היוצרים: לא נוותר על התחייבויות ערוץ 10 בתחום הקולנוע

לערוץ 10 חובות בתחום הקולנוע בהיקף של 24-36 מיליון שקל, ובשלב זה לא מסתמן כל פיתרון בעניין

הכדור בדבר הסדר עם ערוץ 10 ממשיך לעבור ידיים: בשעות האחרונות לא חלה התקדמות בעניין מציאת פיתרון סופי להסדר עם ערוץ 10, כזה שיהיה מקובל גם על משרד האוצר וגם על הרשות השנייה.

אם לא יימצא פיתרון עד מחר (ה') בשעות הערב, ביום שישי בבוקר תתפרסם הודעת המכרז החדש להפעלת הערוץ.

נכון להיום (ד') בבוקר היה נראה כי הצליחו להגיע להסדר שיוסכם על כל הצדדים, אך כאמור שינויים של הרגע האחרון הותירו את המצב על כנו.

כרגע המכשול העיקרי שמונח על השולחן הוא 15 מיליון שקל שהערוץ אמור להעביר לשם השבת חובות התוכן.

על-פי ההסדר המתרקם מאמש (ג') בשעות הלילה, הערוץ יפקיד ערבויות בהיקף של כ-15 מיליון שקל מתוך סכום של כ-30 מיליון שקל אותם דורשת הרשות השנייה, ואילו האוצר ימצא פיתרון ל-15 מיליון שקל נוספים.

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", באוצר הועלתה אפשרות להקמת קרן שתעביר כ-15 מיליון שקל ליצירה בשמו של ערוץ 10, דבר שיצריך העברת 15 מיליון שקל נוספים גם בשמו של ערוץ 2. יחד עם זאת, רעיון זה נקלע לקשיים ככל הנראה מהסיבה שאינו יכול להוות פיתרון מיידי, ועתה על האוצר לגבש פיתרון אחר לעניין סכום זה, דבר שעשוי להיות באמצעות נתינת התחייבות בשמו של ערוץ 10 להשבת הכספים, במקום ערבויות.

אולם בצד המגעים עם האוצר על הערבויות, נתקל הערוץ כעת בבעיה חדשה: אמש עלה נושא חובות הערוץ לתחום הקולנוע. לערוץ 10 חובות בתחום הקולנוע בהיקף של 24-36 מיליון שקל, ובשלב זה לא מסתמן כל פיתרון בעניין זה - כך נודע ל"גלובס".

על-פי חוק, ערוץ 10 מחוייב להשקיע מדי שנה כ-8 מיליון שקל בקולנוע (36 מיליון שקל ב-8 שנים), בדומה לערוץ 2. יחד עם זאת, דו"ח תורג'מן, שפורסם על-ידי מועצת הרשות השנייה, מצא לנכון לקבוע כי הערוץ יוכל להשקיע סכום של כ-4 מיליון שקל בשנה - בדומה לקשת ורשת, שמשקיעות כל אחת 4 מיליון שקל בשנה, מה שמהווה השקעה של 24 מיליון שקל ב-8 שנים.

הגורמים הרגולטוריים מודעים לכך שלא ניתן בימים אלה לדרוש מהערוץ, שעד כה לא השקיע לאורך 8 השנים בקולנוע, להתחייב להעברת הסכום באופן מיידי. מנגד, היוצרים דורשים את התשלום והמחוייבות בגין הקולנוע.

בנוסף, אם יהיה ויתור על סעיף הקולנוע - תהיה בעיה גדולה מול זכייניות ערוץ 2, שכן הן השקיעו בקולנוע בהתאם למחוייבויות. אם יוותרו על חובות העבר של ערוץ 10 בתחום, יצטרכו להשיב את הכספים הללו גם לזכייניות ערוץ 2, דבר שלא ניתן יהיה לעשות.

ממטה מאבק היוצרים נמסר בעניין הקולנוע כי "אנחנו תובעים שיחזירו הכל - את החובות אחורה וקדימה. אנו לא מתנגדים לפריסה כזו או אחרת, אך אנו נגד הקלות נוספות".

עיקרי ההסדר המוצע

* חובות התוכן - 30 מיליון שקל: 15 מיליון שקל יופקדו כערבויות או בטוחה של ערוץ 10, וכ-15 מיליון שקל יובאו על-ידי האוצר.

* דמי זיכיון - 12 מיליון שקל: ערוץ 10 ישלם באופן מיידי 5 מיליון שקל, ובשלב מאוחר יותר 7 מיליון שקל נוספים.

* קולנוע - 24 מיליון שקל: טרם נמצא פיתרון.