פלאפון מודה: שומרת את כל תכני ה-SMS; בקשה לייצוגית: "מדובר בהאזנת סתר"

בתביעה נטען כי פלאפון היא חברת הסלולר היחידה השומרת את תוכן הודעות ה-SMS של המנויים ■ פלאפון בתגובה: "מדובר בתביעה חסרת בסיס. פלאפון פועלת על-פי חוק, והודעות הטקסט נשמרות במאגר מאובטח"

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשת לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת פלאפון, בטענה כי היא מבצעת האזנת סתר בכך שהיא שומרת את כל המסרונים (הודעות SMS) שמנוייה שולחים או מקבלים.

בתביעה מודגש כי לא מדובר רק בשמירת "נתוני תקשורת" (כגון שעת שיגור ההודעה, מספרי הטלפון של השולח והנמען, משך ההודעה וכו') - אלא בשמירת תוכנה המלא. כן נאמר כי פלאפון היא חברת הסלולר היחידה שעושה כן.

תביעתם של עוה"ד קובי סודרי ואשרף אבו-ראזק, המיוצגים על-ידי עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר, מבוססת על תכתובת של סודרי מול סגן היועץ המשפטי של פלאפון, עו"ד עידו רוזנברג, המודה כי החברה מעתיקה ושומרת את העתקי התוכן של כל המסרונים.

רוזנברג טוען כי קיימת "הסכמה מכללא" (משתמעת) של הלקוחות לשמירת תוכן הודעותיהם, וכי ההודעות נשמרות לתקופה הקצרה מחודש ימים (התקופה משתנה מעת לעת ובהתאם למערכות). הוא מדגיש כי הנגישות למאגר מוגבלת, וכי הנתונים נשמרים לצורך מתן שירותי ה-SMS.

רוזנברג מוסיף כי פלאפון אינה מעניקה ללקוחות שירותי איחזור הודעות, משום שהיכולת לשחזר את המידע מוגבלת, והוא נשמר לצרכים שירותיים פנימיים ספציפיים ביותר במערכת ייעודית, שאינה בנויה לתת שירותי איחזור ללקוחות.

התובעים טוענים כי ההודעות נשמרות גם כשהשולח/מקבל שלהן מוחק אותן מיידית מטעמי זהירות מהמכשיר שלו, מבלי שהוא מודע לכך ואף בניגוד למה שהמנוי מצפה.

לטענתם, לפלאפון אין הרשאה לעשות כן, והיא פוגעת הן בפרטיות מנוייה והן בפרטיות מנויי הסלולר האחרים, תוך שהיא מסתירה זאת מהם.

הדבר התגלה לעו"ד סודרי בעת שייצג לקוח בהליך פלילי, ובמשפט הוגשה כראייה הודעה שפלאפון איחזרה זמן רב לאחר שליחתה. (ת"צ 09-07-21185).

מפלאפון נמסר בתגובה: "התובענה טרם התקבלה בחברתנו. מדובר בתביעה חסרת בסיס לחלוטין, וחבל שכלי התביעה הייצוגית מנוצל לצרכי תביעות סרק. יודגש כי פלאפון פועלת על-פי חוק, כאשר שמירת ההודעות נועדה לצרכי בקרה, תפעול ושירות בלבד. הודעות הטקסט נשמרות במאגר מאובטח, ואין גישה למידע זה".