החברה לאיתור נכסי נספי השואה משלמת 1.8 מיליון שקל על יחסי ציבור

את יחסי הציבור והפרסום של החברה מנהל אייל ארד ■ עוד מהוצאות החברה: 2 מיליון שקל ל-5 משרדי עורכי דין ורבע מיליון שקל ל"יועץ היסטורי"

החברה לאיתור והשבה של נכסי נספי השואה משלמת כ-1.8 מיליון שקל עבור יחסי ציבור, לובינג ופרסום. את יחסי הציבור והפרסום מנהל אייל ארד, את הלובי בכנסת ענת קראוס.

החברה משלמת כ-2 מיליון שקל ל-5 משרדי עורכי דין שהיא מפעילה, בראשם החברה של עו"ד נדב העצני, וגם 250 אלף שקל ל"יועץ היסטורי", פרופ' יוסי כץ, שתואר על-ידי החברה כמי "שעובד איתנו כדי שנדע איפה לחפש, נותן לנו רעיונות איפה אפשר לחפש נכסים".

כך עולה מנתונים כספיים שהוצגו לוועדת המשנה בכנסת, בראשות ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, וזכו לביקורת חברי הכנסת ונציגי האוצר והמשפטים. אחרי מספר דיונים אישרה השבוע הוועדה את תקציב 2009 של החברה, 21 מיליון שקל, לעומת 30 מיליון שהחברה ביקשה, כספים הממומנים מנכסי הנספים שהחברה איתרה ועברו לניהולה וכספי מדינה.

עם זאת, הוחלט כי לקראת השנה הבאה תיערך ביקורת ויתקיים דיון מעמיק יותר בהוצאות הכספיות של החברה, זאת לבקשת משרד המשפטים שנציגתו, מוריה בקשי כהן, התבטאה כך: "כמה מהסעיפים עוררו אצלנו שאלות, אחד מהם הוא נושא הפרסום, יחסי הציבור והלובינג, סכום של 1.776 מיליון שקל. אני מבינה שבזה מעורב גם תשלום עבור פרסום, שאין לנו עליו בוודאי שום טענה, כי החוק קובע מה צריך לפרסם ואיך צריך לפרסם. אבל, יש גם יחסי ציבור ולובינג, ואני חושבת שנכון שהוועדה תשאל את השאלה: האם נכון שחברה כזאת תעסוק בזה? ואם כן, אולי לפרויקט מסוים, אבל לא כליווי כללי, והאם נכון שיהיה לובינג? נושא נוסף זה הנושא של הייעוץ המשפטי, שכבר בתיקון החקיקה אנחנו רוצים ליצור מצב שיצמצם אותו".

600 אלף שקל רק ללובינג

גם יו"ר הוועדה תקף את ההתנהלות הכספית של החברה: "באים אלינו ואומרים לנו: רבותיי, אם לא תאשרו לנו את התקציב המוגדל, אנחנו גומרים את התקציב שלנו ב-1 בספטמבר ואנחנו סוגרים את החברה. דהיינו, עכשיו לנו אין ברירה. אני לא אוהב שמעמידים אותי במצבים כאלה".

לדברי דובר החברה, אייל ארד, "החברה הוקמה לצורך מאבק בגופים שונים, פרטיים, ציבוריים וממשלתיים המחזיקים בנכסים השייכים לנספי שואה. מדובר בנכסי מקרקעין, מזומנים וניירות ערך שהגופים המחזיקים בהם מדרך הטבע לא ששים להשיב אותם ליורשי הנרצחים. חלקם, למשל בנק לאומי, אף בוחרים לנקוט במאבק אגרסיבי כולל שימוש באמצעים משפטיים ויחצניים. לצורך ניהול מאבקה זקוקה החברה לכלים משפטיים ותקשורתיים. ברור שיש גורמים שהיו מעוניינים להחליש את יכולת החברה להיאבק על-ידי שלילת כלי המאבק המשפטיים והתקשורתיים בחברה".

פירוט ההוצאות עבור משרדו של ארד, שהחליף רק לפני כחודשיים את משרדו של משה תאומים, מעלה כי משרדו מקבל, כריטיינר, 250,000 שקל בשנה, בכלל זה 100,000 שקל עלות דוברת שהמשרד מינה לחברה, וכן 887,000 שקל עבור פעולות פרסום, מאבקים ציבוריים ויחסי ציבור. מכאן עולה כי המחיר שמשולם רק עבור פעילות לוביסטית בכנסת עומד על מעל 600,000 שקל השנה. עלות מחלקת פניות הציבור עומדת על כ-700,000 שקל.