נתניהו גיבש פשרה: ילדי הזרים לא יגורשו לפחות בשלושת החודשים הקרובים

הוחלט כי בינתיים תגובש מדיניות ברורה ותקודם חקיקה להעצמת האכיפה בעניין השוהים הבלתי חוקיים ■ משרד רה"מ: תימשך מדיניות הממשלה להוצאת השוהים הבלתי חוקיים בישראל ■ מגרש השדים/ דעה: דורון אביגד

הושגה פשרה זמנית בנושא גירושם של ילדי העובדים הזרים: בפגישה שהתקיימה אחר הצהריים בין ראש הממשלה, שר האוצר ושר הפנים, הוחלט כי יינתן לילדים ולהוריהם אישור זמני של שלושה חודשים לשהייה בארץ. במהלך שלושת החודשים תגובש מדיניות ברורה לטיפול בילדים ובהוריהם, זאת באמצעות דיונים שתקיים ועדת השרים לעניין העסקת עובדים זרים.

נתניהו הנחה כי שר האוצר ושר המשפטים יגבשו בפרק זמן זה הצעת חקיקה בעניין העצמת האכיפה והענישה של ישראלים המעסיקים עובדים בלתי חוקיים, שתובא למושב החורף של הכנסת. במקביל ידון הקבינט בתופעה המתרחבת של המסתננים הבלתי חוקיים בגבול הדרומי ובדרכים להגבלת הפיקוח בגבולות.

במשרד רה"מ מבהירים כי הצדדים לפגישה החליטו כי תימשך מדיניות הממשלה להוצאת השוהים הבלתי חוקיים בישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר: "הזרימה הבלתי פוסקת של שוהים בלתי חוקיים לתוך ישראל בשנים האחרונות, הביאה למצב שבו שיעור העובדים הזרים בישראל הוא מהגבוהים בעולם, יחסית להיקף האוכלוסייה המקומית ולמספר המועסקים במשק. עובדה זו מגדילה את האבטלה בקרב ישראלים ומשנה משמעותית את האיזון הדמוגרפי הפנימי בישראל."

יצוין כי מוקדם יותר היום פנה נשיא המדינה, שמעון פרס, במכתב מרגש אל השר אלי ישי, בו הוא ביקש להימנע מגירוש הילדים. "מי כעם שסבל מרורים בארצות הגולה, ראוי שיהא רגיש כלפי הזולת החי בקרבו", כתב פרס לישי. נשיא המדינה גייס גם את המקורות, וציטט מתוך ספר ויקרא: "משפט אחד יהיה לכם, כגר כאזרח יהיה: כי אני יהוה, אלוהיכם" (פרק כ"ד פס' יב').

פרס שיתף את ישי בביקור שערך לאחרונה בבית הספר "ביאליק רוגוזין" בדרום תל אביב, שם פגש את הילדים של העובדים הזרים. "חשתי בהם את טעם ישראל שבה נולדו, שמעתי עברית שמצלצלת ללא זיוף בפיהם, הרגשתי את קשרם ואהבתם העמוקים לישראל ורצונם לחיות בה, לשרת בצבאה ולתרום לחיזוקה. אין אנו יכולים להישאר אדישים לגורלם של הילדים ובני הנוער", כתב פרס. הנשיא חתם את דבריו :"אני מודע למורכבותה של הסוגיה, אך סבור שמן הראוי שיימצא פתרון הוגן, ברוח המסורת והמורשת של עמנו, ובמסגרת החוק בנושא זה".

באגודה לזכויות האזרח ברכו את רה"מ ושר הפנים על ההחלטה וקראו לממשלה להסדיר את מעמדם של הילדים שלדבריהם הם "ישראלים לכל דבר". עו"ד עודד פלר מסר מטעם האגודה: "יש להסיר אחת ולתמיד את אימת הגירוש מעל ראשם".