמנות הראשונה רציתי לעזוב"? מה יגיד לבעל הבית שלו כשזה ישאל אותו איפה אתה רוצה להיות? לכן דוחים את התפקיד בזה אחר זה כל המועמדים ששמם נזרק לאוויר, אם מטעם הוועדה או אם מטעם מקורבים של מקורבים ומתווכים לסוגיהם.

לפני שבוע התפטר מנכ"ל הראל, מוטי רוזן, כנראה על רקע חילוקי דעות עם הבעלים והיו"ר יאיר המבורגר. תוך שעה אחרי הודעת ההתפטרות הודיע המבורגר כי המשנה למנכ"ל ומספר 2 בחברה, מישל סיבוני, יהיה המנכ"ל. המפקח על הביטוח ידין ענתבי סמך ידו על המינוי ואף אחד לא דרש ועדת איתור.

אז מדוע צריך ועדת איתור כשמספר 2 מתמנה למספר 1? עדיין לא ברור. אבל הצגת התיאטרון ששמה ועדת האיתור בבנק הפועלים תמשיך לשבת על המדוכה לאורך אוגוסט ותקיים מראית עין של תהליך בחירה שקול ומוסדר, בדיוק כמו שרוצה המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. ואז, בספטמבר, ידון הדירקטוריון במועמדים בכובד ראש ולאחר דיון ארוך ונוקב יבחר את ציון קינן. כל היתר זה בגדר משחקים ב"נדמה לי". e