חברות הליסינג כופפו היבואנים

למורת רוחם של אנשי רשות המסים המכוניות הירוקות לא הוזלו כמו שניתן היה לצפות * הסיבה: יבואנים שרוצים להרוויח יותר וחברות הליסינג

השבוע שעבר היה שיאו של אחד החודשים המוזרים וההזויים ביותר בהיסטוריה של שוק הרכב הישראלי. בחודש הזה נע סכום עתק של יותר ממיליארד דולר לאורכו ולרוחבו של השוק, מהצרכנים ליבואנים ומהיבואנים למדינה, ונרשמו כמה וכמה שיאים חדשים: שיא חודשי בשחרורי רכב מהמכס (כ-30 אלף); שיא חודשי בהכנסות המדינה ממיסי רכב; שיא חודשי במכירת רכבי פרימיום ויוקרה; ושיא חודשי בייבוא אישי של כלי רכב.

החטא הקדמון

מי שמביט על התמונה הכוללת יכול לראות בתנודות האלימות הללו הדגמה מצוינת לתוצאות של התערבות ברוטאלית של הרגולטור בכוחות השוק.

ברגע שמטילים על הרכב מיסוי של 120% פלוס עוד כמה אחוזים נכבדים על השימוש השוטף בו והופכים אותו ממוצר צריכה תחרותי, שממלא צורך קיומי, לעוד סעיף בפרק ההכנסות של תקציב המדינה, אסור להתפלא שכל עדכון רגולציה משני יחסית, שאמור להיות ענייני, מוכפל בכמה סדרי גודל והופך לרעידת אדמה.

ענן האבק, שיצרה רעידת האדמה הנוכחית, טרם התפזר אך התמונה מתחילה להתבהר. רכבי היוקרה והפנאי אכן התייקרו כצפוי אם כי לפחות בחלק המקרים וכנראה באופן זמני ההתייקרות היא בשיעור נמוך יותר מהציפיות הראשוניות.

דווקא מחירי כלי הרכב הקטנים והנקיים הם מקור אכזבה לקברניטי המיסוי הירוק. דגם מפתח כמו מאזדה 2 למשל הוזל ב-1,000 שקל בלבד, וגם זה רק בגרסה המאובזרת, ואילו המחיר של דייהטסו סיריון לא ירד במאום. דגמים בודדים, בעיקר אירופאים, רשמו ירידת מחיר של 4,000-5,000 שקל אבל ספק אם ההוזלות הללו, שנופלות בטווח המוכר של הנחות מסחריות מקובלות בענף יהוו תמריץ לתזוזה מאסיבית של לקוחות ישראליים לכלי רכב נקיים יותר. זו, אם אנחנו זוכרים נכון, הייתה הכוונה המוצהרת של הוגי המיסוי הירוק.

קבוצה 2: שיווי משקל רגיש

קבוצה 2, קבוצת המשפחתיות, היא כמובן הגדולה ומעניינת ביותר וניתוח ראשוני של המחירים בה מראה כי הם שמרו על יציבות מרשימה. אבל יציבות המחירים הסולידית הזו היא לא יותר מנקודת שיווי משקל מתוחה ושבירה בין שורה של כוחות סותרים ורבי עוצמה, שפעלו מאחורי הקלעים.

כוח אחד הוא הרגולטור, או באופן ספציפי רשות המיסים, שרצתה מאוד לראות ירידת מחיר של אלפי שקלים בשוק המכוניות המשפחתיות ויורשה לנו להניח שגם במערכת הפוליטית שסופגת מתחילת השנה ביקורת על הפער העצום בין הבטחות טרום בחירות להקלת נטל המס לבין מה שקורה בפועל.

לפי החישובים התיאורטיים של הרשות המחירים אכן אמורים היו לרדת ולכיוון הזה היו אמורים לדחוף עוד שני כוחות כלכליים. אחד מהם הוא שערי החליפין הנוחים מאוד של הדולר והיאן היפני.

הכוח השני, שגם הוא היה אמור לדחוף את המחירים כלפי מטה, הוא המאסה האדירה של כלי הרכב, ששחררו היבואנים מהמכס למלאי בחודש יוני. הכמות הזאת אמורה לספק מלאי של כלי רכב במחירים הישנים לפחות לחודש הקרוב ולמתן את לחץ המחירים כלפי מעלה.

מאבק הורדת ידיים

זה לא קרה בשטח, מכיוון שמול מאמצי הרשות לכופף את ידי היבואנים ניצב כוח חזק לא פחות - ענף הליסינג. בשנה האחרונה היתה נטייה להספיד את ענף הליסינג, שהוכה על ידי משבר האשראי. אבל התוצאות מלמדות, שההספדים היו מוקדמים מדי. שחקני הליסינג לא המעיטו מחשיבות ההשלכות של המיסוי הירוק עליהם. בעיתוי הנוכחי, המשמעות של הוזלת מחירוני דגמי המפתח של קבוצה 2, שמהווים את חוט השדרה של ציי הליסינג, הייתה פגיעה בהערכת שווי הנכסים שלהן ומכה קשה לניסיונותיהם לשקם את מקורות גיוס האשראי.

מקורות ברשות המיסים טוענים, כי "חברות הליסינג כופפו את ידי היבואנים" במטרה למנוע הורדת מחיר. הרשות ניסתה לשלוף ברגע האחרון את נשק יום הדין ולאיים במרומז על היבואנים כי אם לא יילקחו בחשבון שערי המטבע הנוחים בעת תמחור הדגמים אחרי המיסוי הירוק, הרשות עשויה להוציא אותם מקבוצות שווי השימוש הרלוונטיות. במילים אחרות "תורידו מחירים או תשלמו את המחיר".

יבואני הרכב מכחישים רשמית כי הופעלו לחצים נגד הורדת מחירים מאחורי הקלעים וכך גם שחקני מפתח בשוק הליסינג. אבל מבחן התוצאה מלמד, שחברות הליסינג יכולות להמשיך לישון טוב בלילה. כל מחירוני דגמי הליסינג של קבוצה 2 נותרו כמעט ללא שינוי.

הזדמנות לשקם רווחיות

עוד כוח נגדי היה מטבע הדברים, השאיפה של היבואנים להגדיל את מתח הרווחים, שבשנת המשבר האחרונה נשחק משמעותית. לפחות יבואן אחד אמר לנו כי "המיסוי הירוק מספק הזדמנות טובה לשקם את הרווחיות".

האם נאמרה המילה האחרונה בקרב בין חברות הליסינג לאוצר? ספק רב. "ברשות המיסים מודעים היטב לכך, שמדובר בתקופת ביניים, שעיתויה נכפה בשל אילוצי הגדלת הכנסות המדינה", אמר לנו השבוע גורם בכיר בענף הרכב. "אבל ב-1 בינואר תשתנה כל שיטת קבוצות המחיר למודל רציף ותשנה כליל את חוקי המשחק. המאבק שיתחולל אז בין האוצר, שילחץ להוריד מחירים, לבין חברות הליסינג, כשהיבואנים בתווך, הוא כאין וכאפס לעומת המאבק הנוכחי. מה שקרה ביוני הוא רק חזרה גנרלית לקראת ינואר. למאבק הבא האוצר יגיע הרבה יותר מוכן". *